• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45849 visningar
    260 svar
    260
    45849

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Äldre 13 Mar 09:46
    #83
    -2
    LFF skrev 2018-03-13 08:47:44 följande:

    Och själv tycker jag att pappan självklart ska gå för att någon i familjen ska vara där och fira brudparet. Självklart ska han inte bli dyngrak. Barnet kan han ta ansvar för en annan dag istället så att mamman får lite tid att göra något roligt på.Varför ska båda stanna hemma för att en måste vara hemma med bebisen? Ja, barnet är bådas ansvar men betyder det att man som föräldrar aldrig kan låta den andre gå på en fest etc eftersom "barnet är bådas ansvar"? Nästa gång kanske det är mamman som går på festen och pappan som stannar hemma med barnet istället, eller ska inte mamman få gå då?


    Jag resonerar väl så just i detta fall för att jag tycker att det är självklart att man gör undantag för små helammande bebisar och om brudparet värdesätter relationen så kommer de tillåta det. Så jag hade resonerat som så att de då får avstå från båda föräldrarna som gäster på sitt bröllop:) Hade självklart inte tvingat min man att stanna hemma, men för honom hade det inte betytt lika mkt att få gå på bröllop som för mig, så tror nog att han gärna stannat hemma för mins skull då iaf. I såna här fall så finns det ju liksom ingen valmöjlighet huruvida mamman eller pappan ska stanna hemma när det hänger just på amningen och ett bröllop går inte att jämföra med en vanlig fest.

    Av alla bröllop jag varit på inklusive mitt eget så finns det inte ett enda ammande barn som förstört eller ens stört någons bröllop, men vissa verkar ha nån slags fördom om att alla bebisar skriker en massa. Större barn som springer runt och många gånger låter betydligt mer än många spädbarn har jag dock full förståelse för att man inte vill ha med på sin stora dag!
  • Äldre 13 Mar 09:51
    #84
    -2
    LFF skrev 2018-03-13 09:34:37 följande:

    Varför det? Varför ska inte brudparet själva få bestämma hur de vill ha sitt bröllop och varför ska inte en förälder kunna gå bara för att den andre är hemma med barnet? Varför så tjurig inställning till brudparets önskan (om det nu inte är så att de glömt bort att skriva att ammande barn undantas)?


    Du har mitt svar i mitt senaste inlägg. Självklart får brudparet bestämma hur de vill ha sitt bröllop, men då får de räkna med att även pappan kan välja att stanna hemma.
  • Äldre 13 Mar 09:53
    #85
    +1
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 09:51:49 följande:
    Du har mitt svar i mitt senaste inlägg. Självklart får brudparet bestämma hur de vill ha sitt bröllop, men då får de räkna med att även pappan kan välja att stanna hemma.
    Kan tänka mig att man räknar med att en hel del föräldrar stannar hemma. Men som bjuden hade nog en av oss gått om inget annat viktigt krockade.
  • LFF
    Äldre 13 Mar 09:54
    #86
    +2
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 09:46:20 följande:
    Jag resonerar väl så just i detta fall för att jag tycker att det är självklart att man gör undantag för små helammande bebisar och om brudparet värdesätter relationen så kommer de tillåta det. Så jag hade resonerat som så att de då får avstå från båda föräldrarna som gäster på sitt bröllop:) Hade självklart inte tvingat min man att stanna hemma, men för honom hade det inte betytt lika mkt att få gå på bröllop som för mig, så tror nog att han gärna stannat hemma för mins skull då iaf. I såna här fall så finns det ju liksom ingen valmöjlighet huruvida mamman eller pappan ska stanna hemma när det hänger just på amningen och ett bröllop går inte att jämföra med en vanlig fest.

    Av alla bröllop jag varit på inklusive mitt eget så finns det inte ett enda ammande barn som förstört eller ens stört någons bröllop, men vissa verkar ha nån slags fördom om att alla bebisar skriker en massa. Större barn som springer runt och många gånger låter betydligt mer än många spädbarn har jag dock full förståelse för att man inte vill ha med på sin stora dag!
    Och själv vet jag att det finns både lugna ammande bebisar och gnälliga ammande bebisar och att man aldrig egentligen vet vilken sort som skulle komma på ett bröllop så jag har full förståelse för att man vill ha ett bröllop helt barnfritt (speciellt om man inte har barn själv). Jag tvivlar inte heller en sekund på att man värdesätter en relation till ett par och ändå inte önskar att deras ammande telning kommer på bröllopet. Men det betyder inte att man inte vill ha någon från familjen där ändå.

    Säg att de tillåter ammande bebisar. Bebis 1 är TS, lugn och jättesnäll, stör ingen alls. Bebis 2 är en kolikbebis som är med eftersom "vi vill gå på bröllop och ammande bebisar är faktiskt tillåtna". Att bebis 2 förstör för alla spelar ingen roll.

    Det skulle lika gärna kunna hända det med. Och vips så får brudparet beviset för att "Vi skulle ha sagt att inga barn, inte ens bebisar, skulle få komma".

    Ja, jag hårddrar saker och ting.


  • LFF
    Äldre 13 Mar 09:55
    #87
    +1
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 09:51:49 följande:
    Du har mitt svar i mitt senaste inlägg. Självklart får brudparet bestämma hur de vill ha sitt bröllop, men då får de räkna med att även pappan kan välja att stanna hemma.
    KAN är det operativa ordet. Men du och någon till anser att pappan SKA stanna hemma. Två helt skilda saker. Och ditt ovanstående svar fanns inte när jag ställde frågan igen.
  • Anonym (Kajsa­)
    Äldre 13 Mar 10:00
    #88

    Jag hade ringt brudparet och sagt att jag är jätteglad över inbjudan och gärna vill komma, men att jag har en liten ammande bebis som jag inte kan lämna bort och så hade jag frågat hur de ställer sig till det. Eventuellt hade jag lagt upp det så att jag sagt lite försiktigt att jag inte kan komma pga att bröllopet är barnfritt och att jag har en ammande bebis och så hade jag avvaktat responsen. Då har de chansen att säga "men självklart är ammande bebisar välkomna!" exempelvis.

    Personligen fattar jag varför man har barnfria bröllop. Barn har ju en förmåga att ta exakt hela föräldrarnas uppmärksamhet, det är ofta svårt att föra en normal konversation med en småbarnsförälder (av naturliga skäl). Dessutom tenderar barn att störa under tal och underhållning, att springa omkring, vara högljudda etc. Även om föräldrarna tar ansvar så blir det ju en annan stämning på festen då.

    Men små bebisar?! Det enda de kan göra är att skrika, och då kan föräldern gå ut. Där har jag svårt att se problemet ärligt talat.

  • Äldre 13 Mar 10:14
    #89
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-12 13:01:04 följande:

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.


    Jag hade nog tackat nej och förklarat varför.
    Då hade brudparet samtidigt fått chansen att tala om ifall man får ta ammande spädbarn med sig eller inte.
    Min man hade själv fått välja om han ville gå eller inte ifall vi inte skulle få ta barnet med oss.
    Carpe Diem
  • Äldre 13 Mar 10:28
    #90
    LFF skrev 2018-03-13 09:55:46 följande:

    KAN är det operativa ordet. Men du och någon till anser att pappan SKA stanna hemma. Två helt skilda saker. Och ditt ovanstående svar fanns inte när jag ställde frågan igen.


    Nej, jag skrev att jag personligen tycker att pappan också KAN stanna hemma då. Du tillskriver mig saker jag inte har sagt. Jag skrev att du har mitt svar i ovanstående inlägg bara för att jag skrev ett mer motiverat svar där, inte som nån slags kritik över en upprepad fråga.
  • Äldre 13 Mar 10:32
    #91
    +2
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 09:46:20 följande:
    Av alla bröllop jag varit på inklusive mitt eget så finns det inte ett enda ammande barn som förstört eller ens stört någons bröllop, men vissa verkar ha nån slags fördom om att alla bebisar skriker en massa. Större barn som springer runt och många gånger låter betydligt mer än många spädbarn har jag dock full förståelse för att man inte vill ha med på sin stora dag!
    Jag var på ett bröllop där det enda spädbarnet närvarande gav ifrån sig ett illvrål just när brudgummen höll på att säga sina löften. Brudgummen kom av sig och stammade. Några av de närvarande kunde inte hålla sig sig utan fnissade. brudgummen blev röd och märkbart störd. Det var knappast så bruden och brudgummen hade velat minnas sin stund. 
    Mamman till bebisen var snabb att gå ut men tyvärr var ju skadan redan skedd. 

    Du kanske inte bryr dig nämnvärt av barnskrik men det finns många som tycker det är bland det mest störande ljud som finns. Alla är olika och jag tycker att just på någons bröllop så kan man visa sin kärlek genom att låta de få den dag de har önskat sig. Kan man inte respektera någons vilja på just deras bröllopsdag så har man definitivt visat hur lågt man värderar deras lycka och vänskap.
  • Äldre 13 Mar 10:42
    #92
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 07:45:40 följande:

    Då var brudparets vänskap med de som de bjudit inte mycket värd. Konstiga människor!


    Ja man undrar lite varför de bjöd de alls. Bebisen var inte ens 3.5 månad och de som skulle kunnat tagit hand om barnet var själva bjudna på bröllopet.
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders