• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45932 visningar
    260 svar
    260
    45932

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (barnf­ritt)
    Äldre 13 Mar 10:58
    #93
    +1
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-13 03:57:59 följande:
    Hur är detta ens ett dugg relevant för frågeställningen, eftersom det är en helt annan situation du beskriver? Hade det varit en niomånaders och fest i samma stad hade jag inte ställt frågan.
    Jag ger min syn på saken från värdparets sida. Hur det kan bli om folk insisterar på att ta med sina bebisar på barnfritt bröllop.

    Det är oförskämt att ge sig själv rätt att, eller ens fråga om att ta med sitt barn på ett bröllop. Tacka nej med förklaringen ammande spädbarn. Om värdparet kan tänka sig att göra undantag från barnfritt kommer de att meddela dig det.
  • Äldre 13 Mar 11:13
    #94

    Vi var på bröllop i danmark när vår lille var 2 månader. Det fanns möjlighet till övernattning på stället bröllopet hölls på, så då tog vi med sambons föräldrar, de uppehöll sig på rummet, och min sambo gick dit och ammade när det behövdes. Vi tackade för oss tidigt, runt 22:00 tiden, och gick till rummet. Då åkte svärföräldrarna till ett hotell en bit bort där vi hade bokat rum åt dem. sen åkte vi hem gemensamt. 

  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 11:20
    #95
    +1
    Anonym (Kajsa) skrev 2018-03-13 10:00:26 följande:

    Jag hade ringt brudparet och sagt att jag är jätteglad över inbjudan och gärna vill komma, men att jag har en liten ammande bebis som jag inte kan lämna bort och så hade jag frågat hur de ställer sig till det. Eventuellt hade jag lagt upp det så att jag sagt lite försiktigt att jag inte kan komma pga att bröllopet är barnfritt och att jag har en ammande bebis och så hade jag avvaktat responsen. Då har de chansen att säga "men självklart är ammande bebisar välkomna!" exempelvis.

    Personligen fattar jag varför man har barnfria bröllop. Barn har ju en förmåga att ta exakt hela föräldrarnas uppmärksamhet, det är ofta svårt att föra en normal konversation med en småbarnsförälder (av naturliga skäl). Dessutom tenderar barn att störa under tal och underhållning, att springa omkring, vara högljudda etc. Även om föräldrarna tar ansvar så blir det ju en annan stämning på festen då.

    Men små bebisar?! Det enda de kan göra är att skrika, och då kan föräldern gå ut. Där har jag svårt att se problemet ärligt talat.


    Det blir ju oavsett avbrott vid bordet när föräldern tar hand om sitt barn. Så stämmningen runt bordet blir ju helt klart en annan än om man kan ha samtal som inte avbryts.
  • Äldre 13 Mar 11:26
    #96
    -1
    Poppy75 skrev 2018-03-13 10:32:52 följande:

    Jag var på ett bröllop där det enda spädbarnet närvarande gav ifrån sig ett illvrål just när brudgummen höll på att säga sina löften. Brudgummen kom av sig och stammade. Några av de närvarande kunde inte hålla sig sig utan fnissade. brudgummen blev röd och märkbart störd. Det var knappast så bruden och brudgummen hade velat minnas sin stund. 

    Mamman till bebisen var snabb att gå ut men tyvärr var ju skadan redan skedd. 

    Du kanske inte bryr dig nämnvärt av barnskrik men det finns många som tycker det är bland det mest störande ljud som finns. Alla är olika och jag tycker att just på någons bröllop så kan man visa sin kärlek genom att låta de få den dag de har önskat sig. Kan man inte respektera någons vilja på just deras bröllopsdag så har man definitivt visat hur lågt man värderar deras lycka och vänskap.


    Det var ju såklart tråkigt, olyckligt och maximal otur att bebisen skrek högt precis i det ögonblicket! Dock väljer man ju vart man lägger fokus när en sådan situation uppstått. Vissa människor skulle kunna skratta åt det i efterhand även om det var jobbigt/förargligt i situationen medan andra skulle minnas hela bröllopet som förstört pga av den detaljen. Jag respekterar andras vilja på deras bröllopsdag så har de bjudit mig men att jag har en ammande bebis som jag inte kan lämna bort och inte får ta med så klampar jag inte dit med min bebis ändå. Det är verkligen höjden av respektlöshet om man gör så! Inte heller ställer jag till en scen eller börjar prata skit, men jag skulle tycka det var tråkigt att de valt så och blivit lite ledsen om det varit en nära vän eller nära släkt. Man kan ju göra massa olika varianter, tex om vigseln och högtidsstunden i kyrkan eller under ceremonin är viktigast så kan man ju undanbe alla barn då, så får mamman eller pappan eller någon annan vara utanför

    Kyrkan/lokalen med bebisen under den tiden.

    Jag är ganska ljudkänslig och har faktiskt rätt svårt för barnskrik över lag, men som många andra upplever jag nog inte just spädbarnsskrik som lika störande som större barns skrik. Jag förutsätter dock att alla som har med sig små barn som ammar går ut en stund eller till ett annat rum om bebisen blir gnällig. Är man mycket orolig för att det ska bli så på ens bröllop så kan man väl på förhand be en person att på ett snyggt sätt be föräldrarna att visa hänsyn om de inte själva skulle förstå att det stör, eller också tar man ett snack med dem innan och tydliggör att man förväntar sig att de går ifrån om bebisen är missnöjd. Med god kommunikation kan man lösa det mesta så det blir bra för alla!
  • Anonym (Kajsa­)
    Äldre 13 Mar 11:28
    #97
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 11:20:14 följande:

    Det blir ju oavsett avbrott vid bordet när föräldern tar hand om sitt barn. Så stämmningen runt bordet blir ju helt klart en annan än om man kan ha samtal som inte avbryts.


    Jovisst, delvis är det såklart så. Det är väl min personliga åsikt att det inte brukar vara särskilt störande. Men jag skulle självklart respektera brudparet om de upplever bebisnärvaro annorlunda än vad jag gör.
  • Äldre 13 Mar 11:41
    #98
    TeresB skrev 2018-03-13 09:53:51 följande:

    Kan tänka mig att man räknar med att en hel del föräldrar stannar hemma. Men som bjuden hade nog en av oss gått om inget annat viktigt krockade.


    Ja, det är ju fint att du känner så. Alla är vi olika:) Nu har jag ju inte ställts inför det dilemmat än och de flesta vi står nära har redan gift sig. Vi hade barnfritt fast med undantag för ammande bebisar eller barn under året typ. Tyvärr var det en nära som inte respekterade det. Dock störde inte barnet som var drygt 2 år, men sättet det gjordes på störde. Kommunikation är a och o i sådana sitauationer.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 11:48
    #99
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 11:20:14 följande:
    Det blir ju oavsett avbrott vid bordet när föräldern tar hand om sitt barn. Så stämmningen runt bordet blir ju helt klart en annan än om man kan ha samtal som inte avbryts.
    Och det blir avbrott i samtalen när någon ska gå på toa, ringa barnvakten, hämtat mat eller något annat. Har aldrig varit på en fest/bröllop där alla sitter på sina stolar exakt hela tiden. Klarar man inte av att återuppta ett samtal efter en stund, så får man jobba på sina sociala talanger.
  • Äldre 13 Mar 11:49
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-12 13:18:50 följande:

    Barnfritt är barnfritt, bebisar är barn... det borde vara ett svar på din fråga.

    Jag hade inte på några villkor förstört mitt bröllop med efterkommande fest med skrikande bebisar och rinnande bröst. Det är VÅR stora dag, en dag vi vill minnas med glädje!


    De flesta har väl ändå hyfs nog att gå undan om bebisen behöver ammas.
    Jag har då aldrig varit med om någon som suttit med skrikande bebisar eller rinnande bröst på ett bröllop.
    Jag har full förståelse för att man vill ha ett barnfritt bröllop,även fast jag har barn själv.
    Men jag tycker att du överdriver.
    Carpe Diem
  • Äldre 13 Mar 11:51
    LFF skrev 2018-03-13 09:54:37 följande:

    Och själv vet jag att det finns både lugna ammande bebisar och gnälliga ammande bebisar och att man aldrig egentligen vet vilken sort som skulle komma på ett bröllop så jag har full förståelse för att man vill ha ett bröllop helt barnfritt (speciellt om man inte har barn själv). Jag tvivlar inte heller en sekund på att man värdesätter en relation till ett par och ändå inte önskar att deras ammande telning kommer på bröllopet. Men det betyder inte att man inte vill ha någon från familjen där ändå.

    Säg att de tillåter ammande bebisar. Bebis 1 är TS, lugn och jättesnäll, stör ingen alls. Bebis 2 är en kolikbebis som är med eftersom "vi vill gå på bröllop och ammande bebisar är faktiskt tillåtna". Att bebis 2 förstör för alla spelar ingen roll.

    Det skulle lika gärna kunna hända det med. Och vips så får brudparet beviset för att "Vi skulle ha sagt att inga barn, inte ens bebisar, skulle få komma".

    Ja, jag hårddrar saker och ting.


    Jag vet också att de finns lugna och nöjda bebisar och gnälliga och missnöjda bebisar och att det tyvärr finns den sortens människor som inte skulle visa hänsyn. Att någon skulle komma med kolikbebis är väl ändå inte så jättetroligt, även om jag älskar bröllop skulle jag ALDRIG gå med en sådan bebis.

    Men om man tillåtit ammande bebisar och är lite orolig för att de kan komma att störa, så kan man ju ta ett snack med berörda föräldrar på förhand där man talar om att man önskar att de går ut eller går till ett annat rum om bebisen blir gnällig. Man kan också utse en person som på ett snyggt sätt kan säga till om liknande scenario som du beskriver uppstår. Man behöver liksom inte bara gilla läget och låta sällskapet förstöra på ens eget bröllop!
  • Äldre 13 Mar 12:00
    Anonym (barnfritt) skrev 2018-03-12 13:52:28 följande:

    Vi ville ha barnfri bröllopsfest, men en av släktingarna till min man bara skulle ha med sig sin 9-månaders. I mitt huvud äter ett så stort barn mat och kan lätt klara sig utan mamma i 4 timmar om hon ska på bröllopsmiddag. Jag vet dessutom att barnet känner sina morföräldrar mkt väl och att de barnvaktat barnet förut. De bor dessutom nära platsen för bröllopet och skulle kunna vara där på 10 min om mamman skulle behövas.

    Men det blev världens grej av det, vilket slutade med att de tog med sig barnet. Ungen skrek hela middagen (det var för sent och de kunde inte få barnet att somna.) Båda föräldrarna var helt upptagna med barnet hela kvällen och njöt knappast av varken mat eller sällskap. De bara förstörde för oss andra och framförallt oss brudpar som lagt ner otroligt mycket tid och en del pengar på att fixa denna fest. Vi hade folk tillresta från andra sidan Sverige för att fira oss men det enda de fick ut var att höra på barnskrik.

    Varför kom de ens liksom? Det kändes verkligen som att det bara var "för att". Deras barn hade rätt att vara med enligt dem, sedan att det verkligen förstörde vår fest brydde de sig inte om.

    Skitstörigt. Och nej, vi umgås inte med dem längre.


    Otroligt respektlöst av dem!
    Kan man absolut inte lämna bort barnet så är det bättre,och artigare,att tacka nej till bröllopet.
    Har man innan pratat med varandra och gjort klart att det ska vara barnfritt så ska det respekteras.
    Det är ju brudparets dag.
    Någon skulle kanske ha sagt till dem att gå ut med barnet eller åka därifrån om de inte kunde respektera er.
    Carpe Diem
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders