• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45852 visningar
    260 svar
    260
    45852

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Äldre 13 Mar 12:15
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 11:41:54 följande:
    Ja, det är ju fint att du känner så. Alla är vi olika:) Nu har jag ju inte ställts inför det dilemmat än och de flesta vi står nära har redan gift sig. Vi hade barnfritt fast med undantag för ammande bebisar eller barn under året typ. Tyvärr var det en nära som inte respekterade det. Dock störde inte barnet som var drygt 2 år, men sättet det gjordes på störde. Kommunikation är a och o i sådana sitauationer.
    Absolut, blir jag bjuden på barnfritt fixar jag barnvakt eller tackar nej. Det är upp till den som bjuder att bestämma vilka som är välkomna. Förstår inte varför folk finner det provocerande att ha stora firanden utan barn. Ofta är det hög musik och alkohol och det är inte alltid det bästa för barn. Eftersom det är förståeligt i mina ögon ser jag inget problem i att en av oss går och har en toppenkväll och firar det som firas. 
  • Äldre 13 Mar 12:19
    Bli3ifamiljen skrev 2018-03-13 10:42:20 följande:

    Ja man undrar lite varför de bjöd de alls. Bebisen var inte ens 3.5 månad och de som skulle kunnat tagit hand om barnet var själva bjudna på bröllopet.


    Vissa, oftast de som inte har barn själva, tror att det bara är att skaffa barnvakt och lämna bort barnet oavsett ålder. Det brukar oftast ändra sig när/om de själva får barn. De tänkte kanske att pappan skulle komma och mamman stanna hemma som många verkar tycka är självklart. Samma sak för oss på min mans halvsysters bröllop. De enda som kunnat vara barnvakt över natten (eftersom det var för långt att åka hem) var också bjudna på bröllopet. Min man ringde helt enkelt upp och förklarade att vi ville komma men att vi inte hade möjlighet att lämna bort honom. Bruden fick således avgöra om vi skulle få komma ändå. Han var mkt större, ungefär 11 månader och hade farmor inte varit bjuden så hade hon kunnat ta hand om honom. Vi fick komma och det gick hur bra som helst, men båda var nyktra och vi hade bil och hade åkt därifrån om det inte hade funkat, av respekt för brudparet. Han sov tom en lång stund i vagnen på kvällen i allt sorl som var:)
  • Äldre 13 Mar 12:30
    -1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 11:20:14 följande:

    Det blir ju oavsett avbrott vid bordet när föräldern tar hand om sitt barn. Så stämmningen runt bordet blir ju helt klart en annan än om man kan ha samtal som inte avbryts.


    Det blir ju avbrott vid bordet när gäster går på toaletten också eller samtal som avbryts när någon ska hålla tal.
  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 12:58
    +1
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 12:30:03 följande:

    Det blir ju avbrott vid bordet när gäster går på toaletten också eller samtal som avbryts när någon ska hålla tal.


    Nja visserligen avbrott vid tal men en helt annan grej. Och toabesök reser man sig väl ändå inte helt abrupt mitt i en måltid för? Man brukar väl ändå avsluta rätten tillsammans med bordsgrannarna och ta det mellan två serveringar....
  • Äldre 13 Mar 13:02
    +2
    TeresB skrev 2018-03-13 12:15:18 följande:

    Absolut, blir jag bjuden på barnfritt fixar jag barnvakt eller tackar nej. Det är upp till den som bjuder att bestämma vilka som är välkomna. Förstår inte varför folk finner det provocerande att ha stora firanden utan barn. Ofta är det hög musik och alkohol och det är inte alltid det bästa för barn. Eftersom det är förståeligt i mina ögon ser jag inget problem i att en av oss går och har en toppenkväll och firar det som firas. 


    Håller med. Man tackar ja eller nej.

    Och vill man att värdparet ska ha en chans att meddela evt undantag, så lägger man till anledningen. Men man frågar inte. Det är min åsikt.
  • Anonym (barnf­ritt)
    Äldre 13 Mar 13:06
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 11:51:37 följande:
    Jag vet också att de finns lugna och nöjda bebisar och gnälliga och missnöjda bebisar och att det tyvärr finns den sortens människor som inte skulle visa hänsyn. Att någon skulle komma med kolikbebis är väl ändå inte så jättetroligt, även om jag älskar bröllop skulle jag ALDRIG gå med en sådan bebis.

    Men om man tillåtit ammande bebisar och är lite orolig för att de kan komma att störa, så kan man ju ta ett snack med berörda föräldrar på förhand där man talar om att man önskar att de går ut eller går till ett annat rum om bebisen blir gnällig. Man kan också utse en person som på ett snyggt sätt kan säga till om liknande scenario som du beskriver uppstår. Man behöver liksom inte bara gilla läget och låta sällskapet förstöra på ens eget bröllop!
    Fast jag tycker verkligen inte att brudparet ska behöva försäkra sig om att barnet inte ska störa. Föräldrar till bebisar brukar inte vara särskilt mottagliga för "kritik" eller särskilda "instruktioner" kring just sitt barn. Det är dömt att det blir dålig stämning. Det allra enklaste är att tacka nej och sedan vänta på en ny inbjudan inkl spädbarn, från brudparet. Kommer ingen sådan får man helt enkelt vara hemma.
  • Äldre 13 Mar 13:33
    +1

    Jag förstår inte varför folk verkar så lättstötta när det gäller inbjudningar till bröllop. Jag var på två bröllop när mina små var bebisar. Det ena var med barn och det andra utan. På det utan var inte heller spädbarn bjudna. Mina 6månaders bebisar var hos en barnvakt 20 min bort. Hade det inte fungerat med barnvakt så hade min man gått på bröllopet utan mig och jag hade inte varit det minsta sur över det. Jag vet att de som gifte sig tycker om mig och jag tycker om dem. Det var viktigare för mig att de fick den bröllopsfest de önskade än att jag kunde vara där med mina bebisar. 
    Jag hade betydligt mycket mer tid att umgås och festa med brudparet på bröllopet utan bebisarna än jag hade på bröllopet med dem. Bebisar tenderar att stjäla en hel del uppmärksamhet. 

  • Äldre 13 Mar 13:51
    -1 +1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 12:58:04 följande:

    Nja visserligen avbrott vid tal men en helt annan grej. Och toabesök reser man sig väl ändå inte helt abrupt mitt i en måltid för? Man brukar väl ändå avsluta rätten tillsammans med bordsgrannarna och ta det mellan två serveringar....


    Det beror på vad man har för mage, en med orolig Ibs-mage kanske måste gå på toa innan en rätt är avslutad, men annars så anpassar man sig förstås till mer naturliga tillfällen till toapaus:) Men varför är det mer störande att ett samtal snabbt avrundas för att en förälder behöver ta hand om en liten bebis en stund än att ett samtal avbryts abrupt när någon håller tal? Man är väl fler vid ett bord så man blir ju knappast lämnad ensam vid bordet.
  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 13 Mar 14:10
    -1 +1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-12 19:16:46 följande:

    Jo absolut, men nu stog ju barnfritt...

    Att man inte har med klädsel eller osa på sin inbjudan innebär ju att infon saknas helt. Det tycker jag är en helt annan sak.

    Lite som att när klädsel är angivet och kommer frågor om?är det ok att jag har svart/barärmat/knäkort...?

    Tycker att folk generellt är mer dåliga på att följa inbjudningar ang osa, klädsel osv.


    Jag menade inte att informationen saknades utan framförs på fel sätt. Tex klädsel: kryssningsfin/höstfestlig el dyl eller inbjudan adresserad till bara den ena i ett par trots att båda avses, etc

    Eftersom det är kutym att ammande spädbarn är undantagna när det står "barnfritt" så skriver inte alla ut det, därför är det en god idé att fråga.
  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 14:13
    +1
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 13:51:41 följande:
    Det beror på vad man har för mage, en med orolig Ibs-mage kanske måste gå på toa innan en rätt är avslutad, men annars så anpassar man sig förstås till mer naturliga tillfällen till toapaus:) Men varför är det mer störande att ett samtal snabbt avrundas för att en förälder behöver ta hand om en liten bebis en stund än att ett samtal avbryts abrupt när någon håller tal? Man är väl fler vid ett bord så man blir ju knappast lämnad ensam vid bordet.
    Tal ingår ju i en bröllopsmiddags som ett ganska givet inslag, det hör till och alla tystnar för att lyssna på talet - en helt annan grej. 
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders