• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45858 visningar
    260 svar
    260
    45858

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 14:38
    -2
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 14:37:26 följande:
    Och just det att fråga eller att ifrågasätta barnfritt är ju att inte respektera inbjudan så som den är.
    Att tacka nej och ge en förklaring, det är jag helt med på.
    Klart att man får fråga, det är inte respektlöst att undra.
  • Anonym (tess)
    Äldre 13 Mar 14:42
    +1
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 14:37:42 följande:
    Fast ammande barn brukar inte förändra middagen eller festen. Det är övriga barn som gör det.
    Så tycker du. Andra kan tycka annorlunda. 
  • Anonym (tess)
    Äldre 13 Mar 14:46
    +1
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 14:38:41 följande:
    Klart att man får fråga, det är inte respektlöst att undra.
    Det är många människor som har svårt att säga nej. Om man istället meddelar anledningen till att man inte kan komma så ger man brudparet en möjlighet att självmant erbjuda istället för att de känner sig trängda och tvungna. 
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 14:49
    -2
    Anonym (tess) skrev 2018-03-13 14:46:18 följande:
    Det är många människor som har svårt att säga nej. Om man istället meddelar anledningen till att man inte kan komma så ger man brudparet en möjlighet att självmant erbjuda istället för att de känner sig trängda och tvungna. 
    Då är det ett problem som brudparet har.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 14:53
    -2 +1
    Anonym (tess) skrev 2018-03-13 14:42:59 följande:
    Så tycker du. Andra kan tycka annorlunda. 
    Så du menar att brudparet skippar dansen för att en mamma med ett ammande barn kommer?

    Eller menar du att du tycker att det inte är roligt att vara på ett bröllop för att där finns en bebis?

    Vill man ha ett bröllop med dans och bar och som håller på länge så brukar man inte bjuda barn, men däremot brukar det inte hindra att man bjuder ammande bebisar, efter de inte hindrar vare sig dans eller bar.
  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 14:55
    +1
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 14:38:41 följande:
    Klart att man får fråga, det är inte respektlöst att undra.
    Ok kanske inte respektlöst, men helt klart osmidigt.
    Så här säger etikett-doktorn om saken... och Ribbing skrev liknande.
    http://blogg.vett-och-etikett.com/inbjudan-hur-markerar-vi-barnfritt-till-vara-gaster/

    [...]

    Men tyvärr tar många föräldrar idag det för givet att barnen alltid  ska tas med. Det är ett rent oskick och väldigt oartigt.


    Man kan inte ens ringa och fråga om barnen kan följa med, då värdparet kan tvingas svara ja för att det inte ska bli pinsamt.


    Man avböjer istället och meddelar att ?tyvärr kan vi inte komma för vi saknar barnvakt?.


    Då kan värdparet svara ?ta med barnen, det gör inget? eller ?vad trist, då får vi ses en annan gång?.

  • Äldre 13 Mar 14:56
    -1
    Anonym (barnfritt) skrev 2018-03-13 13:06:20 följande:

    Fast jag tycker verkligen inte att brudparet ska behöva försäkra sig om att barnet inte ska störa. Föräldrar till bebisar brukar inte vara särskilt mottagliga för "kritik" eller särskilda "instruktioner" kring just sitt barn. Det är dömt att det blir dålig stämning. Det allra enklaste är att tacka nej och sedan vänta på en ny inbjudan inkl spädbarn, från brudparet. Kommer ingen sådan får man helt enkelt vara hemma.


    Behöver gör de såklart inte men om man gärna vill att en gäst med en liten helammande bebis som i Ts fall ska kunna komma, men är osäker på huruvida föräldrarna kommer ta hänsyn eller orolig så kan man ju tala om det i allmänna ordalag. Tex, vi gör undantag för bebisar som är små och ammas men önskar att om bebisen blir gnällig och skrikig att man går undan. Samt informera om det finns något rum intill festlokalen.

    Jag beklagar verkligen din upplevelse och såsom du beskrivit att det fanns morföräldrar som var vana vid släktingens bebis i nära anslutning så tycker jag att dina släktingar var korkade som inte fixade barnvakt, både för ers skull men också för sin egens. Otroligt respektlöst mot er! Men jag undrar ändå lite varför ingen på bröllopet sa ifrån till dem.. Dömt att bli dålig stämning, skriver du. Men som jag förstår det var det ju dålig stämning på hela er fest pga dem och ni umgås ju inte ens längre pga det, så det hade väl inte blivit värre om någon sagt ifrån? Snarare så hade det nog känts bättre för er. Men folk överlag verkar vara väldigt konflikträdda.

    Min erfarenhet är att föräldrar till små bebisar på ett bröllop sällan blir störande, samt att de flesta verkligen tar hänsyn på en sådan fest. Men håller med om att Ts kan tacka nej men hon ska definitivt förklara varför utifall brudparet bara inte tänkt på just gäster med helammande bebisar. Sen om man frågar beror ju lite på vad man har för relation och hur nära man står brudparet tycker jag.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 14:56
    -1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 14:55:00 följande:
    Ok kanske inte respektlöst, men helt klart osmidigt.
    Så här säger etikett-doktorn om saken... och Ribbing skrev liknande.
    http://blogg.vett-och-etikett.com/inbjudan-hur-markerar-vi-barnfritt-till-vara-gaster/

    [...]

    Men tyvärr tar många föräldrar idag det för givet att barnen alltid  ska tas med. Det är ett rent oskick och väldigt oartigt.


    Man kan inte ens ringa och fråga om barnen kan följa med, då värdparet kan tvingas svara ja för att det inte ska bli pinsamt.


    Man avböjer istället och meddelar att ?tyvärr kan vi inte komma för vi saknar barnvakt?.


    Då kan värdparet svara ?ta med barnen, det gör inget? eller ?vad trist, då får vi ses en annan gång?.


    Jag förmodar att man känner brudparet väl nog för att veta hur man ska göra.
  • Anonym (barnf­ritt)
    Äldre 13 Mar 15:11
    +1
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 14:56:09 följande:
    Behöver gör de såklart inte men om man gärna vill att en gäst med en liten helammande bebis som i Ts fall ska kunna komma, men är osäker på huruvida föräldrarna kommer ta hänsyn eller orolig så kan man ju tala om det i allmänna ordalag. Tex, vi gör undantag för bebisar som är små och ammas men önskar att om bebisen blir gnällig och skrikig att man går undan. Samt informera om det finns något rum intill festlokalen.

    Jag beklagar verkligen din upplevelse och såsom du beskrivit att det fanns morföräldrar som var vana vid släktingens bebis i nära anslutning så tycker jag att dina släktingar var korkade som inte fixade barnvakt, både för ers skull men också för sin egens. Otroligt respektlöst mot er! Men jag undrar ändå lite varför ingen på bröllopet sa ifrån till dem.. Dömt att bli dålig stämning, skriver du. Men som jag förstår det var det ju dålig stämning på hela er fest pga dem och ni umgås ju inte ens längre pga det, så det hade väl inte blivit värre om någon sagt ifrån? Snarare så hade det nog känts bättre för er. Men folk överlag verkar vara väldigt konflikträdda.

    Min erfarenhet är att föräldrar till små bebisar på ett bröllop sällan blir störande, samt att de flesta verkligen tar hänsyn på en sådan fest. Men håller med om att Ts kan tacka nej men hon ska definitivt förklara varför utifall brudparet bara inte tänkt på just gäster med helammande bebisar. Sen om man frågar beror ju lite på vad man har för relation och hur nära man står brudparet tycker jag.
    Ja, man kan tycka att någon borde sagt ifrån, men nu gjorde ingen det. Det var min mans släkting, därför kanske folk höll sig från att säga något, vad vet jag? Ja, jag undviker konflikter under mitt eget bröllop, man hoppas ju lite in i det sista att de som stör ska fatta.

    Det är varken är brudparet eller andra bröllopsgästers uppgift att se till så att medhavda barn inte stör.  Det är gästens uppgift att respektera en barnfri inbjudan. Och om de inte gör det ska de själva ha vett att störa så lite som möjligt.

    Nu hade tyvärr inte de här personerna det och jag tror inte de har reflekterat en sekund över hur mycket de förstörde.
  • Äldre 13 Mar 15:17
    +2
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 14:15:30 följande:

    Nje jag håller inte med, snarare kutym att man skriver ut att ammande barn är undantag och att det är accepterat att det är ett undantag.


    Jag hade nog som gäst tagit det säkra före det osäkra och tackat nej med förklaringen att vi inte kan lämna ett så litet barn. Då ger man dem en chans att välja antingen självklart ska ni komma och bebisen är välkommen eller vi förstår i och hoppas att få tillfälle att träffa er nya medlem snart.

    Att förutsätta att bebisen är välkommen riskerar bara att sätta både ts och värdpar i en tråkig sits.
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders