• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45856 visningar
    260 svar
    260
    45856

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • HelaGo­tland
    Äldre 15 Mar 00:40
    +1
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-12 13:01:04 följande:
    Hej Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet. Nu till mina frågor: Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn? Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

    Hej TS! Kanske får du ett dolt budskap här? De skriver till dig att det är ett barnfritt bröllop, alltså menar de ju "ta för guds skull inte med dig något barn". Kanske vill de att du tackar nej? Ring dom och fråga vetja.
  • Äldre 15 Mar 09:54
    +1
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 17:20:51 följande:
    Man respekterar det som står på inbjudan även om man frågar.
    Gör man verkligen det?
    När min man och jag skulle gifta oss så hade vi satt en klädkod på inbjudan.
    En av mina väninnor ringde då till mig och frågade om hon kunde få ha andra kläder än det vi satt som klädkod.
    Utöver det så frågade hon dessutom om hon fick ta med sig en kompis till bröllopet.
    En person vi inte ens kände eller någonsin hade träffat.
    Är det att respektera det som står i inbjudan,tycker du?

    Jag tycker att TS ska tacka nej och förklara varför.
    Att hon har svårt att lämna sin ammande bebi till barnvakt.
    Då ger hon på samma gång brudparet en chans att tala om ifall de kan göra ett undantag och låta TS ta med sig bebisen.
    Annars är det bara att acceptera och stanna hemma.
    Carpe Diem
  • Äldre 15 Mar 10:07
    molly50 skrev 2018-03-15 09:54:58 följande:
    Gör man verkligen det?
    När min man och jag skulle gifta oss så hade vi satt en klädkod på inbjudan.
    En av mina väninnor ringde då till mig och frågade om hon kunde få ha andra kläder än det vi satt som klädkod.
    Utöver det så frågade hon dessutom om hon fick ta med sig en kompis till bröllopet.
    En person vi inte ens kände eller någonsin hade träffat.
    Är det att respektera det som står i inbjudan,tycker du?

    Jag tycker att TS ska tacka nej och förklara varför.
    Att hon har svårt att lämna sin ammande bebi till barnvakt.
    Då ger hon på samma gång brudparet en chans att tala om ifall de kan göra ett undantag och låta TS ta med sig bebisen.
    Annars är det bara att acceptera och stanna hemma.
    Det är väl det sättet som faller mig i smaken. Just för att tackar man nej men den anledning så är det upp till värdparet och det blir ingen press på dem att göra ett undantag om de inte vill.  Det som kan spela in är såklart hur nära man står dem som gifter sig och ts avslöjar ju inte vilken relation de har till värdparet. 
    Jag skulle nog inte gått på bröllop med så liten bebis endå mest för att jag skulle vara stressad att vi skulle störa, att det ev skulle vara väldigt hög ljudnivå och att det tog några månader innan jag kände för att klä upp mig till fest ( men det är ju bara hur jag känt). 
  • Äldre 15 Mar 10:07
    molly50 skrev 2018-03-15 09:54:58 följande:
    Gör man verkligen det?
    När min man och jag skulle gifta oss så hade vi satt en klädkod på inbjudan.
    En av mina väninnor ringde då till mig och frågade om hon kunde få ha andra kläder än det vi satt som klädkod.
    Utöver det så frågade hon dessutom om hon fick ta med sig en kompis till bröllopet.
    En person vi inte ens kände eller någonsin hade träffat.
    Är det att respektera det som står i inbjudan,tycker du?

    Jag tycker att TS ska tacka nej och förklara varför.
    Att hon har svårt att lämna sin ammande bebi till barnvakt.
    Då ger hon på samma gång brudparet en chans att tala om ifall de kan göra ett undantag och låta TS ta med sig bebisen.
    Annars är det bara att acceptera och stanna hemma.
    Det är väl det sättet som faller mig i smaken. Just för att tackar man nej men den anledning så är det upp till värdparet och det blir ingen press på dem att göra ett undantag om de inte vill.  Det som kan spela in är såklart hur nära man står dem som gifter sig och ts avslöjar ju inte vilken relation de har till värdparet. 
    Jag skulle nog inte gått på bröllop med så liten bebis endå mest för att jag skulle vara stressad att vi skulle störa, att det ev skulle vara väldigt hög ljudnivå och att det tog några månader innan jag kände för att klä upp mig till fest ( men det är ju bara hur jag känt). 
  • Äldre 15 Mar 10:14
    TeresB skrev 2018-03-15 10:07:04 följande:
    Det är väl det sättet som faller mig i smaken. Just för att tackar man nej men den anledning så är det upp till värdparet och det blir ingen press på dem att göra ett undantag om de inte vill.  Det som kan spela in är såklart hur nära man står dem som gifter sig och ts avslöjar ju inte vilken relation de har till värdparet. 
    Jag skulle nog inte gått på bröllop med så liten bebis endå mest för att jag skulle vara stressad att vi skulle störa, att det ev skulle vara väldigt hög ljudnivå och att det tog några månader innan jag kände för att klä upp mig till fest ( men det är ju bara hur jag känt). 
    Precis! Det är så jag tänker också.
    Jag hade nog inte heller velat gå på bröllop med en nyfödd,dels av de anledningar du beskriver.
    Men också pga smittorisken när man tar med ett spädbarn till stora folksamlingar.
    Och jag var heller aldrig så förtjust i att amma bland folk när mina barn var små.
    Visst kan man gå undan. Men på ett bröllop så kan det ju finnas folk lite här och var och det kanske inte heller finns så många möjligheter att få sitta undanskymt i festlokalen.
    Carpe Diem
  • Äldre 15 Mar 13:24
    +3
    molly50 skrev 2018-03-15 09:54:58 följande:
    Gör man verkligen det?
    När min man och jag skulle gifta oss så hade vi satt en klädkod på inbjudan.
    En av mina väninnor ringde då till mig och frågade om hon kunde få ha andra kläder än det vi satt som klädkod.
    Utöver det så frågade hon dessutom om hon fick ta med sig en kompis till bröllopet.
    En person vi inte ens kände eller någonsin hade träffat.
    Är det att respektera det som står i inbjudan,tycker du?

    Jag tycker att TS ska tacka nej och förklara varför.
    Att hon har svårt att lämna sin ammande bebi till barnvakt.
    Då ger hon på samma gång brudparet en chans att tala om ifall de kan göra ett undantag och låta TS ta med sig bebisen.
    Annars är det bara att acceptera och stanna hemma.
    Att du klarar av att resonera så, är för att du (troligtvis) har en vettig uppfostran. Alla de jag sett här som skriver att de ändå skall ringa och ifrågasätta värdparets upplägg och intentioner, är i mina ögon klumpigt vaggade.

    Att många inte heller verkar bry sig om det faktum att de sätter värdparet i en onödigt prekär situation, visar på en alldeles gränslös egoism.

    Tur att vi har tjejer som dig också! Kyss Än finns det hopp om framtiden.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 14:51
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 16:11:10 följande:

    Naturligtvis bestämmer brudparet. Naturligtvis tar man inte med sig extragäster om det inte är OK med brudparet (och då menar jag bebisar, man frågar inte om någon annan).

    Däremot tycker jag inte att det är så hemskt att fråga om man är osäker, som i TS fall. Men det beror naturligtvis på vem det är som gifter sig. Å andra sidan, är det inte någon man känner bra och knappt träffar, så känns det inte heller så viktigt att gå på bröllopet, jämfört med en nära vän eller släkting.

    Nu deltar ju inte TS i tråden, så jag vet inte vem det är som gifter sig. Men är det någon man känner bra, så borde det inte vara problem att prata om det.


    Jag deltar visst i tråden, har redan svarat och i övrigt är det många inlägg som är ot och inte hjälpsamma för min frågeställning, så har inte sett anledning till att svara på dem.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 15:00
    molly50 skrev 2018-03-15 10:14:04 följande:

    Precis! Det är så jag tänker också.

    Jag hade nog inte heller velat gå på bröllop med en nyfödd,dels av de anledningar du beskriver.

    Men också pga smittorisken när man tar med ett spädbarn till stora folksamlingar.

    Och jag var heller aldrig så förtjust i att amma bland folk när mina barn var små.

    Visst kan man gå undan. Men på ett bröllop så kan det ju finnas folk lite här och var och det kanske inte heller finns så många möjligheter att få sitta undanskymt i festlokalen.


    Bebisen är som sagt fyra månader då, så knappast nyfödd även om han är så pass liten att det är svårt att lämna bort honom.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 15:08
    -2 +2

    Vissa här verkar verkligen ha skeva uppfattningar om spädbarn, av den grad att man kan undra om de någonsin träffat några. Givetvis hade det inte varit aktuellt att gå med ett kolikskrikande, kastadkräkande spädbarn på ett bröllop. Vår pojke är lugn och nöjd när han ligger vid bröstet och sover stor del av dygnet, när han är vaken gillar han människor och är glad och nyfiken. Fanns det hinder inhans mående eller lynne så hade ju frågan inte ens varit aktuell, trodde det var självklart.

  • Anonym (Klara­)
    Äldre 15 Mar 15:26
    -2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 14:51:48 följande:
    Jag deltar visst i tråden, har redan svarat och i övrigt är det många inlägg som är ot och inte hjälpsamma för min frågeställning, så har inte sett anledning till att svara på dem.
    OK, då kan du kanske svara på vem det är som ska gifta sig?

    Är det någon på din sida, eller på din mans sida, nära släkting, typ syskon, eller någon avlägsen person?
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders