• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45960 visningar
    260 svar
    260
    45960

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 15 Mar 15:26
    +2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 15:08:25 följande:

    Vissa här verkar verkligen ha skeva uppfattningar om spädbarn, av den grad att man kan undra om de någonsin träffat några. Givetvis hade det inte varit aktuellt att gå med ett kolikskrikande, kastadkräkande spädbarn på ett bröllop. Vår pojke är lugn och nöjd när han ligger vid bröstet och sover stor del av dygnet, när han är vaken gillar han människor och är glad och nyfiken. Fanns det hinder inhans mående eller lynne så hade ju frågan inte ens varit aktuell, trodde det var självklart.


    Du skriver själv "att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn". Det tolkar jag som att de inte har några egna barn.
    Då är det väl ändå självklart att låta deras bröllop vara verkligen barnfritt efter deras egen önskan?

    De vill helt enkelt inte ha några barn närvarande!
  • HelaGo­tland
    Äldre 15 Mar 15:30
    +2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 15:08:25 följande:
    Vissa här verkar verkligen ha skeva uppfattningar om spädbarn, av den grad att man kan undra om de någonsin träffat några. Givetvis hade det inte varit aktuellt att gå med ett kolikskrikande, kastadkräkande spädbarn på ett bröllop. Vår pojke är lugn och nöjd när han ligger vid bröstet och sover stor del av dygnet, när han är vaken gillar han människor och är glad och nyfiken. Fanns det hinder inhans mående eller lynne så hade ju frågan inte ens varit aktuell, trodde det var självklart.

    Fast Är det någon gång du faktiskt ska falla till föga för någon annans önskemål så är det väl ändå på bröllop där bruden och brudgummen bjudit in dig och ber att få vara barnfria den dagen???? Alltså förstör inte deras dag nu genom att komma dit dragandes med ett spädbarn! Deras enda önskemål. Denna dag. Om du vore min väninna så hade jag blivit tokig!
  • HelaGo­tland
    Äldre 15 Mar 15:31
    +2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 15:00:11 följande:
    Bebisen är som sagt fyra månader då, så knappast nyfödd även om han är så pass liten att det är svårt att lämna bort honom.

    Då (wait for it) får du stanna hemma då!
  • HelaGo­tland
    Äldre 15 Mar 15:31
    +2
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-15 15:26:20 följande:
    Du skriver själv "att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn". Det tolkar jag som att de inte har några egna barn. Då är det väl ändå självklart att låta deras bröllop vara verkligen barnfritt efter deras egen önskan? De vill helt enkelt inte ha några barn närvarande!

    Åh äntligen en intelligent kommentar, jag höll på att misströsta.
  • Anonym (tess)
    Äldre 15 Mar 17:53
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 14:51:48 följande:
    Jag deltar visst i tråden, har redan svarat och i övrigt är det många inlägg som är ot och inte hjälpsamma för min frågeställning, så har inte sett anledning till att svara på dem.
    Tycker du har fått många svar på din fråga, både bra och dåliga råd. Hur tänker du göra? 
  • Äldre 15 Mar 20:50
    +2
    Man med klass skrev 2018-03-15 13:24:42 följande:
    Att du klarar av att resonera så, är för att du (troligtvis) har en vettig uppfostran. Alla de jag sett här som skriver att de ändå skall ringa och ifrågasätta värdparets upplägg och intentioner, är i mina ögon klumpigt vaggade.

    Att många inte heller verkar bry sig om det faktum att de sätter värdparet i en onödigt prekär situation, visar på en alldeles gränslös egoism.

    Tur att vi har tjejer som dig också! Kyss Än finns det hopp om framtiden.
    Tack! 

    Ja,för mig är det en självklarhet att acceptera det som står i inbjudan.
    Om jag abv någon anledning inte kan det så stannar jag hellre hemma.
    Det är brudparets stora dag.
    Och jag tycker bara det är fräckt att ens ifrågasätta det som står i inbjudan.
    Carpe Diem
  • Äldre 15 Mar 20:52
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 15:00:11 följande:
    Bebisen är som sagt fyra månader då, så knappast nyfödd även om han är så pass liten att det är svårt att lämna bort honom.
    Ok.
    Men,som du säger,så är det ju ändå svårt att lämna bort en så pass liten.
    Speciellt om man helammar.
    Därför tycker jag du kan säga att du inte kan komma pga att du inte kan ordna barnvakt.
    Då får de chansen att tala om för dig om de kan göra ett undantag för din bebis eller inte.
    Carpe Diem
  • Äldre 15 Mar 21:55
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-14 11:58:14 följande:

    Jag?

    Jag spelar det för roll vad jag tycker, jag ska inte på något bröllop såvitt jag vet.

    Fast nu handlar det om ett barnfritt bröllop och bebisar är barn. Det är ju bara löjligt att diskutera om man ska vara noga.

    Lite som att säga "men det är ju bara en lättöl" på en alkoholfri tillställning. (Jo, jag vet att vissa nu tänker att lättöl faktiskt säljs som måltidsdryck, det förändrar inte faktum att det är en alkoholhaltig dryck.)


    Löjligt att diskutera? Din första kommentar var skrattretande. Du verkar ju tycka att det spelar roll vad du tycker, varför skriver du annars vad du tycker, precis som alla andra också gör? Det var ju du som skrev att en röjarfest inte va lämpligt för varken mammor som ammar eller bebisar för det tycker du, eller menar du att det är nån vedertagen sanning?

    Jag har aldrig påstått att bebisar inte är barn! Men det är stooor skillnad mellan att ha en liten helammande bebis när det kommer till förutsättningarna att kunna ha barnvakt och gå på bröllopet och hedra brudparet, jämfört med ett lite större barn. Alla som har lite större barn än bebisar som helammar har mycket större möjlighet att fixa barnvakt. Det är i så fall det som är relevant att jämföra, samt hur en bebis påverkar festen jämfört med ett lite rörligare barn.
  • Äldre 15 Mar 22:10
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 15:08:25 följande:

    Vissa här verkar verkligen ha skeva uppfattningar om spädbarn, av den grad att man kan undra om de någonsin träffat några. Givetvis hade det inte varit aktuellt att gå med ett kolikskrikande, kastadkräkande spädbarn på ett bröllop. Vår pojke är lugn och nöjd när han ligger vid bröstet och sover stor del av dygnet, när han är vaken gillar han människor och är glad och nyfiken. Fanns det hinder inhans mående eller lynne så hade ju frågan inte ens varit aktuell, trodde det var självklart.


    Hej,
    har du pratat med brudparet? skulle jag haft ett ammande spädbarn skulle jag nog ringa brudparet och säga "Tack så jättemycket för inbjudan till ert bröllop! Det skulle vara så himla roligt att gå, men eftersom [bebis] inte är redo att vara hos barnvakt får vi tyvärr tacka nej."

    Det öppnar för att brudparet kan svara med öppning för att ta med barnet.
  • Äldre 15 Mar 22:33
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 15:08:25 följande:

    Vissa här verkar verkligen ha skeva uppfattningar om spädbarn, av den grad att man kan undra om de någonsin träffat några. Givetvis hade det inte varit aktuellt att gå med ett kolikskrikande, kastadkräkande spädbarn på ett bröllop. Vår pojke är lugn och nöjd när han ligger vid bröstet och sover stor del av dygnet, när han är vaken gillar han människor och är glad och nyfiken. Fanns det hinder inhans mående eller lynne så hade ju frågan inte ens varit aktuell, trodde det var självklart.


    Instämmer helt med ditt inlägg här! Alltså suck för alla som per automatik förutsätter eller tror att bebis på vigseln eller festen är lika med störande skrik. Och jag undrar om det överhuvudtaget finns en enda person som skulle välja att gå på bröllopet med en kolikbebis som någon tog upp som ett realistiskt scenario, verkar inte särskilt troligt.
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders