• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45850 visningar
    260 svar
    260
    45850

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 22 Mar 19:23
    +1
    elmadumle skrev 2018-03-22 19:21:57 följande:

    Är man vän med brudparet så självklart kan man fråga, konstigt umgänge ni verkar ha om ni inte ens vågar fråga. Brudparet kanske inte ens tänkt på att det finns ammande bebisar. 


    Vilket larv, vilken desperation!
    Bebisar är barn, barn är icke inbjudna.

    Är det verkligen så svårt att förstå`?
  • Äldre 22 Mar 19:26
    -1
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-22 19:23:51 följande:
    Vilket larv, vilken desperation!
    Bebisar är barn, barn är icke inbjudna.

    Är det verkligen så svårt att förstå`?
    Larv i din bekantskap, inte i andras.
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 22 Mar 19:35
    +2
    elmadumle skrev 2018-03-22 19:26:11 följande:
    Larv i din bekantskap, inte i andras.
    Och i din så är bebisar inte barn.
    Okej...
  • Äldre 22 Mar 19:37

    TS... hur gick du till väga, har du OSAt ön?

  • Anonym (Nygif­t)
    Äldre 22 Mar 19:39
    +2

    När vi gifte oss skrev vi tydligt i inbjudan att barn inte var välkomna, oavsett anledning eller ålder.
    De som hade bebisar förstod att deras barn också är... barn.

    Det borde inte vara så svårt!

  • Anonym (Min åsikt)
    Äldre 23 Mar 06:02
    +2
    elmadumle skrev 2018-03-22 19:21:57 följande:

    Är man vän med brudparet så självklart kan man fråga, konstigt umgänge ni verkar ha om ni inte ens vågar fråga. Brudparet kanske inte ens tänkt på att det finns ammande bebisar. 


    Det handlar inte om att våga, det handlar om hyfs och uppfostran. Man utsätter inte en person för den typen av påtryckning. De har redan skrivit barnfritt och det bör respekteras.
  • Äldre 23 Mar 06:22
    +1

    Fråga inte utan respektera deras önskemål. Din man kan väl gå och du är hemma med ammande bebis? Enkelt..

  • Äldre 23 Mar 09:15
    +2
    elmadumle skrev 2018-03-22 19:21:57 följande:

    Är man vän med brudparet så självklart kan man fråga, konstigt umgänge ni verkar ha om ni inte ens vågar fråga. Brudparet kanske inte ens tänkt på att det finns ammande bebisar. 


    Det är ju en fråga om hyfs. Inte att inte våga.
    Det är mycket smidigare,och artigare, att tacka nej med en förklaring och då ge brudparet chansen att tala om ifall de är beredda att göra ett undantag eller inte.
    Att fråga tycker jag tyder på att man inte respekterar vad som står i inbjudan,och det tycker jag,ärligt talat,är fräckt.
    Carpe Diem
  • HelaGo­tland
    Äldre 23 Mar 15:12
    +2
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-22 19:23:51 följande:
    Vilket larv, vilken desperation! Bebisar är barn, barn är icke inbjudna. Är det verkligen så svårt att förstå`?

    Kort och koncist. SpädBARN är också barn.
  • HelaGo­tland
    Äldre 23 Mar 15:13
    +3
    molly50 skrev 2018-03-22 14:37:23 följande:
    Det är bättre att tacka nej och förklara varför,tycker jag. Om brudparet ändå vill att man kommer så har de chansen att säga det då. Säger de inget så får man bara acceptera det.
    Carpe Diem

    Japp. Detta är korrekt etikett, visar att man är uppfostrad.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 09:56
    -1 +1

    Sa till bruden att jag tyvärr inte kan lämna bort sonen pga att jag ammar fortfarande och att det därför inte går för oss. Fick till svar att de gärna ville att vi skulle komma och att de inte syftade på ammande spädbarn. För dem var det självklart att vi fick komma med en bebis.

  • Äldre 24 Mar 10:43
    -1

    Jag har haft ett barnfritt bröllop, i det inberäknade vi definitivt inte 4-månaders barn utan riktade oss åt äldre som kräver en annan typ av stimulans. Prata med brudparet, jag tror de blir ledsna om ni tackar nej utan förklaring!

  • Äldre 24 Mar 11:34
    -1
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-24 09:56:05 följande:

    Sa till bruden att jag tyvärr inte kan lämna bort sonen pga att jag ammar fortfarande och att det därför inte går för oss. Fick till svar att de gärna ville att vi skulle komma och att de inte syftade på ammande spädbarn. För dem var det självklart att vi fick komma med en bebis.


    Toppen!:) Vad roligt! Då bjöd de er för att de ville att ni skulle vara med och dela deras glädje!
  • Anonym (K)
    Äldre 24 Mar 11:39
    -1
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-24 09:56:05 följande:

    Sa till bruden att jag tyvärr inte kan lämna bort sonen pga att jag ammar fortfarande och att det därför inte går för oss. Fick till svar att de gärna ville att vi skulle komma och att de inte syftade på ammande spädbarn. För dem var det självklart att vi fick komma med en bebis.


    Toppen.

    Men folk tycker olika. Jättebra att kollade med brudparet diplomatiskt istället av att duka upp med barnet.

    ;)

    Nu blir alla nöjda och glada.
  • Äldre 24 Mar 11:49
    -1
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-24 09:56:05 följande:

    Sa till bruden att jag tyvärr inte kan lämna bort sonen pga att jag ammar fortfarande och att det därför inte går för oss. Fick till svar att de gärna ville att vi skulle komma och att de inte syftade på ammande spädbarn. För dem var det självklart att vi fick komma med en bebis.


    Då kan ni också lita på att ni faktiskt är välkomna med er bebis och att de inte kände dig tvingade. Hoppas det blir ett härligt firande!!
  • Äldre 24 Mar 11:57
    HelaGotland skrev 2018-03-23 15:13:04 följande:

    Japp. Detta är korrekt etikett, visar att man är uppfostrad.
    GladSkål
    Carpe Diem
  • Äldre 24 Mar 12:00
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-24 09:56:05 följande:

    Sa till bruden att jag tyvärr inte kan lämna bort sonen pga att jag ammar fortfarande och att det därför inte går för oss. Fick till svar att de gärna ville att vi skulle komma och att de inte syftade på ammande spädbarn. För dem var det självklart att vi fick komma med en bebis.


    Bra! Det är så här jag tycker att man ska göra istället för att fråga rakt av.
    Nu vet ni att ni är välkomna,även med ert lilla barn. 
    Carpe Diem
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders