• Anonym (Varfö­r får jag inte göra abort)
    Äldre 23 Mar 14:51
    8587 visningar
    32 svar
    32
    8587

    Varför får jag inte göra abort?

    Var idag och skulle göra abort då jag fick reda på att jag är gravid i för ett par dagar sedan. Hade senaste mens 23/1. Han ville inte fortsätta med abort då de inte kunde se ngt på VUL. Jag är helt förstörd. Vill bara få bort detta. Nu måste jag vänta ännu längre. Får så kraftiga smärtor i magen så vet inte var jag ska ta vägen. Någon som vart med om ngt liknande? Mår så dåligt psykiskt. Ville ju bara få bort detta.

  • Svar på tråden Varför får jag inte göra abort?
  • Syster­Y
    Äldre 23 Mar 14:53
    #1

    Om det inte finns ett foster så är du inte gravid (tidigare missfall kanske?) och en abort behövs inte göras.

  • Äldre 23 Mar 14:54
    #3

    Berättade du om dina smärtor?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 23 Mar 14:58
    #4

    För att man måste kunna se att graviditeten sitter i livmodern innan man påbörjar en abort. Annars finns risken att man börjar aborten med så sitter graviditeten i äggledaren, och ett obehandlat utomkveds är potentiellt livsfarligt.

    I ditt fall låter som att det faktiskt skulle kunna vara ett utomkvedshavandeskap eftersom man inte såg något trots att du borde vara tillräckligt långt gången för att man ska se något, plus att du har ont.

    Jag hoppas dom tog blodprov på dig och och att du ska ta ett till om 2 dagar och att dom bokade ett nytt ultraljud efter det.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Bm)
    Äldre 23 Mar 15:00
    #5

    Därför att om det inte syns någon på vul så finns risken att graviditeten sitter någon annanstans än i livmodern. Då måste man vänta. Det är extremt viktigt att veta att den inte sitter i äggledaren. Smärtor i magen kan vara ett tecken på det.

  • Anonym (Varfö­r får jag inte göra abort) Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 17:08
    #5
    Anonym (Bm) skrev 2018-03-23 15:00:05 följande:

    Därför att om det inte syns någon på vul så finns risken att graviditeten sitter någon annanstans än i livmodern. Då måste man vänta. Det är extremt viktigt att veta att den inte sitter i äggledaren. Smärtor i magen kan vara ett tecken på det.


    Får väl vänta om se...smärtorna kommer och går. Idag va hemskt. Gjord superont. De sa att jah borde åka in till gynakut om smärtorna kom tillbaka....
  • Anonym (Varfö­r får jag inte göra abort) Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 17:08
    #6
    EpicNurse skrev 2018-03-23 14:58:53 följande:

    För att man måste kunna se att graviditeten sitter i livmodern innan man påbörjar en abort. Annars finns risken att man börjar aborten med så sitter graviditeten i äggledaren, och ett obehandlat utomkveds är potentiellt livsfarligt.

    I ditt fall låter som att det faktiskt skulle kunna vara ett utomkvedshavandeskap eftersom man inte såg något trots att du borde vara tillräckligt långt gången för att man ska se något, plus att du har ont.

    Jag hoppas dom tog blodprov på dig och och att du ska ta ett till om 2 dagar och att dom bokade ett nytt ultraljud efter det.


    Jag skulle bara avvakta.....
  • Anonym (Bm)
    Äldre 23 Mar 17:10
    #8
    Anonym (Varför får jag inte göra abort) skrev 2018-03-23 17:08:16 följande:

    Får väl vänta om se...smärtorna kommer och går. Idag va hemskt. Gjord superont. De sa att jah borde åka in till gynakut om smärtorna kom tillbaka....


    Har du så ont (speciellt om smärtorna sitter på någon sida av magen) ska du åka in akut. Graviditet i äggledaren kan om man ha otur leda till döden om åtgärd ej görs. Vill inte skrämma dig men har du sådana smärtor ska du söka vård.
  • Äldre 23 Mar 17:19
    #9
    Anonym (Varför får jag inte göra abort) skrev 2018-03-23 17:08:54 följande:

    Jag skulle bara avvakta.....


    Men seriöst. Nej! Brukar inte säga att man ska åka in men i detta fallet är det befogat. Det är klassiskt för utomkveds att ha intermittent smärta. Alltså att det kommer och gåt. Det måste så klart inte vara det men det ska definitivt uteslutas.

    Nästa gång du får ont så ska du åka till gynakuten!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Lyssn­a ffs!)
    Äldre 23 Mar 17:26
    #9

    Ts hoppas du verkligen lyssnar på råden från EpicNurse och BM. Ditt liv kan vara i fara i värsta fall.

  • Anonym (Varfö­r får jag inte göra abort) Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 18:06
    #10
    EpicNurse skrev 2018-03-23 17:19:15 följande:

    Men seriöst. Nej! Brukar inte säga att man ska åka in men i detta fallet är det befogat. Det är klassiskt för utomkveds att ha intermittent smärta. Alltså att det kommer och gåt. Det måste så klart inte vara det men det ska definitivt uteslutas.

    Nästa gång du får ont så ska du åka till gynakuten!


    Lovar att åka in då.
Svar på tråden Varför får jag inte göra abort?