• Anonym (Oväsen)

    Böneutrop!

    Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

  • Svar på tråden Böneutrop!
  • Anonym (Noway)
    Anonym (En som vet) skrev 2018-03-26 22:28:27 följande:

    Löjligt och naivt att jämföra med glassbilen. Muslimerna vill ha böneutrop en gång i veckan men kommer det att sluta med en gång i veckan?

    Detta är en långsiktig strategi av islamister, för att på sikt få ropa ut sina böner fem gånger per dygn precis som i sina hemländer. Varför ska de nöja sig med att endast ropa ut en gång i veckan när hela poängen är att de ska ropa fem gånger/dygn? De försöker genomföra förändringar i små steg. Ger man dem lillfingret så tar de hela handen. De kommer inte vara nöjda innan de får böneutrop fem ggr/dygn.

    Den som inte fattar detta är antingen korkad eller naiv.


  • oanonym
    Anonym (Va?) skrev 2018-03-28 18:53:17 följande:

    Sedan när är nazism en religion?


    Det har jag inte påstått. Men yttrandefrihet togs upp som ett argument.
  • KillBill
    oanonym skrev 2018-03-28 18:43:53 följande:

    Så om det som predikas i mosken inte följer våran syn på demokrati och mäsnkliga rättigheter, då går det att förbjuda ?


    Yttrandefriheten har om möjligt ett ännu större skydd än religionsfriheten. För några år sedan åtalades den kristne pastorn Åke Green för hets (mot homosexuella) som hade uttalats i en predikan. Åke Green frikändes dock i högre instans. Det tycker jag är fel. Jag tycker att hat och hets borde vara förbjudet i en församling på samma sätt som inom andra delar av samhället.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Lainie Kennedy
    Anonym (Oväsen) skrev 2018-03-26 19:45:30 följande:

    Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?


    Ja. Vi har religionsfrihet. Om kyrkklockor ska vara tillåtna borde böneutrop vara det.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-28 19:02:50 följande:

    Yttrandefriheten har om möjligt ett ännu större skydd än religionsfriheten. För några år sedan åtalades den kristne pastorn Åke Green för hets (mot homosexuella) som hade uttalats i en predikan. Åke Green frikändes dock i högre instans. Det tycker jag är fel. Jag tycker att hat och hets borde vara förbjudet i en församling på samma sätt som inom andra delar av samhället.


    Ja, religion har ofta ett frikort, och det är där min största kritik ligger.

    Själva böneutropet bryr jag mig egentligen inte så mycket om. Det jag bryr mig om är vad som predikas och lärs ut.
  • oanonym
    Lainie Kennedy skrev 2018-03-28 19:08:53 följande:

    Ja. Vi har religionsfrihet. Om kyrkklockor ska vara tillåtna borde böneutrop vara det.


    Så vad som predikas spelar ingen roll ?
  • HelaGotland
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-03-28 17:12:57 följande:
    Ja det är meddelat och Centern svarade med införandet av sharialagar i domstolen.. ;)

    Chaos is what killed the dinosaurs, darling
  • Lainie Kennedy
    oanonym skrev 2018-03-28 19:12:33 följande:

    Så vad som predikas spelar ingen roll ?


    Det är inte upp till mig att bestämma vilka religioner som får kalla till bön. Min tanke är väl att det ska vara lika för alla. Min personliga åsikt är att alla religioner är trams, vilket jag får tycka. Och andra får tro det de vill.

    Det bästa hade kanske varit att ingen fick ha utrop, men det är ju inte frågan i tråden.
  • oanonym
    Lainie Kennedy skrev 2018-03-28 19:29:03 följande:

    Det är inte upp till mig att bestämma vilka religioner som får kalla till bön. Min tanke är väl att det ska vara lika för alla. Min personliga åsikt är att alla religioner är trams, vilket jag får tycka. Och andra får tro det de vill.

    Det bästa hade kanske varit att ingen fick ha utrop, men det är ju inte frågan i tråden.


    Jag anser att det är upp till dig och mig att bestämma. Jag anser även att det som predikas ska tas med i beräkningen.
  • KillBill
    Lainie Kennedy skrev 2018-03-28 19:29:03 följande:
    Det är inte upp till mig att bestämma vilka religioner som får kalla till bön. Min tanke är väl att det ska vara lika för alla. Min personliga åsikt är att alla religioner är trams, vilket jag får tycka. Och andra får tro det de vill.

    Det bästa hade kanske varit att ingen fick ha utrop, men det är ju inte frågan i tråden.

    Jag håller med dig. Det är fascinerande att så många har synpunkter på vad muslimer säger och gör men samtidigt vädrar åsikter som går stick i stäv med mänskliga rättigheter.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Böneutrop!