• Äldre 26 Mar 21:55
    7250 visningar
    8 svar
    8
    7250

    Utländsk medborgare gravid

    Hej, jag undrar ifall någon skulle kunna hjälpa mig eller haft samma situation. Min fru är gravid just nu, och hon är medborgare utanför EU. Jag undrar om hur hon kan ha rätt till att söka uppehållstillstånd i Sverige, pg.a att hon är gravid. Mvh 

  • Svar på tråden Utländsk medborgare gravid
  • Äldre 26 Mar 22:30
    #1

    Hon kan söka uppehållstillstånd pga anknytning till dig. Då spelar det ingen roll om hon är gravid eller inte. Hon skall söka från sitt eget land, och du måste kunna försörja henne och ha tillräckligt stort boende för er båda.

  • Äldre 27 Mar 00:00
    #2

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Att-ansoka-om-asyl/Om-du-har-eller-vantar-barn-i-Sverige.html

    Här står det tydligt att man har rätt att söka uppehållstillstånd i Sverige ifall man är gravid.  Gällande bostad, och försörjning har jag inga problem med. 

  • Äldre 27 Mar 00:02
    #3
  • Äldre 27 Mar 06:56
    #4

    Men varför frågar du om du redan visste svaret?

  • Äldre 27 Mar 07:58
    #5
    Jamen dåså. Jag trodde inte hon redan befann sig i Sverige. Har hon bott här nu utan tillstånd?
  • Äldre 27 Mar 10:23
    #6

    Hon har rätt att befinna sig här utan visum, 90 dagar. 

  • zemer
    Äldre 27 Mar 12:49
    #7
    LarsMagnusson skrev 2018-03-27 10:23:31 följande:

    Hon har rätt att befinna sig här utan visum, 90 dagar. 


    Men hon måste fortfarande ansöka om uppehållstillstånd ifrån sitt hemland eller annat land som hon har rätt att befinna sig i.

    Är du svensk medborgare så kommer barnet att bli svensk medborgare direkt. Men din fru måste ansöka. Och gör det så fort som möjligt, är jätte lång väntetid nu, upp emot 2 år.
  • Äldre 27 Mar 13:02
    #8

    Nu har jag inte varit i din sits men jag tror att det viktigaste för dig att titta på är vad som krävs för att uppfylla det migrationsverket kallar "det är inte rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till ditt hemland för att ansöka". Vad anser MigV är rimligt? Enligt några som kallar sig Rådgivningsbyrån är detta något som tillämpas restriktivt, läs sweref.org/var-ska-man-befinna-sig-nar-man-ansoker-om-uppehallstillstand-p-g-a-anknytning/

    Du kan även läsa här om hur skälighet bedöms. www.juristresursen.se/article/asylansokan-familjeanknytning/

    Lite beroende på vilket land din fru kommer ifrån skulle jag gissa att Migrationsverket tycker hon ska ansöka från hemlandet. Men se om du kan hitta mer info om vad de anser att rimlighet är.

Svar på tråden Utländsk medborgare gravid