• Äldre 2 Apr 20:45
    29287 visningar
    6 svar
    6
    29287

    Vägrar flaskan- vad gör jag?

    Har en 5 månaders som jag vill sluta amma och börja ge flaska istället.

    Men han totalt vägrar flaskan!

    Har försökt med både bröstmjölk i och ersättning, har prövat olika flaskor också. Men han bara typ tuggar på den och sen blir han förbannad och trycker bort den.

    Hur kan jag få han till att acceptera flaskan?

    Minns inte hur jag gjorde med första barnet, minns bara att han tog den till sist.

  • Svar på tråden Vägrar flaskan- vad gör jag?
  • Anonym (Tgr)
    Äldre 2 Apr 20:48
    #1

    Tycker att medela calma är väldigt bra flaska.

  • Anonym (A)
    Äldre 2 Apr 20:52
    #2

    Vi hade samma problem när dottern var 6 månader och jag började arbeta (heltid). Hon matvägrade från måndag morgon till torsdag eftermiddag (ammade före och efter jobbet men däremellan gick ca 10h) då hon plötsligt beslutade sig för att ta flaskan och därefter var det inga problem alls! Svårt att genomföra om man är hemma och kan ge efter och ge bröstet, men det var så det funkade för oss iaf.

  • Anonym (Nina)
    Äldre 2 Apr 20:59
    #3

    Kan funka om du ger ersättning först i en kopp speciellt för ersättningar. Finns i apotek. Prova flaska efter några kopp matningar. Det kan funka.

  • Äldre 2 Apr 21:31
    #4

    Har du provat försiktigt pip mugg eller vanlig mugg?

    Har en son , visserligen äldre men han har vägrat napp o flaskor o pipmugg men salta lärt sig vanlig mugg istället.

  • Äldre 8 May 13:02
    #5

    Här kommer lite tips
    1. Be barnets pappa att ge flaskan istället för att du gör det
    2. Vänta tills du vet att han är hungrig, då amning ofta är så mycket mer än bara mat för ett barn
    3. Medela Calma är också en flaska jag rekommenderar eller en annan flaska med napp med litet hål (ammande barn är ovana vid att maten kommer på en gång)
    4. Ha tålamod och tänk att inget barn svälter ihjäl, tillslut ger de med sig vissa är bara lite envisare än andra Flört

    Lycka till 

  • Äldre 9 May 22:44
    #6
    SskSabina86 skrev 2018-05-08 13:02:19 följande:

    Här kommer lite tips

    1. Be barnets pappa att ge flaskan istället för att du gör det

    2. Vänta tills du vet att han är hungrig, då amning ofta är så mycket mer än bara mat för ett barn

    3. Medela Calma är också en flaska jag rekommenderar eller en annan flaska med napp med litet hål (ammande barn är ovana vid att maten kommer på en gång)

    4. Ha tålamod och tänk att inget barn svälter ihjäl, tillslut ger de med sig vissa är bara lite envisare än andra 

    Lycka till 


    Känns som man testat allt :p

    Men får ha mer tålamod och ännu mer envishet ;) tack för tips!
Svar på tråden Vägrar flaskan- vad gör jag?