• Anonym första gången­n
    Äldre 4 Apr 16:12
    11456 visningar
    30 svar
    30
    11456

    Abort första gången.. hjälp!

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 7+4 och ska göra en abort. Tog den första tabletten mifegyne igår, och har idag mått väldigt (!!) illa och fått mensvärk, samt en blodblandad flytning.

    Jag ska slutföra aborten imorgon och är väldigt nervös då jag läst många historier på nätet om folkets upplevelser. Kan någon här som gjort abort dela med sig av sin upplevelse? Vet att det finns väääldigt många inlägg redan men kändes som att jag ville uppdatera kring min egen upplevelse med. 

  • Svar på tråden Abort första gången.. hjälp!
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 4 Apr 16:15
    #1

    Jag mådde otroligt illa av tabletten du redan tagit. Resten av aborten var jätteenkel. Lite småblödande, sedan en liten klump som kändes som en mensklump och sedan som mens typ.

    Ingen smärta alls. Men usch det där illamåendet.

  • Anonym (.)
    Äldre 4 Apr 17:42
    #2

    Jag kände ingenting efter första pillret, dock tyckte jag det var riktigt obehagligt med tabletterna som dom pillade upp i livmodern.. och så fick jag väldigt ont, men fick värmekudde och morfin så då försvann all smärta! Dock blödde jag stora klumpar rätt länge efteråt och psykiskt var det vääöldigt jobbigt för mig! Jag var dock i v 10+0 men nu sitter jag här med en bebis ändå (jag kände mig aldrig hel efter aborten förrens jag blev gravid på nytt planerat!)

  • Anonym första gången­n Trådstartaren
    Äldre 4 Apr 18:05
    #3

    Åh :( när ni berättar låter det ändå helt ok. får man värmekudde på sjukhuset?
    Är rädd att det ska göra superont.. brukar morfin kunna dämpa all smärta?

    Tack för era svar!! 

  • Anonym (R)
    Äldre 4 Apr 18:35
    #4

    Har gjort abort 2 gånger.
    Första gången på sjukhuset.. de är ingen rolig upplevelse men de är bra att va där för du kan få smärtlindring.
    Bara trycka på en knapp så kan du be om mer smärtlindring. Gör du inte de så gör de faktist ont.. de känns som mensvärk fast värre.

    Andra gången va hemma o de va väl inte de roligaste, morfin tabletterna funka inte på mig .. så låg och hade ont i ett par timmar.

    Man blöder väldigt olika.
    Första gången va ja i vecka 8. Blödde MASSOR, och sedan blödde ja som en vanlig mens fast i 4 veckor efteråt.

    Andra aborten gjorde jag i vecka 7 och blödde bara lite och i totalt kanske 8 dar bara.

  • Anonym första gången­n Trådstartaren
    Äldre 4 Apr 22:46
    #5

    Är smärtan konstant eller är det som ''värkar'' och hur länge isåfall håller de i sig?

  • Anonym (1)
    Äldre 4 Apr 23:09
    #6

    Hade en bra upplevelse. Blödde lite mer än mens och hade ont som en rejäl mensvärk. Har fött barn tidigare och gjorde inte på långa vägar lika ont som det, och då hade jag en relativt smärtfri och enkel förlossning.

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 4 Apr 23:49
    #7

    Konstigt att det är så olika med smärtan. Jag kände verkligen 0 på en 0-100 skala. Inte ens som mensvärk.

    Men tanken är att du inte ska ha ont så är du på sjukhuset kan du gå medicin både mot smärtan och ev illamående så att du mår bra.

  • Anonym första gången­n Trådstartaren
    Äldre 5 Apr 01:15
    #8

    Tack så hemskt mycket för era svar!

    Nu är det bara att vakna imorgonbitti och åka till sjukhuset för att påbörja alltihop. Jag hoppas att det går lika bra som för er.. 

  • Anonym (M)
    Äldre 5 Apr 01:23
    #9
    Anonym första gångenn skrev 2018-04-05 01:15:54 följande:

    Tack så hemskt mycket för era svar!

    Nu är det bara att vakna imorgonbitti och åka till sjukhuset för att påbörja alltihop. Jag hoppas att det går lika bra som för er.. 


    Det kommer gå bra! Tveka inte på att be om mer smärtlindring om du behöver det, man får ingen medalj för att man står ut med smärtan. Jag är en sån där envis en som ska hålla ut, vilket var hur jag var under min abort förra året. Men tog tillslut extra smärtlindring (lokalbedövning med spruta i livmodershalsen tror jag, kan starkt rekommendera!) och det vsr så skönt då all smärta försvann på mindre än en minut. Så, våga be om/ta emot smärtlindring om du behöver det. Försök vara uppe och gå och röra på dig lite också, det hjälper kroppen i processen. Lycka till!
  • Anonym första gången­n Trådstartaren
    Äldre 5 Apr 10:22
    #10
    Anonym (M) skrev 2018-04-05 01:23:23 följande:
    Det kommer gå bra! Tveka inte på att be om mer smärtlindring om du behöver det, man får ingen medalj för att man står ut med smärtan. Jag är en sån där envis en som ska hålla ut, vilket var hur jag var under min abort förra året. Men tog tillslut extra smärtlindring (lokalbedövning med spruta i livmodershalsen tror jag, kan starkt rekommendera!) och det vsr så skönt då all smärta försvann på mindre än en minut. Så, våga be om/ta emot smärtlindring om du behöver det. Försök vara uppe och gå och röra på dig lite också, det hjälper kroppen i processen. Lycka till!
    Tack för ditt svar!

    Jag tog slidtabletterna vid 08:30 och kl är nu 10:20. 
    Har blödit ut klumpar och blod men ingen smärta (?) 
    Jättekonstigt. Hur vet man om man kommer få ont senare? 
    Och det känns som att det finns rester iom att jag inte fått ut så mycket?? 
    Förrvirad tjej. 

    Tack på förhand :)
Svar på tråden Abort första gången.. hjälp!