• Äldre 13 Apr 12:18
    10999 visningar
    22 svar
    22
    10999

    Sluta amma, sonen äter inte mat.

    Jag får panik snart! Min son börjar nära sig 8 månader och vill fortfarande inte äta vanlig mat. Känns som att jag har provat allting.. Jag har gett i bitform istället för puré, jag har gett puré i alla olika smaker, jag har blandat bröstmjölk med olika sorters puréer, jag har gett alla olika smaker mycket tid! Men ändå vill han inte äta!


    Jag vill sluta amma, eller dra ner amningen till ett par gånger om dagen, bvc är också på mig om detta, att jag måste sluta amma, framför allt på natten då det tydligen är dåligt för bebisen. Men det är ju omöjligt så länge han inte äter! Han tar inte heller flaska nämligen, inte ens om det är bröstmjölk i flaskan. 


    Är det någon där ute med lite kloka råd? mer än att ge det tid, för jag har gett det 2 månader och börjar bli less 

  • Svar på tråden Sluta amma, sonen äter inte mat.
  • Anonym (S)
    Äldre 13 Apr 12:27
    #1

    Ja jag kan ge dig ett gott råd. Lyssna inte på din uppenbart inkompetenta Bvc-sköterska. Varför i helvete skulle det vara dåligt att amma en 8-månaders? Sjukaste jag hört. Tycker att du starkt ska ifrågasätta vad människan menar.

    Fortsätt amma och fortsätt ge smakportioner så kommer det snart lösa sig av sig självt.

  • Äldre 13 Apr 14:00
    #2
    Anonym (S) skrev 2018-04-13 12:27:42 följande:

    Ja jag kan ge dig ett gott råd. Lyssna inte på din uppenbart inkompetenta Bvc-sköterska. Varför i helvete skulle det vara dåligt att amma en 8-månaders? Sjukaste jag hört. Tycker att du starkt ska ifrågasätta vad människan menar.

    Fortsätt amma och fortsätt ge smakportioner så kommer det snart lösa sig av sig självt.


    Håller med. Kunskapen om amning bland landets BVC-sköterskor är överlag väldigt undermålig (finns naturligtvis undantag) och man har betydligt mer nytta av att vända sig till amningshjälpen än BVC om amningsrelaterade frågor och problem.
  • Äldre 13 Apr 14:00
    #3
    Anonym (S) skrev 2018-04-13 12:27:42 följande:

    Ja jag kan ge dig ett gott råd. Lyssna inte på din uppenbart inkompetenta Bvc-sköterska. Varför i helvete skulle det vara dåligt att amma en 8-månaders? Sjukaste jag hört. Tycker att du starkt ska ifrågasätta vad människan menar.

    Fortsätt amma och fortsätt ge smakportioner så kommer det snart lösa sig av sig självt.


    Hon menar på att det har med hormonnivåerna i kroppen att göra, insulinnivåerna blir höga eller något. Gick hem och googlade direkt när hon sa det då jag också tyckte att det var väldigt konstigt sagt, så det har egentligen inte så mycket med det hon sagt att göra. Jag vill sluta amma av lite olika anledningar, min son lider av eksem och jag vågar nästan inte äta någonting längre på grund av oro för allergier, det är extremt påfrestande. Jättemysigt att amma men jag vill inte gå i flera månader till utan att kunna äta ordentlig mat
  • Äldre 13 Apr 14:10
    #4

    Skit i BVC och var mamma till DITT barn. Fortsätt amma. Men se till att barnet får lite mosad mat, puréer osv. Lite plockmat när ni äter middag är inte heller fel. Det värsta man kan göra är att strida om maten. Jävla BVC: man ska banta ett mulligt barn, man ska göra ett tunt barn, man ska amma i 16 månader, man ska INTE amma längre än 6 månader, man skall börja äta fastare föda när man är 5 månader, man ska inte börja äta fastare föda förrän vid 8 månaders ålder. Barn som inte ammas tillräckligt länge får bristsjukdomar och dör i förtid.

    Gaaaaahhhhhh!!!!!!

    Som mamma vet du bäst. Bara du! Sluta med ångesten, introducera mat i lagom doser. Orkar du inte amma hela tiden eftersom grabben är lite envis, börja med flaska.

    Barnet mår utmärkt av att INTE amma på natten, absolut, tror man tänker på den avbrutna nattsömnen där för barnet. Och helt klart kanske du mår bättre av att få sova på nätterna utan att amma. Men att det inte skulle vara bra för honom, dom är ju inte kloka!

  • Anonym (Mamma till tre)
    Äldre 13 Apr 14:18
    #5

    Försöka slappna av och låta det ta sin tid är mitt råd. Som någon skrev tidigare så fortsätt amma och testa med smakportioner lite då och då.

    Min yngsta son drack endast drickyoghurt efter amningen. Han vägrade helt att prova annat. Så jag fick köpa med drickyoghurtar till dagis för att han skulle få nåt att äta. Precis som för dig så var alla på mig och tjatade om att han MÅSTE lära sig äta annat så snart som möjligt. Det stressade mig enormt men jag försökte slappna av och ge honom tid. Han mådde bra och gick upp i vikt trots den ensidiga kosten så det var ingen alarmerande fara.

    Tillslut släppte det och han började smaka på vanlig mat, och idag är han 13 år och äter i princip allt. Även grönsaker och sånt som barn brukar rata.

    Så det löser sig ska du se. Barn är individer och utvecklas i olika takt :) Om en månad eller två så kanske det helt plötsligt vänder och din son känner sig redo att äta mat.

  • Äldre 13 Apr 15:23
    #6
    Anna60 skrev 2018-04-13 14:10:32 följande:

    Skit i BVC och var mamma till DITT barn. Fortsätt amma. Men se till att barnet får lite mosad mat, puréer osv. Lite plockmat när ni äter middag är inte heller fel. Det värsta man kan göra är att strida om maten. Jävla BVC: man ska banta ett mulligt barn, man ska göra ett tunt barn, man ska amma i 16 månader, man ska INTE amma längre än 6 månader, man skall börja äta fastare föda när man är 5 månader, man ska inte börja äta fastare föda förrän vid 8 månaders ålder. Barn som inte ammas tillräckligt länge får bristsjukdomar och dör i förtid.

    Gaaaaahhhhhh!!!!!!

    Som mamma vet du bäst. Bara du! Sluta med ångesten, introducera mat i lagom doser. Orkar du inte amma hela tiden eftersom grabben är lite envis, börja med flaska.

    Barnet mår utmärkt av att INTE amma på natten, absolut, tror man tänker på den avbrutna nattsömnen där för barnet. Och helt klart kanske du mår bättre av att få sova på nätterna utan att amma. Men att det inte skulle vara bra för honom, dom är ju inte kloka!


    Jo jag håller med, jag tar det mesta som bvc säger med en nypa salt, när det gäller det mesta då dom har väldigt dålig kunskap när det gäller typ allt. Rätt komiskt då dom ska vara utbildade inom ämnet.  Men nu handlar egentligen det jag säger inte om att jag litar på det bvc säger, att bvc är på mig är bara en liten del av det jag skrev.. Jag vill sluta/ minska på amningen av många olika anledningar. Bland annat som jag skrev ovan att jag är trött på att inte kunna äta någonting pga min sons eventuella allergier, jag får ångest varje gång jag ska äta något annat än ris och bönor typ. Sen så vill vi snart börja försöka med barn nr 2 då vi drömmer om att få så tätt som det bara går vilket innebär att jag gärna vill få tillbaka min ägglossning ^^


    Flaska går ju som skrev i början inte heller, den ratar han fullständigt, har försökt i flera månader då jag varit fast hemma i 8 månader :P 

  • Äldre 13 Apr 15:30
    #7
    Anonym (Mamma till tre) skrev 2018-04-13 14:18:17 följande:

    Försöka slappna av och låta det ta sin tid är mitt råd. Som någon skrev tidigare så fortsätt amma och testa med smakportioner lite då och då.

    Min yngsta son drack endast drickyoghurt efter amningen. Han vägrade helt att prova annat. Så jag fick köpa med drickyoghurtar till dagis för att han skulle få nåt att äta. Precis som för dig så var alla på mig och tjatade om att han MÅSTE lära sig äta annat så snart som möjligt. Det stressade mig enormt men jag försökte slappna av och ge honom tid. Han mådde bra och gick upp i vikt trots den ensidiga kosten så det var ingen alarmerande fara.

    Tillslut släppte det och han började smaka på vanlig mat, och idag är han 13 år och äter i princip allt. Även grönsaker och sånt som barn brukar rata.

    Så det löser sig ska du se. Barn är individer och utvecklas i olika takt :) Om en månad eller två så kanske det helt plötsligt vänder och din son känner sig redo att äta mat.


    Jo, jag önska att jag kunde slappna av och fortsätta amma men jag har ammat honom mot alla odds i många månader nu. Bvc tyckte att jag skulle sluta med en gång när vi märkte att jag måste utesluta väldigt många födoämnen men jag gav mig sjutton på att jag skulle klara av att utesluta vete, soja, mjölk, ägg och undvika alla röda frukter och grönsaker, citrus och så vidare samtidigt som jag är vegetarian. Men nu orkar jag snart inte längre leva på ris och bönor, det är egentligen mest därför jag vill sluta amma. Det tillsammans med att vi vill försöka med barn nr 2, kunna lämna bort honom någon gång.. Bara att jag ska kunna lämna honom hemma med pappa i några timmar och slappna av! men jag kan ju tyvärr inte det då han inte heller tar flaska. Jag känner mig väldigt mycket som en fånge i mitt eget hem pga han vägrar annat än bröstet. 


     


    Men ja, jag får väl fortsätta amma som alla skriver då, om det nu inte finns något annat alternativ. Hoppas att det vänder jäkligt snart

  • Anonym (Marin­a)
    Äldre 13 Apr 16:55
    #8

    Har du provat att ge bröstmjölk eller ersättning ur mjölkkopp? som finns i apoteket och vänja av sakta och ge exempel lite gröt och andra smakportioner så småningom.

  • Äldre 13 Apr 19:06
    #9
    Anonym (Marina) skrev 2018-04-13 16:55:32 följande:

    Har du provat att ge bröstmjölk eller ersättning ur mjölkkopp? som finns i apoteket och vänja av sakta och ge exempel lite gröt och andra smakportioner så småningom.


    Tack så mycket för tipset, det måste jag ju prova! Glad
  • Äldre 13 Apr 21:23
    #10

    Har en son på 8,5 mån som visserligen börjat äta mat bra men där jag känner igen mig lite gällande vägrande att ta flaska och ett evigt tuttande nattetid . Han äter bra på dagen men vill tutta regelbundet nattetid - lite i faser o trygghets snuttar mkt. Bvc har också påtalat att han inte behöver det ( inte näringsmässigt kanske men för att sova o känna sig trygg tänker jag?!) han har alltid vägrat napp, flaska o pipmugg vad vi än serverade i. Idag dricker han ur vanligt glas , med hjälp . Kopp använde vi också när han var några veckor för då stöd matades han, de är bra. Annars testa vanligt glas eller plastmugg.

    Har du provat gröt? När jag ville minska amningen rek bvc att jag introducerade havregröten som kan ges från 4 mån. Den är mild o snäll mot magen, prova med någon tsk till msk . Min son gör ofta en rolig min när han tar första skedarna nästan oavsett vad han serveras . Det är som att han måste landa i smak o konsistens . Så ge inte upp förren du serverat samma sak 10-15 g för det tar tid för smaklökarna att vänja sig vid allt nytt o ibland räcker det med att det som serveras är lite för varmt eller kallt för att passa vår son i smaken!

Svar på tråden Sluta amma, sonen äter inte mat.