• halfbaked

    Sf mått 28 efter 32 fulla veckor

    Någon som haft som rubriken? Sf måttet har stått stilla sen sist jag var hos bm (3 veckor sedan). Bebis har vänt sig med huvudet ner (ruckbart) men hoppade ner från "normalkurvan" till lägsta kurvan på ett besök.

  • Svar på tråden Sf mått 28 efter 32 fulla veckor
  • halfbaked
    Jacqueline skrev 2018-04-22 09:38:11 följande:

    Jadå, måste ha varit felmätt förra gången för nu låg det på 32cm i vecka 35 ligger precis på mittenkurvan.


    Vad skönt för dig
  • Jacqueline
    halfbaked skrev 2018-04-22 09:49:34 följande:

    Vad skönt för dig


    Ja det var en lättnad när ska du på nästa besök?
  • halfbaked
    Jacqueline skrev 2018-04-22 09:52:29 följande:

    Ja det var en lättnad när ska du på nästa besök?


    På onsdag ska jag mäta sf-måttet igen

    Har det inte vuxit blir det tul.
  • Sommar-2018

    Hej! Jag hade SF-mått 27 cm i torsdags (v.30+1).

    Kommer att få göra TUL om ca 2 veckor. Jag är väldigt stressad och har haft en del ångest och varit nedstämd under graviditeten. Just denna kombination gjorde barnmorskan rätt så bekymrad och hon vill att jag blir sjukskriven.

    Förhoppningsvis är allt som det ska med bäbisen! Kommer inte förlåta mig själv om mitt barn inte mår bra pga stressig jobbsituation. Inget jobb är värt det!

    Ni andra som har låga SF-mått, har ni också varit/är stressade eller på annat sätt mått dåligt psykiskt?

  • halfbaked
    Sommar-2018 skrev 2018-04-22 22:17:06 följande:

    Hej! Jag hade SF-mått 27 cm i torsdags (v.30+1).

    Kommer att få göra TUL om ca 2 veckor. Jag är väldigt stressad och har haft en del ångest och varit nedstämd under graviditeten. Just denna kombination gjorde barnmorskan rätt så bekymrad och hon vill att jag blir sjukskriven.

    Förhoppningsvis är allt som det ska med bäbisen! Kommer inte förlåta mig själv om mitt barn inte mår bra pga stressig jobbsituation. Inget jobb är värt det!

    Ni andra som har låga SF-mått, har ni också varit/är stressade eller på annat sätt mått dåligt psykiskt?


    Oj! Jag har ju sf 28 i 32 fulla veckor men har inte automatiskt för det blivit erbjuden TUL..

    Är inte stressad eller mår dåligt psykiskt direkt. Har mer att tänka på denna graviditet då jag har en liten dotter och heltidsjobb. Dricker lite mer kaffe då jag inte drack alls förra graviditeten... men äter onyttigare och gått upp mer i vikt.
  • Anonym (Litenmage)

    Uppdatering från mig. Var på TUL idag och allt såg bra ut som tur var (tillväxt, fostervattensmängd och flöde i navelsträngen). Mitt SF-mått var tydligt avvikande och gick från mittenkurvan till under nedersta linjen (växte inte alls på över 3v), alltså utanför normalspannet. Men med detta sagt så var ju ändå allting bra (bebisen hade tillväxt på exakt förväntat) och allt berodde bara på att bebisen sjunkit ner mer med huvudet i bäckenet.

    Hoppas det går lika bra för er! Förstår oron man får ??

  • Anonym (28)

    Är det inte åt ena hållet så är det åt andra hållet.

    V25+5 och mätte in på 28 cm! Ligger längst upp på kurvan så fortfarande inom det normal iaf.

  • Sommar-2018
    halfbaked skrev 2018-04-23 12:59:50 följande:

    Oj! Jag har ju sf 28 i 32 fulla veckor men har inte automatiskt för det blivit erbjuden TUL..

    Är inte stressad eller mår dåligt psykiskt direkt. Har mer att tänka på denna graviditet då jag har en liten dotter och heltidsjobb. Dricker lite mer kaffe då jag inte drack alls förra graviditeten... men äter onyttigare och gått upp mer i vikt.


    Okej! Nej, nu när jag läser och jämför så känns ju inte som att 27 cm i vecka 30 är så litet. Tror jag fick remiss till TUL för att jag avviker från min egen kurva + det här med stressen. Kanske olika i olika landsting också?

    Följer du din kurva? Och hade du högre mått med din dotter eller är båda graviditeterna lika?
  • Sommar-2018
    Anonym (Litenmage) skrev 2018-04-24 21:02:26 följande:

    Uppdatering från mig. Var på TUL idag och allt såg bra ut som tur var (tillväxt, fostervattensmängd och flöde i navelsträngen). Mitt SF-mått var tydligt avvikande och gick från mittenkurvan till under nedersta linjen (växte inte alls på över 3v), alltså utanför normalspannet. Men med detta sagt så var ju ändå allting bra (bebisen hade tillväxt på exakt förväntat) och allt berodde bara på att bebisen sjunkit ner mer med huvudet i bäckenet.

    Hoppas det går lika bra för er! Förstår oron man får ??


    Skönt att det såg bra ut :)
  • halfbaked
    Sommar-2018 skrev 2018-04-24 21:15:52 följande:

    Okej! Nej, nu när jag läser och jämför så känns ju inte som att 27 cm i vecka 30 är så litet. Tror jag fick remiss till TUL för att jag avviker från min egen kurva + det här med stressen. Kanske olika i olika landsting också?

    Följer du din kurva? Och hade du högre mått med din dotter eller är båda graviditeterna lika?


    Var på mätning idag. Låg fortfarande på 28 efter 33 fulla veckor så blir TUL i morgon.

    Följer inte kurvan eftersom jag legat på samma mått i typ 4-5 veckor :-P med dottern låg jag mitt emellan lägsta och mittenlinjen hela tiden. Ngn mätning var den lite högre men följde alltid ungefär samma kurva.
  • Anonym (Litenmage)
    halfbaked skrev 2018-04-25 19:16:11 följande:

    Var på mätning idag. Låg fortfarande på 28 efter 33 fulla veckor så blir TUL i morgon.

    Följer inte kurvan eftersom jag legat på samma mått i typ 4-5 veckor :-P med dottern låg jag mitt emellan lägsta och mittenlinjen hela tiden. Ngn mätning var den lite högre men följde alltid ungefär samma kurva.


    Hur har det gått idag halfbaked?
  • halfbaked
    Anonym (Litenmage) skrev 2018-04-26 19:02:06 följande:

    Hur har det gått idag halfbaked?


    Det gick bra! Allt såg jättebra ut och bebis var 1 % större än normalt MEN ligger tyvärr i tvärläge och det är därför sf-måttet inte växer så vi får se vad nästa steg blir nu. Men så skönt att veta att det inte var några fel på bebisen <3
  • Sommar-2018
    halfbaked skrev 2018-04-26 23:15:16 följande:

    Det gick bra! Allt såg jättebra ut och bebis var 1 % större än normalt MEN ligger tyvärr i tvärläge och det är därför sf-måttet inte växer så vi får se vad nästa steg blir nu. Men så skönt att veta att det inte var några fel på bebisen <3


    Vad skönt att höra!
  • halfbaked

    35 hela veckor nu. Bebis har vänt sig med huvudet ner (ruckbart) men SF-måttet är bara 29 trots det... tillväxtultraljud igen om en vecka!

    Kändes sådär...

  • Utvandraren2

    Jag vet inte om det är till någon hjälp, men så här var det för mig i torsdags:

    Eftersom bm tryckt på magen för att undersöka hur hon låg, så passade bebisen på att spjärna ut fötterna rejält i revbenen när det var dags för mätning. Bm anmärkte på hur högt upp fötterna låg och det kändes vill jag lova! Sen under samtalet med bm kröp hon ihop igen, så bm gjorde en ny mätning innan jag gick. Då var jag tillbaka på förväntad storlek igen. Så det kan ju bero på tillfälligheter. Hade hon inte mätt en gång till så hade säkert kurvan varit slackare nästa gång.

Svar på tråden Sf mått 28 efter 32 fulla veckor