• Miniblåbär

    Viktökning i början av graviditet

    Hej allihopa!

    Jag skulle vilja höra mig för om det är någon som kan tänka sig dela med sig av sin viktuppgång i början av graviditeten? Jag går imorgon in i vecka 8, mår i princip konstant dåligt så matvanorna varierar lite. Äter alla mål vissa dagar och andra gånger kan jag skippa något för att illamåendet blir för stort. Trots att jag ändå äter bra mat så upplever jag att jag under dessa veckor har gått upp mer än jag trodde i vikt... Är det någon annan som är i vecka 8 eller därikring och kan upplysa en rookie? Glad

  • Svar på tråden Viktökning i början av graviditet
  • Miniblåbär
    Anonym (Tjockisen) skrev 2018-04-23 13:50:04 följande:

    Jag gick upp 7 kg bara mellan ÄL och BIM, eftersom jag hetsåt av nervositet... Alltså när jag plussade hade jag redan gått upp drygt 7kg (!!!)

    Totalt sen tills jag födde i v. 42 så hade jag gått upp 28 kg. Lät väl "inte så farligt" mycket, eller!

    MEN sen gick jag inte ner ett gram av amning! Eller ett par kilon försvann efter förlossningen, men de smög sig på tillbaka. Just pga sötsug och sömnbrist.

    Så när min bebis var 6 månader vägde jag 10 kg MER än då jag åkte in till förlossningen!!! (dvs 38 kg mer än innan graviditeten!!)

    Så var försiktig med sötsakerna, är mitt råd.


    Så plusset var efterlängtat läser jag mig till i och med att du verkade förväntansfull? :)


    Nä, jag vet med mig att jag måste vara hård med mig själv nu, så det blir inte godis och sötsaker särskilt ofta numera, eftersom jag vet att det bara gör att fastnar och vill äta godis fler dagar Oskyldig

  • Fia 28
    Silverfisken skrev 2018-04-23 13:28:27 följande:
    Men då tycker din BM alltså att du ska banta under graviditeten?! Själva livmodern med fostervatten och allt + bebis väger väl runt 10-12 kg om jag inte är ute å cyklar?? Låter jättekonstigt att du inte ska få gå upp NÅGONTING.
    Har man ganska mycket övervikt så "behöver" man inte gå upp i vikt då man har att ta av.

    Det var aldrig någon som sa att jag inte fick gå upp i vikt. De tyckte dock det var bra att jag inte gick upp så mycket då det blir så tungt för kroppen annars. Jag gick upp totalt 7kg i min graviditet,
  • stragge
    Silverfisken skrev 2018-04-23 13:28:27 följande:

    Men då tycker din BM alltså att du ska banta under graviditeten?! Själva livmodern med fostervatten och allt + bebis väger väl runt 10-12 kg om jag inte är ute å cyklar?? Låter jättekonstigt att du inte ska få gå upp NÅGONTING.


    Vet inte blev ledsen när hon sa så och har ångest varje gång jag ska gå dit.. funderar på att byta :/
  • Anonym (Tjockisen)
    Miniblåbär skrev 2018-04-23 15:30:37 följande:

    Så plusset var efterlängtat läser jag mig till i och med att du verkade förväntansfull? :)

    Nä, jag vet med mig att jag måste vara hård med mig själv nu, så det blir inte godis och sötsaker särskilt ofta numera, eftersom jag vet att det bara gör att fastnar och vill äta godis fler dagar 


    Ja verkligen efterlängtat! :)

    Äldre syskonet var redan 8 år gammal och vi hade varit utan skydd i över ett år...
  • student2013
    Miniblåbär skrev 2018-04-23 08:56:53 följande:

    Jag försöker på nåt sätt hoppas att dom här första veckorna ska vara lite extra snabba gällande viktökning och att det sen ska lugna sig lite till bebis börjar växa ordentligt... 


    Glömde skriva att jag vägde strax under 54 kg när jag blev gravid.

    Man kan alltid hoppas och tänka på vad man äter.
  • Anonym (Bf nov)

    Jag har väldigt svårt för att gå upp i vikt normala fall, trots att jag alltid ätit väldigt mycket. Vägt 54kg till mina 174cm.

    Men nu, går in i v.11 idag, så väger jag 59kg, så 5kg upp. Men jag kan nog gå upp endel innan det börjar bli oroväckande tänker jag, då jag vägde sä lite från början. Ska fråga BM nästa vecka då det är inskrivning :)

  • Miniblåbär
    Anonym (Bf nov) skrev 2018-04-25 17:44:16 följande:

    Jag har väldigt svårt för att gå upp i vikt normala fall, trots att jag alltid ätit väldigt mycket. Vägt 54kg till mina 174cm.

    Men nu, går in i v.11 idag, så väger jag 59kg, så 5kg upp. Men jag kan nog gå upp endel innan det börjar bli oroväckande tänker jag, då jag vägde sä lite från början. Ska fråga BM nästa vecka då det är inskrivning :)


    Jo, lästa på mitt landstings hemsida (tror jag det var), att de som väger lite/är underviktiga gärna får gå upp mer. Så du borde ju räknas till den kategorin :) Jag är tyvärr tvärtom, hör till kategorin som inte "får" gå upp mycket. Väldigt orolig för barnmorskans kommentarer utifrån vad man hört att andra fått för respons...
  • OPP

    Jag hade gått upp 3kg till inskrivning i v8. Kändes som minst +15 kilo pga uppsvälldhet. Usch. Men mitt "problem" är illamående som endast går över om jag äter typ hela tiden. Värst är kvällar/nätter. Nu har jag dock hittat linskakor, som tar bort illamåendet och saltsuget. (Nyttigare än dillchips). :) 
    Är i v10 nu och hoppas att vikten inte rasar iväg uppåt. 

  • Miniblåbär
    OPP skrev 2018-06-02 23:21:45 följande:

    Jag hade gått upp 3kg till inskrivning i v8. Kändes som minst +15 kilo pga uppsvälldhet. Usch. Men mitt "problem" är illamående som endast går över om jag äter typ hela tiden. Värst är kvällar/nätter. Nu har jag dock hittat linskakor, som tar bort illamåendet och saltsuget. (Nyttigare än dillchips). :) 
    Är i v10 nu och hoppas att vikten inte rasar iväg uppåt. 


    Jag ligger inte ens i närheten av det... tror jag gått upp sex kilo nu :(  I vecka 14, så jag är skitnervös för vad barnmorskan ska säga imorgon, lär få världens uppläxning :(
  • Anonym1891

    Säger bm alltid vid inskrivning hur mycket man "får" gå upp i vikt? Vi pratade aldrig riktigt om vikt mer än att jag hade gått ner 3kg och hon undrade lite över det... Var i vecka 11 när jag var där sist.

  • Anonym (S)

    Jag har både under min nuvarande och min förra graviditet haft dålig aptit under början av graviditeten (dock aldrig kräkningar). Det har resulterat i en initial viktnedgång på 2-3 kg. Nu är jag i v 18 och har gått upp litegrann från lägstanivån men ligger fortfarande ca -1kg jämfört med innan jag blev gravid. I min förra graviditet vände det dock på slutet och jag hade då tillsist gått upp ca 14 kg (som jag dock gick ner ganska snabbt därefter). Det är således väldigt olika hur det ser ut, men graviditeten i sig (bebis, livmoder, moderkaka, fostervatten, ökad blodvolym m.m.) väger upp till ca 12 kg så mer än så finns det ingen fördel att gå upp!

  • OPP
    Miniblåbär skrev 2018-06-04 11:13:53 följande:

    Jag ligger inte ens i närheten av det... tror jag gått upp sex kilo nu :(  I vecka 14, så jag är skitnervös för vad barnmorskan ska säga imorgon, lär få världens uppläxning :(


    Uppläxning har jag aldrig varit med om. Har mina 2 senaste graviditeter gått upp 20kg. Jag hoppas klara mig under det denna gång. Tror dock inte att jag lyckas. :/
  • Candyjunkie

    Är i vecka 28 och har redan nu +18-19kg... i vecka 8 hade jag +4kg. Är van att inta flodhästformer under mina graviditeter... (är liten, 160cm, väger ca 64kg i normaltillstånd slutade på 99.5kg med sonen.)

  • sprizky

    Jag har alltid gått upp väldigt mycket i början på mina graviditeter, blev till slut så orolig över att jag skulle gå upp över 15 kg och då få det väldigt jobbigt med rygg, dålig ork och leder att jag anlitade en kostrådgivare och fick veta vad jag behövde tänka på. Det var väldigt bra faktiskt och kan varmt rekommenderas om ni är oroliga över viktökning,skickar med en länk till hon jag anlitade. www.kostochidrott.se/gravid-och-amning/

  • Anonym (Alla hjärtans)

    Hej! Tar upp denna tråd igen! Jag plussade på alla hjärtans och är i v.13 nu. Innan jag blev gravid vägde jag 77 kg. Nu på inskrivningen för nästan två veckor sedan vägde jag 72 och igår 71. Har alltså gått ner 6 kg. Fram till v.11 förstår jag pga illamående och kräkningar, men. Senaste två veckorna har jag ätit ordentligt, dessutom mer än jag normalt gör. Någon mer som fortsatt gå ner i vikt även efter ni börjat äta ordentligt igen? Är 175 så är ju normalviktig (både vid 71 och 77 kg, även om 77 är övre gränsen). Tränar, rider, promenerar nästan dagligen. Det har blivit mindre såklart när jag mått så dåligt, så en del jag tappat är nog muskler tyvärr.

  • Hanjon10

    Hej! Det är ingen fara att gå ner ett antal kilon i början. Jag fortsatte att gå ned fram till vecka 15 ungefär innan det vände. Illamåendet och kränkningarna satt i till ca va 18. Började dock lite högt med 88 kg för mina 172 cm och hade satt upp som eget mål att inte gå upp mer än 10 max 12 kg under graviditeten och trodde att det skulle bli in jättekamp för att klara av det. Men det löste så att säga av sig självt med kräkningar i början och väldigt liten uppgång andra halvan då gravidmagen mer satte sig innåt än utåt och begränsade mina portionsstorlekar. Så i slutändan vägde jag mindre vid inskrivningen vid förlossningen(87kg) än när jag plussade. Men jag upplevde som sagt att jag började komma tillbaka till normalläge vid v. 15 rent matmässigt men viktuppgågnen uteblev så det går liksom aldrig att säga vad som är rätt eller fel men bebisen ser alltid till att den får det den behöver bara man får i sig någorlunda varierad kost även om det är mycket små mängder.

  • Anonym (Alla hjärtans)
    Hanjon10 skrev 2019-04-14 09:19:52 följande:

    Hej! Det är ingen fara att gå ner ett antal kilon i början. Jag fortsatte att gå ned fram till vecka 15 ungefär innan det vände. Illamåendet och kränkningarna satt i till ca va 18. Började dock lite högt med 88 kg för mina 172 cm och hade satt upp som eget mål att inte gå upp mer än 10 max 12 kg under graviditeten och trodde att det skulle bli in jättekamp för att klara av det. Men det löste så att säga av sig självt med kräkningar i början och väldigt liten uppgång andra halvan då gravidmagen mer satte sig innåt än utåt och begränsade mina portionsstorlekar. Så i slutändan vägde jag mindre vid inskrivningen vid förlossningen(87kg) än när jag plussade. Men jag upplevde som sagt att jag började komma tillbaka till normalläge vid v. 15 rent matmässigt men viktuppgågnen uteblev så det går liksom aldrig att säga vad som är rätt eller fel men bebisen ser alltid till att den får det den behöver bara man får i sig någorlunda varierad kost även om det är mycket små mängder.


    Tack snälla du för svar. Jag har eg inte varit så orolig innan min sambo tydligt uttryckte oro. Sen har jag mest tyckt att det var konstigt jag gick ner ytterligare ett kilo på två veckor när jag faktiskt ätit, men det vänder kanske senare. Tack! :)
Svar på tråden Viktökning i början av graviditet