• Äldre 3 May 17:22
    13777 visningar
    22 svar
    22
    13777

    Bok om abort

    Hej!

    Jag håller på och skriver en bok om abort, med fokus på de olika upplevelser en abort kan innebära. Jag vill lyfta hur man kan påverkas känslomässigt - information man inte får kring de känslomässiga och psykiska bitarna när man står inför sitt beslut, som kan vara en viktig del i den mentala förberedelsen. Jag har själv genomgått en abort och är för aborträtten till 110%, men tycker att det finns brister i informationen inför och i stödet som ibland behövs efter en abort.

    Vill du svara på några frågor kring din/dina egna upplevelser?

    Skicka ett PM till mig! Du är helt anonym och jag vill samla alla typer av erfarenheter - bra som mindre bra till rentav dåliga.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-08 08:46
    Nu har jag gjort en webbenkät som går att fylla i väldigt anonymt om man vill :)
    Sprid gärna denna vidare om ni har andra kanaler!

    sv.surveymonkey.com/r/Y8GRXDJ

  • Svar på tråden Bok om abort
  • Anonym (C)
    Äldre 3 May 17:36
    #1

    Inte genomgått själv, men varit nära pga hög risk för livshotande kromosomfel. Det förändrade min känsla inför aborter och det känns nästan som om jag har varit med om det själv bara för att jag tänkte tanken att "om"... Jag vill bara ge en eloge för att du väljer att skriva om detta viktiga ämne. Jag hade absolut behövt stöd om om hade varit om.

  • Äldre 3 May 17:47
    #2
    Anonym (C) skrev 2018-05-03 17:36:34 följande:

    Inte genomgått själv, men varit nära pga hög risk för livshotande kromosomfel. Det förändrade min känsla inför aborter och det känns nästan som om jag har varit med om det själv bara för att jag tänkte tanken att "om"... Jag vill bara ge en eloge för att du väljer att skriva om detta viktiga ämne. Jag hade absolut behövt stöd om om hade varit om.


    Tack för din respons och pepp!

    Vad skönt att du slapp ta det beslutet.

    Kände själv att jag hade så många frågor som vården inte gav svar på.

    Jag hoppas det finns några som vill dela med sig. Jag kommer utgå från min egen upplevelse, men vill nyansera innehållet så mycket som möjligt. Varje abort är ju i sig en unik upplevelse, men det finns förmodligen en hel del beröringspunkter - tycker också av det som skrivs/frågas om här i forumet visar på det.
  • Anonym (Knapp­t pappa)
    Äldre 3 May 18:06
    #3
    +1

    Jag är inte upplagd för att dela med mig men vill gärna att du också tar dig tid att gå in på partnerns/pappans upplevelse. Min fd sambo valde att göra abort, såklart i slutändan hennes beslut, och jag upplevde stor sorg och mycket lite stöd. Överallt fick jag höra att jag inte kunde känna kärlek för ett foster som inte växte i mig, att det ju bara var en cellklump, att jag hade sluppit undan med blotta förskräckelsen osv.

    Jag har aldrig vågat planera barn efter det, tänk om mamman över en natt ångrar sig och inte längre vill och jag står där igen.

  • Äldre 3 May 18:24
    #4
    Anonym (Knappt pappa) skrev 2018-05-03 18:06:55 följande:

    Jag är inte upplagd för att dela med mig men vill gärna att du också tar dig tid att gå in på partnerns/pappans upplevelse. Min fd sambo valde att göra abort, såklart i slutändan hennes beslut, och jag upplevde stor sorg och mycket lite stöd. Överallt fick jag höra att jag inte kunde känna kärlek för ett foster som inte växte i mig, att det ju bara var en cellklump, att jag hade sluppit undan med blotta förskräckelsen osv.

    Jag har aldrig vågat planera barn efter det, tänk om mamman över en natt ångrar sig och inte längre vill och jag står där igen.


    Tack för din kommentar! Ledsen att höra att du fick ett så dåligt bemötande.

    Viktig poäng, absolut och jag har faktiskt funderat över ett avsnitt kring det också.

    Om du skulle ångra dig gällande att berätta, tveka inte att höra av dig!
  • Äldre 3 May 19:09
    #5
    Anonym (Knappt pappa) skrev 2018-05-03 18:06:55 följande:

    Jag är inte upplagd för att dela med mig men vill gärna att du också tar dig tid att gå in på partnerns/pappans upplevelse. Min fd sambo valde att göra abort, såklart i slutändan hennes beslut, och jag upplevde stor sorg och mycket lite stöd. Överallt fick jag höra att jag inte kunde känna kärlek för ett foster som inte växte i mig, att det ju bara var en cellklump, att jag hade sluppit undan med blotta förskräckelsen osv.

    Jag har aldrig vågat planera barn efter det, tänk om mamman över en natt ångrar sig och inte längre vill och jag står där igen.


    Men fy vilken trist inställning.

    Det var ju ditt barn med.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 3 May 19:11
    #6

    Skulle vara intressant med ett stycke om vårdpersonals inställning också.

    Jag var med en kompis som gjorde abort efter att ha blivit våldtagen, hade god lust att ruska personalen på stället om vi säger så.

  • Äldre 3 May 19:40
    #7
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-05-03 19:11:15 följande:

    Skulle vara intressant med ett stycke om vårdpersonals inställning också.

    Jag var med en kompis som gjorde abort efter att ha blivit våldtagen, hade god lust att ruska personalen på stället om vi säger så.


    Ja dessvärre tror jag det skiljer sig en hel del beroende på person. En del är bättre lämpade än andra att jobba med vissa saker. Kanske kan få kontakt med någon vårdpersonal som var involverad i min abort..ska fundera på saken!

    Och vad tråkigt att höra om din kompis som råkat ut för både våldtäkt och dåligt bemötande vid aborten. Hur kan det ens få fungera så!
  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 3 May 19:56
    #8
    Mytilio skrev 2018-05-03 19:40:50 följande:
    Ja dessvärre tror jag det skiljer sig en hel del beroende på person. En del är bättre lämpade än andra att jobba med vissa saker. Kanske kan få kontakt med någon vårdpersonal som var involverad i min abort..ska fundera på saken!

    Och vad tråkigt att höra om din kompis som råkat ut för både våldtäkt och dåligt bemötande vid aborten. Hur kan det ens få fungera så!
    Ja så är det ju generellt i vården om vi säger så.

    Ja det kan man verkligen undra...blev riktigt förbannad faktiskt.
  • Anonym (abort 19 år)
    Äldre 4 May 14:32
    #9
    +1

    Jag gjorde en abort som 19 åring. För mig var det inte mentalt jobbigt och satte inte några spår.

    Jag tycker att jag på det hela blev bra bemött och förstår den svåra sits personalen är i. När jag gjorde aborten så var det tydligt att de skulle försöka avgöra ifall jag verkligen vill göra abort, utan att verka moraliserande över det hela. Och eftersom min pojkvän var med så skulle de försöka lista ut ifall jag var där frivlligt utan att vara respektlösa mot oss.

    Jag tror det kan vara en viktigt aspekt för kvinnor att vara medveten om. Att den där frågan som verkar dömmande inte nödvändigtvis ställs för att barnmorskan tycker illa om folk som gör aborter, utan gör att rädda de tjejer som är dittvingade av sin partner eller som inte är så säkra på sitt beslut.

    Så om du kunde få med personalens dilemma skulle jag tycka var bra.

  • Äldre 4 May 15:20
    #10
    Anonym (abort 19 år) skrev 2018-05-04 14:32:02 följande:

    Jag gjorde en abort som 19 åring. För mig var det inte mentalt jobbigt och satte inte några spår.

    Jag tycker att jag på det hela blev bra bemött och förstår den svåra sits personalen är i. När jag gjorde aborten så var det tydligt att de skulle försöka avgöra ifall jag verkligen vill göra abort, utan att verka moraliserande över det hela. Och eftersom min pojkvän var med så skulle de försöka lista ut ifall jag var där frivlligt utan att vara respektlösa mot oss.

    Jag tror det kan vara en viktigt aspekt för kvinnor att vara medveten om. Att den där frågan som verkar dömmande inte nödvändigtvis ställs för att barnmorskan tycker illa om folk som gör aborter, utan gör att rädda de tjejer som är dittvingade av sin partner eller som inte är så säkra på sitt beslut.

    Så om du kunde få med personalens dilemma skulle jag tycka var bra.


    Tack för din kommentar!

    Jag tar med mig det.

    Skönt att du har en bra erfarenhet av abort, det ska inte glömmas att det också fungerar bra i många fall.
Svar på tråden Bok om abort