• Äldre 17 May 15:31
    4345 visningar
    25 svar
    25
    4345

    Mer rädd för smärtlindringen än förlossningen

    Hej

    Har bf om tre veckor och börjar bli nervös. Har dock en lite speciell typ av förlossningsrädsla, jag är mer orolig för smärtlindringen än smärtan. Eller, jag är väl nervös för att smärtan ska vara så stark att jag inte kommer klara mig utan smärtlindring.

    Har inte fött ett levande barn förut men har fött en liten ängel i vecka 23 och gjort flera ingrepp och operationer, och har tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av lustgas (den har inte haft någon smärtlindrande effekt alls, jag har bara blivit yr och illamående).

    Blir nervös när jag läser berättelser och ser filmer där lustgasen verkar livsviktig. Jag mår illa av bara tanken på den, och vill så gärna slippa. Men då känns det som att man blir ?utan? smärtlindring värkarbetet. Orkar man det? Någon som känner igen sig? :(

    Har också fått morfin flera gånger som jag kaskadkräkts och blivit helt borta av. Har fått lokalbedövning i bäcken/slidväggar en gång som funkade väldigt bra! Men är det en vanlig metod under förlossning?

    Är även nervös inför ev EDA att värkerbetet ska stanna av eller att den sätts fel eller inte verkar alls.

    Är det någon som känner igen sig? Hur gick det för er? Jag vet att jag är och alltid varit jättekänslig för smärtlindrande mediciner, blir väldigt lätt vääääldigt illamående och helt borta. Är verkligen rädd för den känslan. Vill så gärna ha kontroll. Har försökt bearbeta detta med kurator inför förlossning men skulle gärna vilja höra historier från någon som känner igen sig...

  • Svar på tråden Mer rädd för smärtlindringen än förlossningen
  • Äldre 17 May 15:48
    #1

    Har du en partner med dig? Min man var helt fantastisk på att massera mig i ryggslutet när värkarna kom. Det hjälpte mer än smärtlindring, tyckte jag.

    Ryggmärgsvätskan ingen fick mina värkar att stanna av, så det tar jag nog inte igen.

  • Äldre 17 May 15:51
    #2

    Prova tens. Låter perfekt för dig.

  • Anonym (L)
    Äldre 17 May 16:00
    #3

    Jag har hört mycket gott om Tens men har inte provat själv.

    Hur är annars din smärttröskel? Det är ju individuellt. Kanske behöver du inte smärtlindring utöver ev lokalbedövning. Jag körde med lustgas på 2 st krystvärkar och det hade nog gått bra utan också. Men det funkade perfekt på mig, precis lagom "alkoholbedövad" känsla över de jobbigaste 2 minuterna, så

    det fanns ingen anledning för just mig att säga nej till det.

  • Äldre 17 May 16:15
    #4

    Jag kan varmt rekommendera boken "Föda utan rädsla" om du har möjlighet, gå en kurs med konceptet "trygghetsmetoden". Läs mer här:

    www.fodautanradsla.se/sv-SE
    Jag har själv dåliga erfarenheter efter min första förlossning där jag blev igångsatt och hade väldigt ont av värkarna och blev helt överumplad av smärtan. Sedan tog inte ryggbedövningen som den skulle och fortsatte hade ont + domningar och läskiga krypningar och när jag skulle krysta hade jag inga krystavärkar. En helt värdelös effekt av den bedövningen kan man säga...

    Denna gång vill jag föda utan medicinsk smärtlindring (möjligen med lustgas) och vill lära mig allt som går i hur man hanterar smärta och över huvudtaget få en bra förlossning. Så just nu går jag också på gravidyoga med en instruktur som jobbar som doula och håller profylaxkurs enligt trygghetsmetoden som jag och min man ska gå sedan

    Det finns metoder som fungerar, även om jag vet att det är svårt att föreställa sig med dåliga erfarenheter i bagaget, och att lära sig mer om hur man själv och partnern (!) kan förbereda sig är en jätteviktigt del. 

  • Anonym (Lia)
    Äldre 17 May 16:18
    #5

    De flesta i världen föder ju utan smärtlindring så vill du det så är det ju inga problem. Många i Sverige gör ju det för att de vill ha en naturlig förlossning. Ställ in dig på det men ge dig själv möjlighet att ändra dig i stunden om du skulle känna annorlunda då. Det är ju ändå ditt eget val om du vill vara utan. Skulle inte det kunna vara en ok strategi?

    Jag fick i stort sett inget för jag var för dålig av andra anledningar under min förlossning och det gick bra ändå.

  • Äldre 17 May 16:51
    #6

    Jag vet inget om rädslan för smärtlindring men däremot är det fullt möjligt att föda helt utan. Jag har fött mina två helt utan smärtlindring och det gick bra. Läs gärna om dyktekniken och se om det jan hjälpa dig.

    Opererades en gång med epidural och det var sjukt obehagligt tyckte jag så det skulle jag inte vilja ha men så tycker jag inte om att tappa kontrollen över kroppen.

    All lycka till <3

  • Caramb­olan
    Äldre 17 May 17:08
    #7

    Mina är också födda helt utan smärtlindring och det gick fint. Jag hade turen att få väldigt enkla och snabba förlossningar. Det hade jag inte trott före första barnet, jag var inställd på att ta allt som gick att få Försök att inte våndas en massa i förvägs utan ta det som det kommer.

  • Äldre 17 May 17:38
    #8
    Anonym (L) skrev 2018-05-17 16:00:15 följande:

    Jag har hört mycket gott om Tens men har inte provat själv.

    Hur är annars din smärttröskel? Det är ju individuellt. Kanske behöver du inte smärtlindring utöver ev lokalbedövning. Jag körde med lustgas på 2 st krystvärkar och det hade nog gått bra utan också. Men det funkade perfekt på mig, precis lagom "alkoholbedövad" känsla över de jobbigaste 2 minuterna, så

    det fanns ingen anledning för just mig att säga nej till det.


    Vad skönt att höra, det ger mig hopp! Jag vet att jag tål ganska mycket smärta allmänt. Annars hade jag nog inte varit så avslappnad inför smärtan i sig. Men, samtidigt är ju förlossningssmärta något speciellt som ter sig olika. Jag har även förstått att det kan variera rejält för samma person olika gånger. Hoppas självklart jag kommer hantera det bra, men försöker samtidigt vara inställd på att det kan bli för jobbigt.
  • Äldre 17 May 17:40
    #9
    annabellelee skrev 2018-05-17 15:48:14 följande:

    Har du en partner med dig? Min man var helt fantastisk på att massera mig i ryggslutet när värkarna kom. Det hjälpte mer än smärtlindring, tyckte jag.

    Ryggmärgsvätskan ingen fick mina värkar att stanna av, så det tar jag nog inte igen.


    Ja, jag har en partner. Så han kommer få göra sitt, absolut. Precis det du nämner som jag är orolig för :-| Men hur kände du innan du valde den? Kändes det ohållbart utan? Svårt att veta vad som väntar eller hur lång tid som återstår såklart..
  • Äldre 17 May 17:40
    #10

    Två av mina tre barn är födda utan smärtlindring. Gick fantastisk bra det också.

    Man måste inte ta medicinsk smärtlindring. Många klarar sig bra med profylaxandning, bada varmt, duscha varmt, massage, tens och liknande.

    Apropå lustgas så handlar illamåendet nästan alltid om att man har för hög dos och tar för djupa och för många andetag i masken.

Svar på tråden Mer rädd för smärtlindringen än förlossningen