• Utvandraren2

    Ni som är föräldralediga mer än ett år

    Ni som är föräldralediga i mer än ett år, hur mycket går ni ner i inkomst, procentuellt? Jag läser om att många verkar vara hemma i 1,5-2 år i Sverige, hur har ni råd?

    Jag bor ju i Norge, och här får vi 100% lön i 49 veckor, sen skarvar man med semester/obetald ledighet fram till förskolan börjar i augusti. Här börjar alla barn i augusti, det är inte som i Sverige där det verkar som att man får börja när man vill. Jag kommer att ta obetald ledighet i ca tre månader för att få ihop pusslet. Föräldraledigheten verkar vara mer generös i Sverige.

  • Svar på tråden Ni som är föräldralediga mer än ett år
  • modsey
    Utvandraren2 skrev 2018-05-19 14:14:14 följande:

    Hur stor del (%) av lönen har ni -förlorat- på att vara hemma med barnet? Modsey, under hur lång tid var du hemma?


    Först 8 månader. Sen var pappan hemma i 8 månader. ( han förlorade lite mindre än jag då kag tjänade mer). Sen delade vi 8 månader och hade oxå barnflicka en del av tiden ( typ 8 timmar i veckan)
  • Anonym (Anna)

    Bor också i Norge och får mammapeng från nästa vecka. Sverige är betydligt generösare på antal dagar och flexibilitet men sett till det ekonomiska tror jag man får mera sett till kronor i Norge än i Sverige. Med första barnet var jag hemma 100% i 49 veckor och sen var jag tillbaka i jobb när sambon var hemma i 7 månader, han fick föräldrapenning från Sverige men det var knappt något han fick ut så vi fick ta av sparade pengar. Nu ska jag vara hemma i drygt 1,5 år. 49v 100%. Pusslat lite med semester och sen obetald ledighet sista halvåret. Ska leva på 75% av mammapengen nu de första 49 veckorna för att kunna va hemma sista tiden.

  • Anonym (Anna)

    Så du menar att barnet måste börja förskolan i augusti? Kan den inte ens börja i januari? Låter ju väldigt konstigt. Vi har vårt barn i svensk förskola då vi bor vid gränsen och pappan jobbar i Sverige.

  • Anonym (Jag)

    Man går ju inte direkt plus på att vara föräldrarledig.

    Själv får jag i vanliga fall ut 40 000 kr efter skatt, nu kommer jag ha 15 000 kr efter skatt i 6 månader från min arbetsgivare och kommer inte ta ut nån FP under denna tid.

    Efter det planerar jag vara hemma i ca 1 år, kommer ta 3-4 dagar per vecka och sen byts vi av, min man är hemma och jag jobbar.

    För vår del tjänar vi båda såpass så att ta ut 5 dagar FP i veckan för att skydda sgi inte behövs om vi jobbat nån månad var per år.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-19 17:10:00 följande:

    Man går ju inte direkt plus på att vara föräldrarledig.

    Själv får jag i vanliga fall ut 40 000 kr efter skatt, nu kommer jag ha 15 000 kr efter skatt i 6 månader från min arbetsgivare och kommer inte ta ut nån FP under denna tid.

    Efter det planerar jag vara hemma i ca 1 år, kommer ta 3-4 dagar per vecka och sen byts vi av, min man är hemma och jag jobbar.

    För vår del tjänar vi båda såpass så att ta ut 5 dagar FP i veckan för att skydda sgi inte behövs om vi jobbat nån månad var per år.


    Ja där är en annan skillnad i Norge och Sverige. I Sverige är väl taket vad man kan få ut i FP på knappt 350 000kr medan taket i Norge är 6g som motsvarar knappt 580 000kr i årslön. Rätta mig om jag har fel men det betyder väl att jag som tjänar 550 000/år innan skatt i Norge får det samma av att vara föräldraledig i Norge men i Sverige skulle jag fått 80% av 350 000/år?
  • Anonym (Anna)

    Taket för föräldraledighet såg jag nu var 455 000kr i Sverige, inte 341?. :) men fortfarande lägre än taket i Norge.

  • BuoBä

    Första året snålar många så mycket de bara kan med föräldradagarna. Har man råd behöver man inte ta ut en enda dag under första året. Man har rätt att vara ledig ändå och det påverkar inte SGIn. Efter att barnet fyllt 1 år tar de flesta ut 5 dagar i veckan för att skydda sin SGI.

    SGI = sjukpenninggrundande inkomst, som Försäkringskassan grundar sina ersättningar på.

  • MsM84

    Hur mycket pengar man får i Sverige beror helt på hur många dagar man väljer att ta ut. Ska snart vara hemma med andra barnet och kommer försöka ut så få dagar som möjligt utan att vi behöver använda sparpengar. Detta för att dagar kvar att ta ut innebär ökad frihet längre fram vilket är värt mer än att sparkontot ökar känner jag. Kommer ta ut ca 40-50% av ord lön under va ett år.

  • Utvandraren2
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-19 16:48:22 följande:

    Bor också i Norge och får mammapeng från nästa vecka. Sverige är betydligt generösare på antal dagar och flexibilitet men sett till det ekonomiska tror jag man får mera sett till kronor i Norge än i Sverige. Med första barnet var jag hemma 100% i 49 veckor och sen var jag tillbaka i jobb när sambon var hemma i 7 månader, han fick föräldrapenning från Sverige men det var knappt något han fick ut så vi fick ta av sparade pengar. Nu ska jag vara hemma i drygt 1,5 år. 49v 100%. Pusslat lite med semester och sen obetald ledighet sista halvåret. Ska leva på 75% av mammapengen nu de första 49 veckorna för att kunna va hemma sista tiden.


    Fick du ta all ledighet (49v) och pappan fick dessutom FP från Sverige? Vilken lyx! Fint att du kan få 49v själv, eftersom vi både jobbar i Norge måste min man ta ut pappakvoten på 15v. (Lagändring 1/7-18)

    Vi sparar så mkt semester vi bara kan i år och nästa, så 2020 kommer vi ha 35 dagar betald semester var.

    Taket här i Norge är ca 580k. Vi får 80 eller 100% år ett och laglig rätt att vara hemma år 2 (dock obetalt). Men obetalt innebär en viss risk i sjukersättning (jättekrångligt, så går inte in mer på det). Dock får vi 100% sjuklön, ingen karens, och 20 dagar VAB per år med 100% lön.

    Dagis är också krångligt. Måste söka plats i mars om man vill ha plats i augusti. Vill man börja i tex året därpå måste man betala dagisavgiften ändå. Förut fick endast barn födda före 1/9 garanterad dagisplats i aug. året därpå. Den regeln är nu ändrad till 1/11 (eller ngt sådant). Min stackars kollega som blev far i dec. 2017 får alltså inte dagisplats före aug. 2019!
  • Utvandraren2
    MsM84 skrev 2018-05-19 18:21:36 följande:

    Hur mycket pengar man får i Sverige beror helt på hur många dagar man väljer att ta ut. Ska snart vara hemma med andra barnet och kommer försöka ut så få dagar som möjligt utan att vi behöver använda sparpengar. Detta för att dagar kvar att ta ut innebär ökad frihet längre fram vilket är värt mer än att sparkontot ökar känner jag. Kommer ta ut ca 40-50% av ord lön under va ett år.


    Förstår dig precis. Det hade jag också gjort om jag bott i Sverige. Är ju därför vi omvandlar FP till mesta möjliga betalda semester. I Norge får man inte spara FL mer än tre år. Om man får barn igen försvinner kvarvarande dagar.

    Tack för era svar! Det har gett mig känslan av att det vi tänkt göra är ganska normalt sett utifrån uppenbara landsskillnader. Kanske tom lite i överkant sparsamt. Nu förstår jag bättre hur -alla- kan vara FL så mkt. Inser också hur mkt det är värt att ha snälla och flexibla arbetsgivare.
Svar på tråden Ni som är föräldralediga mer än ett år