• Anonym (TS)
    Äldre 22 May 05:16
    19819 visningar
    92 svar
    92
    19819

    Tycker du att detta är okej av barnvakten?

    I lördags var det personalfest, både jag och sambon jobbar inom samma företag så vi var båda inbjudna på egen hand så att säga.

    Vi hade bokat barnvakt långt i förväg, storebror till mormor och lillebror till farmor och farfar. Barnen skulle sova över då de lägger sig tidigt, men är hopplösa att lägga om ifall de vaknar. Ingen av barnvakterna ville vara hos oss, fast vi erbjöd det, då hade bara en av dem behövts.

    Vi var överens om att hämta barnen runt 14 på söndag eftermiddagen.

    Vid kl.22 (precis efter efterrätten, grymt segt och utdraget program) får vi ett meddelande att sambons syster åkt in till BB för att föda. Hon var beräknad nu i dagarna så vi konstaterade bara att skönt att hon slapp gå över tiden denna gång.

    Halv 7 på söndag morgon ringer det hysteriskt på ytterdörren. Då står svärföräldrarna på trappan. De ska åka och hälsa på sitt nya barnbarn (ca 4 timmars resa enkel väg) har de bestämt, och tycker att det borde vi förstått när vi visste att systern åkt in till BB. Vi har i detta läget inte fått veta att barnet är fött ens, så jag har lite svårt att förstå hur det var så självklart, då förra gången var ganska utdragen, och de inte nämnde något om detta innan.

    Vi fick igår veta att de hade fått meddelande om att allt gått bra och flickan var född när morgonpigga sonen vaknat, och då bestämt sig för att åka med en timmes varsel, för annars skulle det dröja tills nästa helg innan de kunde åka pga restiden. Vi fick också veta att de inte hade fått OK från systern att komma dit samt att de blev nekade av personal att besöka dem på BB pga besöksreglerna. Systern har barn sedan förut kan tilläggas, så det är inte första gången de blir mormor och morfar.

    Känns så onödigt hela alltihop. Svärmor förstår inte alls att jag är sur över att de lämnade av ett vrålhungrigt barn halv 7 på morgonen utan att ens höra av sig före. Lillebror kommunicerar just nu med gallskrik när han är hungrig, och iom att vi räknat med sovmorgon stannade vi till slutet av festen, så att jag var trött är det minsta man kan säga.

    Vad tycker ni?

    Är det okej att göra så? Bara dyka upp på trappan utan att ringa först kl. 06:30 när man innan kommit överens om något helt annat.

  • Svar på tråden Tycker du att detta är okej av barnvakten?
  • Anonym (Fia)
    Äldre 22 May 05:26
    #1

    Nej, inte ok. Mycket respektlöst mot både er, systern och personalen på BB som troligen är oerhört trött på idioter som tror att det är fritt fram för besök.

    De kunde iallafall förvarnat för att det kunde bli så... nej, taskigt mot alla av egoistiska människor.

  • Anonym (Mia)
    Äldre 22 May 05:30
    #2

    Inte helt okej, men barnafödande är force majeure. De borde dock ha givit din son något att äta innan de lämnade honom.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 22 May 05:41
    #3
    Anonym (Mia) skrev 2018-05-22 05:30:09 följande:

    Inte helt okej, men barnafödande är force majeure. De borde dock ha givit din son något att äta innan de lämnade honom.


    Force majeur på vilket vis?

    Systern hade inte bett dem komma, hon informerade dem om att flickan var född och att det hade gått bra. Hon blev väldigt förvånad att de hade kommit dit, hon orkade inte gå ut och möta dem när de inte blev insläppta (fött barn hela natten, och sovit dåligt nätterna innan pga pinvärkar) så det fick hennes sambo göra. Hade de hört av sig till henne innan hade hon kunnat berätta att det var besöksförbud på BB, bara respektive eller annan förlossningsstödjare fick komma in.

    Ja, det var nog egentligen det som störde mig mest, att han inte hade ätit. Hade de ringt så hade jag kunnat ha frukostgröten färdig och sluppit väldigt mycket skrik (och kanske tom migränanfallet det orsakade)
  • Anonym (xXx)
    Äldre 22 May 06:08
    #4

    Nej det är inte okej. Men allt det där med din svägerska har ingenting med det här att göra.... hade kunnat stryka i princip hela ditt inlägg och sedan hade frågan varit om det varit okej att stå och lämna tillbaka barnet vid halv 7 fast man kommit överens om 14 (och inte har någon bra anledning för det) och svaret hade varit att det inte är okej.

    Men vad ska du med den här informationen till? Bevisa för svärisarna att de had fel? Släpp det istället.

  • Anonym (Hmmmm­...)
    Äldre 22 May 06:16
    #5
    +1

    Ja det var synd att ni (en av er) inte fick sovmorgon, men någon större katastrof är det ju inte. Det är ju er unge så hur jobbigt kan det vara?!
    Då tycker jag det är värre att svärföräldrarna fick resa tillbaka utan att ens fått se dotter och barnbarn.

    Men varför lämnade ni inte bägge barnen till mormor/farmor istället?

  • Anonym (Ehh)
    Äldre 22 May 06:20
    #6
    +1

    Men gud, vilken nyförlöst kvinna vill ha besök sådär tätt inpå? Otroligt konstigt beteende av dina svärföräldrar..

  • Anonym (Hmmmm­...)
    Äldre 22 May 06:25
    #7
    Anonym (Ehh) skrev 2018-05-22 06:20:55 följande:

    Men gud, vilken nyförlöst kvinna vill ha besök sådär tätt inpå? Otroligt konstigt beteende av dina svärföräldrar..


    Nu har ju dottern barn sedan tidigare och det är möjligt att föräldrarna kommit redan dagen efter den/de gångerna och därav kände/visste att det är okej/välkommet även denna gång.

    Mitt barns mormor kom redan 1:a dagen. Varför skulle det vara ett problem menar du? Jag tyckte bara det var roligt.
  • Anonym (A)
    Äldre 22 May 06:32
    #8
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 06:25:22 följande:

    Nu har ju dottern barn sedan tidigare och det är möjligt att föräldrarna kommit redan dagen efter den/de gångerna och därav kände/visste att det är okej/välkommet även denna gång.

    Mitt barns mormor kom redan 1:a dagen. Varför skulle det vara ett problem menar du? Jag tyckte bara det var roligt.


    Det var ett problem för att kvinnan som fött barn inte orkade gå ut och träffa dem, och inte talat med den innan om att de skulle komma. De hade kunnat bespara sig den resan och istället fullfölja det redan påtagna uppdraget.
  • Anonym (Ehh)
    Äldre 22 May 06:37
    #9
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 06:25:22 följande:

    Nu har ju dottern barn sedan tidigare och det är möjligt att föräldrarna kommit redan dagen efter den/de gångerna och därav kände/visste att det är okej/välkommet även denna gång.

    Mitt barns mormor kom redan 1:a dagen. Varför skulle det vara ett problem menar du? Jag tyckte bara det var roligt.


    Såhär skriver TS:

    Systern hade inte bett dem komma, hon informerade dem om att flickan var född och att det hade gått bra. Hon blev väldigt förvånad att de hade kommit dit, hon orkade inte gå ut och möta dem när de inte blev insläppta (fött barn hela natten, och sovit dåligt nätterna innan pga pinvärkar) så det fick hennes sambo göra. Hade de hört av sig till henne innan hade hon kunnat berätta att det var besöksförbud på BB, bara respektive eller annan förlossningsstödjare fick komma in.

    Såatteeeee..
  • Anonym (Hmmmm­...)
    Äldre 22 May 06:43
    #10
    -1
    Anonym (Ehh) skrev 2018-05-22 06:37:44 följande:
    Såhär skriver TS:

    Systern hade inte bett dem komma, hon informerade dem om att flickan var född och att det hade gått bra. Hon blev väldigt förvånad att de hade kommit dit, hon orkade inte gå ut och möta dem när de inte blev insläppta (fött barn hela natten, och sovit dåligt nätterna innan pga pinvärkar) så det fick hennes sambo göra. Hade de hört av sig till henne innan hade hon kunnat berätta att det var besöksförbud på BB, bara respektive eller annan förlossningsstödjare fick komma in.

    Såatteeeee..
    Men det var ju toppen bra lösning. Då fick de iaf se lilla underverket
Svar på tråden Tycker du att detta är okej av barnvakten?