• Anonym (TS)
    Äldre 22 May 05:16
    19818 visningar
    92 svar
    92
    19818

    Tycker du att detta är okej av barnvakten?

    I lördags var det personalfest, både jag och sambon jobbar inom samma företag så vi var båda inbjudna på egen hand så att säga.

    Vi hade bokat barnvakt långt i förväg, storebror till mormor och lillebror till farmor och farfar. Barnen skulle sova över då de lägger sig tidigt, men är hopplösa att lägga om ifall de vaknar. Ingen av barnvakterna ville vara hos oss, fast vi erbjöd det, då hade bara en av dem behövts.

    Vi var överens om att hämta barnen runt 14 på söndag eftermiddagen.

    Vid kl.22 (precis efter efterrätten, grymt segt och utdraget program) får vi ett meddelande att sambons syster åkt in till BB för att föda. Hon var beräknad nu i dagarna så vi konstaterade bara att skönt att hon slapp gå över tiden denna gång.

    Halv 7 på söndag morgon ringer det hysteriskt på ytterdörren. Då står svärföräldrarna på trappan. De ska åka och hälsa på sitt nya barnbarn (ca 4 timmars resa enkel väg) har de bestämt, och tycker att det borde vi förstått när vi visste att systern åkt in till BB. Vi har i detta läget inte fått veta att barnet är fött ens, så jag har lite svårt att förstå hur det var så självklart, då förra gången var ganska utdragen, och de inte nämnde något om detta innan.

    Vi fick igår veta att de hade fått meddelande om att allt gått bra och flickan var född när morgonpigga sonen vaknat, och då bestämt sig för att åka med en timmes varsel, för annars skulle det dröja tills nästa helg innan de kunde åka pga restiden. Vi fick också veta att de inte hade fått OK från systern att komma dit samt att de blev nekade av personal att besöka dem på BB pga besöksreglerna. Systern har barn sedan förut kan tilläggas, så det är inte första gången de blir mormor och morfar.

    Känns så onödigt hela alltihop. Svärmor förstår inte alls att jag är sur över att de lämnade av ett vrålhungrigt barn halv 7 på morgonen utan att ens höra av sig före. Lillebror kommunicerar just nu med gallskrik när han är hungrig, och iom att vi räknat med sovmorgon stannade vi till slutet av festen, så att jag var trött är det minsta man kan säga.

    Vad tycker ni?

    Är det okej att göra så? Bara dyka upp på trappan utan att ringa först kl. 06:30 när man innan kommit överens om något helt annat.

  • Svar på tråden Tycker du att detta är okej av barnvakten?
  • Äldre 22 May 06:43
    #11
    +1

    Alltså, inget hade ju egentligen varit något problem om svärföräldrarna KOMMUNICERAT. Har man bestämt 14 och behöver ändra till 07 - meddela det då. Vill man besöka en nyförlöst kvinna som fött hela natten - fråga om hon vill det. Att bara anta att det är OK att dyka upp på BB och att bara anta att ni förstått att barnet kommer hem flera timmar tidigare - det är fel.

  • Anonym (Ehh)
    Äldre 22 May 06:50
    #12
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 06:43:13 följande:

    Men det var ju toppen bra lösning. Då fick de iaf se lilla underverket


    Det var ju just det de inte fick göra.
  • Anonym (??)
    Äldre 22 May 06:52
    #13
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 06:43:13 följande:
    Men det var ju toppen bra lösning. Då fick de iaf se lilla underverket
    eh, hur läser du? 
  • Anonym (??)
    Äldre 22 May 06:54
    #14

    TS, du förstår själv att de agerade väldigt på impuls och att det blev fel på många olika vis när de bestämde sig för att dra iväg så där. Ditt barn for nog säkert inte illa och att ni är trötta efter fest, ja, det får ni nog ta så att säga. Saker kan ske, men det är väl mer deras impulsivitet jag reagerar på (oavsett vad det gällde). Gör de ofta så här? För då är de kanske inte de bästa att anlita till barnvakt. 

  • Anonym (Hmmmm­...)
    Äldre 22 May 07:04
    #15
    Anonym (??) skrev 2018-05-22 06:52:45 följande:
    eh, hur läser du? 
    Att sambon kom ut var väl jättebra?! Han gick väl inte ut för att träffa svärföräldrarna utan bebisen...det vore ju oerhört märkligt i så fall.
    Dottern kan de träffa senare.
  • Äldre 22 May 07:05
    #16

    Inte helt OK alls, respektlöst, men ofta rätt typiskt för den generationen - känner igen mig i alla våra kvarvarande äldre...

    Morra men förlåt dem. Skoja om att de var väl faen att de inte kunde vänta ens några timmar på att åka iväg...

    Jag gjorde så varje gång särskilt min exsvärmor klampade på i ullstrumpor - hon lärde sig lite och hon var ändå inte skarpaste kniven i lådan..

    Nu har ni fått en bra familjehistoria till..

  • Anonym (Ehh)
    Äldre 22 May 07:09
    #17
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 07:04:43 följande:

    Att sambon kom ut var väl jättebra?! Han gick väl inte ut för att träffa svärföräldrarna utan bebisen...det vore ju oerhört märkligt i så fall.

    Dottern kan de träffa senare.


    TS skriver själv att de blev stoppade att komma in av personalen på BB pga besöksreglerna, så jag tror knappast att sambon traskade ut genom BB med nyfödda barnet i famnen? Systern hade inte ens sagt att det okej att de kom dit..
  • Anonym (K)
    Äldre 22 May 07:15
    #18
    +1
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 06:43:13 följande:

    Men det var ju toppen bra lösning. Då fick de iaf se lilla underverket


    Fast det är ju inte säkert att sambon hade med sig den nyfödda ut...

    Personligen ville jag inte ha besök av någon så kort tid efter mina förlossningar. Då har jag velat haft tid med den nyfödda och min man och sedan få vila. Hur folk ens kan komma på tanken att åka till BB när ungen precis ploppat ut, inte frågar om det är okej först och inte ens meddelar att de är på väg är bara respektlöst. Då får man skylla sig själv när man står där efter en lång resa och inte får komma in!

    Till ts, nej jag tycker inte det var okej. Har man kommit överens om en tid håller man den i störta möjliga mån och man meddelar definitivt om något ändras. Och självklart låter man barnet man passar få lite frukost i sig innan man rusar hemifrån!
  • Kusin Krakel
    Äldre 22 May 07:17
    #19

    Jag fattar inte riktigt. Om det var farmors bror som var barnvakt, varför hade då farmor barnet?

  • Äldre 22 May 07:17
    #20
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 07:04:43 följande:

    Att sambon kom ut var väl jättebra?! Han gick väl inte ut för att träffa svärföräldrarna utan bebisen...det vore ju oerhört märkligt i så fall.

    Dottern kan de träffa senare.


    Varför vore det märkligt?
Svar på tråden Tycker du att detta är okej av barnvakten?