• Anonym (TS)
    Äldre 22 May 05:16
    19821 visningar
    92 svar
    92
    19821

    Tycker du att detta är okej av barnvakten?

    I lördags var det personalfest, både jag och sambon jobbar inom samma företag så vi var båda inbjudna på egen hand så att säga.

    Vi hade bokat barnvakt långt i förväg, storebror till mormor och lillebror till farmor och farfar. Barnen skulle sova över då de lägger sig tidigt, men är hopplösa att lägga om ifall de vaknar. Ingen av barnvakterna ville vara hos oss, fast vi erbjöd det, då hade bara en av dem behövts.

    Vi var överens om att hämta barnen runt 14 på söndag eftermiddagen.

    Vid kl.22 (precis efter efterrätten, grymt segt och utdraget program) får vi ett meddelande att sambons syster åkt in till BB för att föda. Hon var beräknad nu i dagarna så vi konstaterade bara att skönt att hon slapp gå över tiden denna gång.

    Halv 7 på söndag morgon ringer det hysteriskt på ytterdörren. Då står svärföräldrarna på trappan. De ska åka och hälsa på sitt nya barnbarn (ca 4 timmars resa enkel väg) har de bestämt, och tycker att det borde vi förstått när vi visste att systern åkt in till BB. Vi har i detta läget inte fått veta att barnet är fött ens, så jag har lite svårt att förstå hur det var så självklart, då förra gången var ganska utdragen, och de inte nämnde något om detta innan.

    Vi fick igår veta att de hade fått meddelande om att allt gått bra och flickan var född när morgonpigga sonen vaknat, och då bestämt sig för att åka med en timmes varsel, för annars skulle det dröja tills nästa helg innan de kunde åka pga restiden. Vi fick också veta att de inte hade fått OK från systern att komma dit samt att de blev nekade av personal att besöka dem på BB pga besöksreglerna. Systern har barn sedan förut kan tilläggas, så det är inte första gången de blir mormor och morfar.

    Känns så onödigt hela alltihop. Svärmor förstår inte alls att jag är sur över att de lämnade av ett vrålhungrigt barn halv 7 på morgonen utan att ens höra av sig före. Lillebror kommunicerar just nu med gallskrik när han är hungrig, och iom att vi räknat med sovmorgon stannade vi till slutet av festen, så att jag var trött är det minsta man kan säga.

    Vad tycker ni?

    Är det okej att göra så? Bara dyka upp på trappan utan att ringa först kl. 06:30 när man innan kommit överens om något helt annat.

  • Svar på tråden Tycker du att detta är okej av barnvakten?
  • Äldre 23 May 09:15
    #61

    Vad vill du ha ut av tråden?
    Nej det var väl inte så kul att bli väckt så tidigt efter en festkväll, men nu blev det så den här gången.

    Vad kan du göra för att förhindra att det händer igen?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 11:29
    #62
    Ascendere skrev 2018-05-23 09:15:19 följande:

    Vad vill du ha ut av tråden?

    Nej det var väl inte så kul att bli väckt så tidigt efter en festkväll, men nu blev det så den här gången.

    Vad kan du göra för att förhindra att det händer igen?


    Jag ville få höra vad andra personer tyckte om situationen, och det har jag fått.

    Jag kan nog inte förhindra systern från att föda när svärföräldrarna lovat ha vårt barn, men då hon sagt att hon var nöjd nu när de har barn av båda sorter så kanske situationen inte uppträder fler gånger.
  • Äldre 23 May 11:33
    #63
    Anonym (TS) skrev 2018-05-22 05:16:13 följande:

    I lördags var det personalfest, både jag och sambon jobbar inom samma företag så vi var båda inbjudna på egen hand så att säga.

    Vi hade bokat barnvakt långt i förväg, storebror till mormor och lillebror till farmor och farfar. Barnen skulle sova över då de lägger sig tidigt, men är hopplösa att lägga om ifall de vaknar. Ingen av barnvakterna ville vara hos oss, fast vi erbjöd det, då hade bara en av dem behövts.

    Vi var överens om att hämta barnen runt 14 på söndag eftermiddagen.

    Vid kl.22 (precis efter efterrätten, grymt segt och utdraget program) får vi ett meddelande att sambons syster åkt in till BB för att föda. Hon var beräknad nu i dagarna så vi konstaterade bara att skönt att hon slapp gå över tiden denna gång.

    Halv 7 på söndag morgon ringer det hysteriskt på ytterdörren. Då står svärföräldrarna på trappan. De ska åka och hälsa på sitt nya barnbarn (ca 4 timmars resa enkel väg) har de bestämt, och tycker att det borde vi förstått när vi visste att systern åkt in till BB. Vi har i detta läget inte fått veta att barnet är fött ens, så jag har lite svårt att förstå hur det var så självklart, då förra gången var ganska utdragen, och de inte nämnde något om detta innan.

    Vi fick igår veta att de hade fått meddelande om att allt gått bra och flickan var född när morgonpigga sonen vaknat, och då bestämt sig för att åka med en timmes varsel, för annars skulle det dröja tills nästa helg innan de kunde åka pga restiden. Vi fick också veta att de inte hade fått OK från systern att komma dit samt att de blev nekade av personal att besöka dem på BB pga besöksreglerna. Systern har barn sedan förut kan tilläggas, så det är inte första gången de blir mormor och morfar.

    Känns så onödigt hela alltihop. Svärmor förstår inte alls att jag är sur över att de lämnade av ett vrålhungrigt barn halv 7 på morgonen utan att ens höra av sig före. Lillebror kommunicerar just nu med gallskrik när han är hungrig, och iom att vi räknat med sovmorgon stannade vi till slutet av festen, så att jag var trött är det minsta man kan säga.

    Vad tycker ni?

    Är det okej att göra så? Bara dyka upp på trappan utan att ringa först kl. 06:30 när man innan kommit överens om något helt annat.


    Jag tycker att de hade kunnat tala om att de hade planer på att åka till BB nästa dag eller åtminstone ringt er innan så ni hade kunnat ordna med frukost innan de kom hem med barnet.
    Det borde dessutom ha kollat upp om de fick komma in och hälsa på sin dotter innan de bara tog för givet att de kunde åka.
    De verkar lite gränslösa.
    Carpe Diem
  • sextio­talist
    Äldre 23 May 11:42
    #64
    Anonym (Nänä) skrev 2018-05-22 23:27:40 följande:
    Har dina och din svägerskas barn varit omhändertagna av myndigheter från födseln? Därför ni förbjudits lämna avdelningen?

    Annars finns det naturligtvis ingen annan än föräldrarna som bestämmer över sitt barn!

    Vad skulle det bli för påföljder om en mamma eller pappa "olovandes" promenerar ut från avdelningen med sitt barn? Ringer personalen polisen, eller kallar på vakter?

    Sjukhuset har ingen som helst laglig rätt att hålla kvar barn, om inte socialen är inblandad.

    Detta gäller förstås samtliga BB!

    Det är inte fängelser vi pratar om här.
    det var samma restriktioner när jag fick barn och självklart kan de inte göra så mycket om man gör som man själv vill. 
    Men det brukar finnas en anledning till detta. Man vill troligen ha springet som kan bli, det kan finnas infektionskänsliga barn på avdelningen.
    Jag misstänker att de nyblivna föräldrarna inte hade några problem med att följa de reglerna, ibland är det skönt att ha ett regelverk bakom sig.
  • Äldre 23 May 12:35
    #65
    +2
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-05-22 06:16:35 följande:

    Ja det var synd att ni (en av er) inte fick sovmorgon, men någon större katastrof är det ju inte. Det är ju er unge så hur jobbigt kan det vara?!

    Då tycker jag det är värre att svärföräldrarna fick resa tillbaka utan att ens fått se dotter och barnbarn.

    Men varför lämnade ni inte bägge barnen till mormor/farmor istället?


    Vem drar iväg till BB samma dag som barnet är fött utan att ens kolla med mamman att det känns ok. Även om man är mor eller farföräldrar så kan man gott vänta en v om avståndet så kräver. Nu hade de kommit överens om att lämna en annan tid så inte ok nånstans att göra som de gjorde.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 23 May 16:39
    #66
    Anonym (TS) skrev 2018-05-23 11:29:36 följande:

    Jag ville få höra vad andra personer tyckte om situationen, och det har jag fått.

    Jag kan nog inte förhindra systern från att föda när svärföräldrarna lovat ha vårt barn, men då hon sagt att hon var nöjd nu när de har barn av båda sorter så kanske situationen inte uppträder fler gånger.


    Jag tycker de gjorde rätt. Visst, lite surt att bli snuvad på en sovmorgon, men hey, ingen dog ju!
  • Anonym (poo)
    Äldre 23 May 17:42
    #67
    -3

    Gud jag ruttnar på sådana här människor. Var tacksam att du har någon som satt barnvakt åt er överhuvudtaget, annars hade en av er tvingats missa personalfesten med en "gallskrikande unge".
    Bara för att du var bakis ska du sura över att barnvakten ville träffa sitt nyfööda barnbarn. Hör du hur sjukt det låter? Spyr på egoism.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 17:50
    #68
    -1
    Anonym (poo) skrev 2018-05-23 17:42:54 följande:

    Gud jag ruttnar på sådana här människor. Var tacksam att du har någon som satt barnvakt åt er överhuvudtaget, annars hade en av er tvingats missa personalfesten med en "gallskrikande unge".

    Bara för att du var bakis ska du sura över att barnvakten ville träffa sitt nyfööda barnbarn. Hör du hur sjukt det låter? Spyr på egoism.


    Har du alls läst vad jag skrivit?

    Min sambo hade stannat hemma om de inte ville vara barnvakt (vilket de väldigt gärna ville då han är deras enda barnbarn på hemorten och pga jobb och sovandet blir det sällan att ses bara sådär). Får han bara mat när han är hungrig är han ett väkdigt behagligt, om än väkdigt busigt, barn.

    Jag var inte bakis då jag bara drack alkoholfritt.

    Svärföräldrarna hade inte meddelat systern om att de tänkte komma och fick inte träffa sitt 7 timmar gamla barnbarn.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 18:01
    #69

    De som tror att jag är besviken på att mitt barn kom hem har fel. Jag hade önskat att barnvakten varit här med barnen så de sov hemma men de ville inte.

    Svärföräldrarna har själva bett att få vara barnvakt då mormor har fått vara mer (pga att hon är pensionär och kunnat vara hos oss dagtid för läkartider och fysioterapi).

    Jag är besviken på HUR det skedde. Vad hade hänt om vi sovit över någon annan stans för att slippa ta taxi hem (jag kör inte på natten), hade de då lämnat honom på trappan? Och hur svårt är det att ge honom en tallrik gröt, eller fast en smörgås bara, på den halvtimmen de var uppe innan de stod på vår trapp?

    Vi visste inte att systern hade fött, det fanns ingenting som antydde att de tänkte åka innan de väckte oss med att hysteriskt ringa på dörrklockan. Jag träffade vår närmaste granne idag. Hon nämnde att hon hade blivit väckt av vår dörrklocka och var inte glad.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 May 18:06
    #70
    Pope Joan II skrev 2018-05-23 08:39:51 följande:

    Brukar de vilja din son, dig och resten av familjen illa? 


    Sambons syster har förmåga att inte planera en cm längre än sina egna behov, och kan bra bestämma sig för tex en kryssning samma morgon, dra iväg och sedan komma på läkartid er mm när påminnelselarmet ringer i mobilen. Hon tyckte även att de kunde ha namngivning fast barnet hade RS, bara de blev utskrivna från sjukhuset så de hann i tid. Men de låg inlagda någon dag till som tur var. Hon är känd av sin familj för att inte tänka längre än näsan räcker.

    Detta är första gången svärföräldrarna uppvisar ett liknande beteende.
Svar på tråden Tycker du att detta är okej av barnvakten?