• Djurvän03

    Okej med burka och niqab på förskolan?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att personalen i förskolan bär burka/niqab? Själv är jag inte ok med det, jag vill se vem det är jag lämnar mitt barn till. Slöja är däremot ok, för där kan man ändå identifiera personen. Vad tycker ni? Och var vänliga håll en god ton i tråden tack.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej med burka och niqab på förskolan?
  • BossHoss

    Så länge inget täcker ansiktet så får de ha på sig hatt eller mössa eller va de vill. Men mitt barn kommer aldrig lämnas till någon som döljer sitt ansikte för mig.

  • Nimzay
    Anonym (A) skrev 2018-06-09 15:53:34 följande:
    Tänk ur ett barns perspektiv. Det syns ju knappt något av personen. Små barn är ännu mer beroende av mimik och nyanser i sinnesstämning för kommunikation. Åå förskola i Sverige borde det vara självklart att personalen visar sitt ansikte!
    Exakt!! Jag pratar ju såklart om vilka som kan anses lämpliga att passa ens barn, inte om vilka jag skulle kunna tänka mig att bli bästa vän med.
  • Nimzay
    BossHoss skrev 2018-06-13 15:35:10 följande:

    Så länge inget täcker ansiktet så får de ha på sig hatt eller mössa eller va de vill. Men mitt barn kommer aldrig lämnas till någon som döljer sitt ansikte för mig.


    Håller med; hattar, mössor, sjalar som visar ansikte osv är ju fan lagom - det ser man ju helt normal och mänsklig ut med, men ska man gå omkring helt täckt och alltså även täcka ansiktet, då blir det för mycket för att passa andras barn på en förskola liksom...
  • Anonym (2 barn)

    Självklart ska barnen se ansiktet ordentligt när dom har pratar med personalen.

  • Anonym (Hörselskadad)

    Det talas mycket i den här tråden om den vuxna muslimska kvinnans rättigheter och föräldrars rättigheter.

    Var kommer barnens rättigheter och behov in.

    De barn med särskilda behov eller handikapp. Dessa barn finns i alla miljöer, förskolor/skolor, (både på  vanliga och muslimska). De små barnen som har kanske hörselnedsättningar, hörseltolkningssvårigheter, andra typer av diagnoser (eller de barn som ej är utredda än). De är barn som för att kunna förstå kommunikation måste se ansiktet mimik mm. Visst tas niqaben av inomhus.. men utomhus?? Dessa barn har samma behov hela tiden.

    Hur hanteras detta? 

    En annan aspekt är t ex en hörselskadad man som vill hämta sitt barn och möter en pedagog med t ex niqab. Många hörselskadade kan läsa på läppar.  Vilket inte kan ske om personen har ansiktet täckt.

    Varför ska en hörselskadad man diskrimineras pga religion. Religion är ett val, det är inte ett handikapp!

  • Anonym (Nej tack)

    Nu har jag inga barn men om jag hade skulle jag aldrig lämna dem till en förskola som tillåter att ansiktet döljs. Tycker inte det är ok i någon bransch i vårt samhälle över huvud taget.

    Physalis åsikter tycker jag är otroligt märkliga.

    Vill vi ha ett samhälle där det är ok att inte visa sitt ansikte?

    Burka och niqab är kvinnoförtryckande hur man än ser på det.

  • Nimzay
    Skölden89 skrev 2018-07-08 09:55:38 följande:

    Alltså, jag har inga problem med det, folk får göra som de vill. Att ansiktet döljs är ingen så stor sak.


    Alltså jo man går omkring som en vandrande tygsak eller typ ett spöke Spöke
  • FörstaFrun

    Jag tycker inte att ansiktet ska döljas, men allt annat går ju bra.  


    Tycker att folk låter så negativa här inne... Det är inte en kvinnoförnedrande klädsel, jag själv hade gärna burit en sådan OM det inte var så starkt kopplat till islam (jag är katolik). Jag vill inte alls få blickar av män som bedömer mitt utseende så fort jag stiger ut genom dörren, varför vill ni det för??  

  • Nimzay
    FörstaFrun skrev 2018-07-08 13:07:52 följande:

    Jag tycker inte att ansiktet ska döljas, men allt annat går ju bra.  


    Tycker att folk låter så negativa här inne... Det är inte en kvinnoförnedrande klädsel, jag själv hade gärna burit en sådan OM det inte var så starkt kopplat till islam (jag är katolik). Jag vill inte alls få blickar av män som bedömer mitt utseende så fort jag stiger ut genom dörren, varför vill ni det för??  


    Tolkar det iaf som en kvinnoförnedrande klädsel när kvinnor i princip går omkring fängslade i en säck av tyg och inte ens får visa ansiktet, tolkar det nästan som de knappt får finnas till men kanske bara är jag som upplever det så. För övrigt finns det ju en massa olika varianter av täckande kläder som man kan ha om man inte vill klä sig utmanande, man behöver ju liksom inte klä sig i linne och kortkort bara för att man är emot niqab och burka.
  • kaffe

    Är tveksam till ombarnen skulle ha något emot en kvinna i burka. Barn brukar acceptera det mesta. Jag som mamma skulle dock inte acceptera ett plagg som begränsar synfältet så att det försvårar att hålla koll på barnen.

  • FörstaFrun
    Nimzay skrev 2018-07-08 13:17:19 följande:
    Tolkar det iaf som en kvinnoförnedrande klädsel när kvinnor i princip går omkring fängslade i en säck av tyg och inte ens får visa ansiktet, tolkar det nästan som de knappt får finnas till men kanske bara är jag som upplever det så. För övrigt finns det ju en massa olika varianter av täckande kläder som man kan ha om man inte vill klä sig utmanande, man behöver ju liksom inte klä sig i linne och kortkort bara för att man är emot niqab och burka.
    Det är ändå ett onödigt mode som tenderar att skapas i sådana fall i ett sådant samhälle. Detta frustrerar ju kvinnor och det är inget som vi behöver här i världen med andra ord. Kan du inte föreställa dig vad skönt det hade varit för alla parter om Alla kvinnor bar nästan heltäckande, enfärgade, lösa tyger, och kvinnor slapp pressas att se ut som de smalaste, mest modemedvetna i vårat samhälle?

    Modebiten borde bara försvinna tycker jag, så att kvinnor äntligen kan fokusera på annat mycket, mycket viktigare.
  • FörstaFrun

    Detta är allt annat än kvinnoförnedrande så länge det sker av egen vilja (vilket oftast är fallet, men undantag finns)... Deras Koran tvingar inte dem att täcka sig så fullständigt. Vi borde respektera deras val bättre (och kanske till och med ta efter?).   

  • oanonym
    FörstaFrun skrev 2018-07-08 13:32:01 följande:

    Det är ändå ett onödigt mode som tenderar att skapas i sådana fall i ett sådant samhälle. Detta frustrerar ju kvinnor och det är inget som vi behöver här i världen med andra ord. Kan du inte föreställa dig vad skönt det hade varit för alla parter om Alla kvinnor bar nästan heltäckande, enfärgade, lösa tyger, och kvinnor slapp pressas att se ut som de smalaste, mest modemedvetna i vårat samhälle?

    Modebiten borde bara försvinna tycker jag, så att kvinnor äntligen kan fokusera på annat mycket, mycket viktigare.


    Ja, vad lämpligt om alla kvinnor såg lika ut, hade samma klädsel, frisyr och så. Kanske ett nummer istället för namn? De måste även gilla samma saker och ha samma hobbys.
  • Bibbidi
    FörstaFrun skrev 2018-07-08 13:36:09 följande:

    Detta är allt annat än kvinnoförnedrande så länge det sker av egen vilja (vilket oftast är fallet, men undantag finns)... Deras Koran tvingar inte dem att täcka sig så fullständigt. Vi borde respektera deras val bättre (och kanske till och med ta efter?).   


    Kanske inte koranen men traditionen/samhället gör det absolut i många delar av världen.

    Angående trådens fråga: Nej det är inte okej. Vanlig slöja är helt okej för då ser man ansiktet, men det gör man inte med burka eller niqab så det tycker jag inte är okej. 
  • Anonym (Nej tack)
    FörstaFrun skrev 2018-07-08 13:36:09 följande:

    Detta är allt annat än kvinnoförnedrande så länge det sker av egen vilja (vilket oftast är fallet, men undantag finns)... Deras Koran tvingar inte dem att täcka sig så fullständigt. Vi borde respektera deras val bättre (och kanske till och med ta efter?).   


    Yeah Right...

    Tänk igenom detta några varv till så kanske du fattar att det handlar om kontrollerande av kvinnor. Är det eftersträvansvärt tycker du?
  • FörstaFrun
    Anonym (Nej tack) skrev 2018-07-09 11:07:01 följande:
    Yeah Right...

    Tänk igenom detta några varv till så kanske du fattar att det handlar om kontrollerande av kvinnor. Är det eftersträvansvärt tycker du?
    Det känns mer kontrollerande om till exempel jag tvingas att se ut på ett visst sätt, och funderar och inhandlar länge nya kläder - istället för att alltid bära enfärgade, lösa, enkla tyger där jag kan se ut precis hur jag vill under. Nej tack till motsatsen om psykiskt tvång, att man måste vara smal och även visa upp det på ett tilltalande sätt för omgivningen när man går ut.

    Åhh, vad jag önskar att vår kultur i Sverige använde till exempel niqab   
Svar på tråden Okej med burka och niqab på förskolan?