• Äldre 5 Jun 23:51
    9830 visningar
    5 svar
    5
    9830

    SF Mått graviditetsvecka 28

    Vad har ni haft för Sf mått runt v 28?

    Jag har haft 27 cm i båda graviditeterna och min barnmorska tycker det är alldeles för stort?

    Tycker inte jag så extremt stor..

    visst jag är överviktig sen innan graviditeten, startavikt 87kg å nu 93kg i vecka 30 (160 lång).

    Men får jämt redogöra vad jag äter å hur mycket jag rör mig, rätt tröttsamt...

    Tacksam för svar! ????

    Mvh ida

  • Svar på tråden SF Mått graviditetsvecka 28
  • Äldre 6 Jun 00:07
    #1
    +1

    Jag har hört att man ska ha 1 cm under sin vecka (fram till v 35 när barnet sjunker ner), vilket stämmer perfekt! Men sf har inte med övervikt att göra. Det är livmodern. Man kan se jättelik ut (pga fett) och ha litet sf- mått.

  • Äldre 6 Jun 00:15
    #2
    +1

    Sen låter inte 6 kg upp i v30 så mycket. Barnmorskor verkar lite besatta av vikt, i alla fall vissa.

    Jag fick också tillsägelser för att jag gått upp för mycket i början, och sist fick jag beröm för att jag bara gått upp 10 kg totalt. Saken är den att jag har ätit när jag varit hungrig hela graviditeten, varken mer eller mindre, och förtjänade varken utskällning eller beröm.

  • Anonym (Sf)
    Äldre 6 Jun 00:29
    #3

    För stort? Lät normalt. Jag jade 34 cm i v29. Då blev det extra koll

  • Anonym (Sf)
    Äldre 6 Jun 00:43
    #4

    Jag vägde 71 och nu 85 i v31. Jag tycker det är hemskt men bm säger bara det är normalt.

    166 cm

  • Äldre 6 Jun 01:17
    #5

    Min barnmorska sa att jag bara får gå upp 4 kilo under graviditeten, sammanlagt. Just för jag är" alldeles för överviktig" det är ju lätt utan att banta! ^,^

    (Gick upp 18 kg sist å gick ner allt direkt efter förlossning ;) )

Svar på tråden SF Mått graviditetsvecka 28