• Äldre 10 Jun 20:36
    4892 visningar
    12 svar
    12
    4892

    Låna ut ny bil till 19åring

    Hej! Jag har en 19 årig dotter som haft körkort i ca 1,5 år. Nu är det så att jag har en gammal Mazda som gått igenom besiktningen och är ok men den har varken AC eller bluetooth men den är helt ok än så länge.

    Nu har jag köpt en nyare bil till och hade tänkt att dottern kunde få ha Mazdan men hon vill ju självklart köra den nyare bilen vilket jag är tveksam till eftersom den var väldigt dyr för mig och jag är rädd att nåt ska gå sönder eller att det blir repor mm när hon lånar den.

    Jag har heller inte riktigt koll på vad som ingår i försäkringen för bilfirman betalar de första tre månaderna. Saken är den att dottern är väldigt sur på mig för att hon måste använda den gamla bilen. Det blir bråk varje gång hon frågar och jag säger nej. Hon känner det som att jag inte litar på att hon är rädd om den nya bilen. Jag blir osäker i mitt beslut angående detta. Hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Låna ut ny bil till 19åring
  • Äldre 10 Jun 20:39
    #1
    +1

    Ett nej från dig är ett nej oavsett dotterns humör.

  • Äldre 10 Jun 20:40
    #2
    +2

    Eh jag hade stått fast vid mitt nej. Hon ska vara väldigt glad att hon har en bil alls hon får använda. Otacksamma unge. 

  • punkts­lash
    Äldre 10 Jun 20:40
    #3

    Börja med att kolla upp vad försäkringen säger om förare under 25 år.

    Jag tycker att dottern kan få köra nya bilen om den är ledig. Jag har själv barn i samma ålder och gillar inte att låna ut bilen, men gör det ändå. Hellre att de krockar i en modern bil med all säkerhet än med en äldre osäkrare bil.

  • Äldre 10 Jun 20:41
    #4
    +1

    Din dotter har ingen rätt att kräva att köra din nya bil. Heller ingen rätt att köra din gamla heller, utan det får hon för att du är snäll. Rätten har hon först när hon betalar en del/en hel bil själv. Stå på dig, för en försäkring för ungdomar som kör bil är inte billig.

    Förklara för henne att du inte tvivlar på hennes körförmåga, men att försäkringen vid en eventuell olycka lär vara en hög självriskskostnad!

  • Äldre 10 Jun 21:37
    #5
    km73 skrev 2018-06-10 20:36:27 följande:

    Hej! Jag har en 19 årig dotter som haft körkort i ca 1,5 år. Nu är det så att jag har en gammal Mazda som gått igenom besiktningen och är ok men den har varken AC eller bluetooth men den är helt ok än så länge.

    Nu har jag köpt en nyare bil till och hade tänkt att dottern kunde få ha Mazdan men hon vill ju självklart köra den nyare bilen vilket jag är tveksam till eftersom den var väldigt dyr för mig och jag är rädd att nåt ska gå sönder eller att det blir repor mm när hon lånar den.

    Jag har heller inte riktigt koll på vad som ingår i försäkringen för bilfirman betalar de första tre månaderna. Saken är den att dottern är väldigt sur på mig för att hon måste använda den gamla bilen. Det blir bråk varje gång hon frågar och jag säger nej. Hon känner det som att jag inte litar på att hon är rädd om den nya bilen. Jag blir osäker i mitt beslut angående detta. Hur skulle ni göra?


    Så din dotter har haft körkort i 1½ år och du litar fortfarande inte på hennes körförmåga...? Är hon så usel förare eller vad sitter det i?

    I övrigt tycker jag hon ska sluta låna Mazdan! Om hon är så otacksam kan hon 1) köpa en egen bil eller 2) köpa Mazdan av dig för ett marknadsmässigt pris!
  • Äldre 10 Jun 22:06
    #6

    För det första kolla om det finns något undantag för förare under 25 år i försäkringen. I så fall finns det ju inget att diskutera. I annat fall är det ju upp till dig. Att köra en ny bil är ju ingen rättighet. Nöjer hon sig inte med Mazdan får hon väl spara till en egen!

  • GGN
    Äldre 10 Jun 22:09
    #7

    Alltså, hon har ju tagit körkort så vad är problemet?? Hellre låna ut till en ung människa med koll, reaktionsförmåga och ny körkortsutbildning än till min far till exempel. Aldrig att han skulle få köra min bil...

    Dessutom kan du ju lika gärna repa bilen själv. Eller någon annan trafikant. Bilar går sönder, de sjunker i värde för varje minut. Inget att hetsa upp sig över.

    Å andra sidan ska hon inte tjura för hon har fri tillgång till den andra bilen, det är väldigt generöst av dig.

    Så nej, hon ska inte gnälla. Hon har en egen bil.

  • Äldre 10 Jun 22:16
    #8
    GGN skrev 2018-06-10 22:09:40 följande:

    Dessutom kan du ju lika gärna repa bilen själv. Eller någon annan trafikant. Bilar går sönder, de sjunker i värde för varje minut. Inget att hetsa upp sig över.


    Helt rätt. Jag har läst nånstans att en bil tappar ca 1/3 av värdet från en köpare till en annan även om det bara gått något enstaka år. Därefter är det ju bara nedförs, så att säga.
  • Äldre 10 Jun 22:17
    #9

    Hon ska lyda det du säger. När jag var i din dotters ålder så var det samma för mig, mamma och pappa gav mig en äldre och de köpte ny. Det är liksom självklart att jag får den gamlare som bara FÅR, inte köper. Stå på dig! Hon behöver lära sig något med detta, klart hon vill ha den nyare, det ville jag med. Men det får hon köpa själv när hon har råd!

  • Äldre 11 Jun 08:51
    #10
    Esofe skrev 2018-06-10 20:41:34 följande:
    Din dotter har ingen rätt att kräva att köra din nya bil. Heller ingen rätt att köra din gamla heller, utan det får hon för att du är snäll. Rätten har hon först när hon betalar en del/en hel bil själv. Stå på dig, för en försäkring för ungdomar som kör bil är inte billig.

    Förklara för henne att du inte tvivlar på hennes körförmåga, men att försäkringen vid en eventuell olycka lär vara en hög självriskskostnad!
    Helt rätt!
  • GGN
    Äldre 11 Jun 11:02
    #11
    Esofe skrev 2018-06-10 20:41:34 följande:

    Din dotter har ingen rätt att kräva att köra din nya bil. Heller ingen rätt att köra din gamla heller, utan det får hon för att du är snäll. Rätten har hon först när hon betalar en del/en hel bil själv. Stå på dig, för en försäkring för ungdomar som kör bil är inte billig.

    Förklara för henne att du inte tvivlar på hennes körförmåga, men att försäkringen vid en eventuell olycka lär vara en hög självriskskostnad!


    Håller med. TS har varit väldigt generös mot dottern. Själv fick jag köpa en egen bil för 2 000 spänn när jag var i den åldern.
  • Äldre 22 Jun 23:09
    #12

    Köpte en Volvo V50 08 o jag som kör bilen men sambon som köpte bilen precis när hon fick körkort började hon använda bilen men jag sa nej eftersom hon kör dålig. Då sa jag henne vi ska köpa en gammal bil för att hon ska träna mer men hon förstår mig aldrig. Då sa jag åt gör som du vill på kvällen kör till centrum o krocka med väggen stötfångare gick sönder jag bara tyst nästa dag krocka bilen när nom baka bilen. Sambon kom till mig o bli ledsen då fixa jag bilen o sälja den bra pris sen köpte en Skoda 07 efter några månader vill hon nyare bil jag bli ledsen bara slänga pengarna då sålde Skodan för två veckor sedan o köpte en fin Toyota 2011 och nu vill hon annan bil o hon vill inte toyotan hon som intressera bilen när vi köpa den. Föra veckan köpte en iPhone 8 plus till sin 12 åring dotter jag bara tyst igår köpte en iPhone 8 plus igen 2 telefonen kostar 18000. Hennes konto tomt jag har inte hopp till framtiden. Idag är jag i London o sambon ringer o hon ska ta min Volvo v60 -12 sport bil jag skriker o sa nej nej men hon lyssnar inte. Vill lämna henne men kärlken som styra mig. Äter på restaurang 2-3 gånger i veckan beställa kläder o skor helatiden. Hur ska jag göra ska fortsätta så?

Svar på tråden Låna ut ny bil till 19åring