• Äldre 16 Jun 21:41
    18790 visningar
    116 svar
    116
    18790

    Freddie / Freddy till en tjej

    Jag älskar unisex-namn! Är gravid i vecka 35 och snart föds vår första dotter. Har verkligen fastnat för namnet Freddy (eller Freddie), men det är svårare med våra nära och kära som endast tycker det är ett kill-namn. 

    Vad tycker ni om namnet? 
    Och vilken stavning är finast? 

  • Svar på tråden Freddie / Freddy till en tjej
  • Äldre 16 Jun 21:46
    #1
    +1

    Tycker det är fint och kan både passa på en pojke eller flicka, tänker på Teddy och Freddy ifrån saltkråkan

    Tycker stavningen Freddy passar bäst till en tjej, men det beror ju på hur ni tänker uttala det, med i eller y i slutet. 

  • Anonym (Hytt)
    Äldre 16 Jun 21:56
    #2
    +1

    Gillar det men tänker åxo på Saltkråkan.

    Hade stavat det: Freddie.. (gillar även Sam och Billie)

  • Äldre 16 Jun 21:58
    #3
    +1

    Hade också stavat det "Freddie".


    Tycker att -y signalerar kille och -ie tjej.

    Billy - Billie
    Ronny - Ronnie

  • Äldre 16 Jun 22:00
    #4
    +1

    Älskar också unisexnamn och hade absolut kunnat döpa en tjej till det. Har en Elliot nu, önskar att jag döpt äldsta dottern till ett unisexnamn också.

  • Äldre 16 Jun 22:01
    #5
    +1

    Scb håller med mig!


    Fler Teddie än Teddy är kvinnor, samma med Freddie - Freddy osv.



     

  • Anonym (.)
    Äldre 16 Jun 22:01
    #6
    +1

    Tänker på Saltkråkan men det är bara positivt. Det är en fantastisk film som är guldvärd precis som resten av Astrid Lindgrens filmer.

  • Fillib­om
    Äldre 16 Jun 22:02
    #7
    +1

    Jag tycker det är ett jättefint namn, men hade personligen stavat det Freddie och inte med "y" på slutet.

    För mig blir Freddy med "y" lite mer "killigt" (tänker på Jonny, Jimmy, Lenny, Sonny, Ronny etc).
    Men det är ju såklart en smaksak.

    Grattis till att ha hittat både ett lite ovanligt och fint namn.

  • Äldre 16 Jun 22:02
    #8



     


     



     


  • Äldre 16 Jun 22:06
    #9
    +1

    Mitt tips är att döpa dottern till Fredrika eller något sådant och kalla henne för Freddie/Freddy...gillar stavningen Freddie bäst btw

  • senale­na
    Äldre 16 Jun 22:07
    #10
    +2

    Lite ovanligt men inget som är fel med det. Skulle välja Freddie som stavning dock, som många säger så är "ie" vanligare till tjejer och "y" till killar.

Svar på tråden Freddie / Freddy till en tjej