• Anonym (Förvå­nad båtäga­re...)
    Äldre 16 Jun 23:35
    3284 visningar
    31 svar
    31
    3284

    Köpte båt

    Köpte en båt för ett par veckor sedan och fick den levererad idag. Har inte berättat för någon mer än mina barn att vi köpt båt. Vi älskar att vara ute på havet!

    Alla som sett båten idag verkar helt chockade över att jag köpt en båt för ca 200 kkr. För mig är det långt ifrån en värstingbåt utan mer en bruksbåt som gör att vi kan fiska, åka lite vattenskidor och bada. Inget konstigt, och den är betald kontant. Räknar med att ha båten i 10-15 och då blir månadskostnaden mer än överkomlig.

    Anses det som lyxliv att äga en båt för 200 kkr idag? Lever ett vanligt villaliv i en villaförort och är lite förvånad över reaktionerna.

    Räknas man upp ett steg på förmögenhetströskeln för att man har en normal båt? Grannarna har ju tex pool och/eller motorcykel men detta tycks inte ge samma reaktion.

    Vad tycker ni? Själv har jag aldrig reagerat speciellt om grannar/vänner/kollegor haft en båt i denna klassen. Är väll bara ett intresse som får lite utrymme...?

  • Svar på tråden Köpte båt
  • Anonym (apa)
    Äldre 17 Jun 00:12
    #1

    Så långe man inte bor i "båtbygd" så ja, då är båt rent snobberi i mina kretsar. Inte nödvändigtvis lyx eller tecken på förmögenhet, utan just snobberi. Lite som att äga en guldplätterad iPhone. Om det inte handlar om en eka på landstället, då. Att sedan landstället kostade 3 miljoner och din snobb-båt bara kostade 200k hör som inte till saken.

    Nu håller jag inte riktigt med de jag känner om att båtar är snobberier om det handlar om ett genuint intresse, men ja, så tänker de här.

  • Anonym (Förvå­nad båtäga­re...) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 10:29
    #2
    Anonym (apa) skrev 2018-06-17 00:12:14 följande:

    Så långe man inte bor i "båtbygd" så ja, då är båt rent snobberi i mina kretsar. Inte nödvändigtvis lyx eller tecken på förmögenhet, utan just snobberi. Lite som att äga en guldplätterad iPhone. Om det inte handlar om en eka på landstället, då. Att sedan landstället kostade 3 miljoner och din snobb-båt bara kostade 200k hör som inte till saken.

    Nu håller jag inte riktigt med de jag känner om att båtar är snobberier om det handlar om ett genuint intresse, men ja, så tänker de här.


    Intressant! Undrar varför det är så? Båten är ju väldigt enkel, en båt som jag skulle klassa som sk snobberi skulle nog gå på åtminstånde 2-4 mkr. Inte min lilla enkla eka .
  • Anonym (öööö)
    Äldre 17 Jun 10:50
    #3

    Ja de flesta anser nog att om man kan lägga 200 000 på en båt är det lite av lyx. Du förstår väl ändå själv att det inte  beräknas som normal konsumtion att köpa en båt för så mycket pengar, om man lever någon form av genomsnittligt svenssonliv?

    Men, vad spelar det för roll egentligen? Har du råd med dina vardagskostnader och hade dessa pengar över så gör du vad du vill med dem. 

  • Anonym (Förvå­nad båtäga­re...) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 11:23
    #4
    Anonym (öööö) skrev 2018-06-17 10:50:21 följande:

    Ja de flesta anser nog att om man kan lägga 200 000 på en båt är det lite av lyx. Du förstår väl ändå själv att det inte  beräknas som normal konsumtion att köpa en båt för så mycket pengar, om man lever någon form av genomsnittligt svenssonliv?

    Men, vad spelar det för roll egentligen? Har du råd med dina vardagskostnader och hade dessa pengar över så gör du vad du vill med dem. 


    Fast varför sticker just båt så mycket i grannarnas ögon? Flertalet har ju pooler som kostar minst lika mycket? Sommarstugor för betydligt högre belopp? Motorcyklar osv?

    Ingen reagerar ju på dessa prylar, varför reageras det just på båt?
  • Äldre 17 Jun 11:28
    #5

    Ska man ha en pålitlig båt och slippa skruva så är det värt 200 men för 200 får man ju ingen värsting båt som du säger. Stort grattis till dig och dina barn. Tror det handlar om avundsjuka då det anses lite fläschigt med båt. Har själv en HD för 300 och pool det är som du säger inte lika många som tycker massa om det. Vilket är ganska intressant

  • Anonym (Dyrt)
    Äldre 17 Jun 12:17
    #6

    De flesta som inte är intresserade av båtar har inte en aning om dyra båtar är, jag som har haft båt större delen av mitt liv är fortfarande överraskad över att de är så dyra! Köpte segelbåt ist då jag är snåål. :)

  • Äldre 17 Jun 12:27
    #7

    Grattis till båten, låter toppen!

  • Äldre 17 Jun 12:28
    #8

    Grattis till båten, låter toppen!

  • Anonym (A)
    Äldre 17 Jun 12:32
    #9
    Anonym (öööö) skrev 2018-06-17 10:50:21 följande:
    Ja de flesta anser nog att om man kan lägga 200 000 på en båt är det lite av lyx. Du förstår väl ändå själv att det inte  beräknas som normal konsumtion att köpa en båt för så mycket pengar, om man lever någon form av genomsnittligt svenssonliv?

    Men, vad spelar det för roll egentligen? Har du råd med dina vardagskostnader och hade dessa pengar över så gör du vad du vill med dem. 
    Håller med
  • Anonym (apa)
    Äldre 17 Jun 12:33
    #10
    Anonym (Förvånad båtägare...) skrev 2018-06-17 10:29:35 följande:
    Intressant! Undrar varför det är så? Båten är ju väldigt enkel, en båt som jag skulle klassa som sk snobberi skulle nog gå på åtminstånde 2-4 mkr. Inte min lilla enkla eka .
    Är det en eka så lär ni inte kunna åka vattenskidor efter den. Är den guldplätterad eftersom denkostar så mycket?
Svar på tråden Köpte båt