• Äldre 19 Jun 12:10
    4950 visningar
    3 svar
    3
    4950

    Förändrat BF?

    Är lite förvirrad... Var igår hos barnmorskan. Mitt uträknade BF är 9.9 (28+2) - lite komplicerat då jag efter hormonspiraluttagning den 27.11.2017 aldrig hade mens innan jag blev gravid. Hon mätte och hade sig och till slut stod det på skärmen att BF är 21.8 (motsvarar 14.11 som första dagen i sista menscykeln, inte 3.12 som mha tidiga mätningar räknats ut). Alla mått motsvarar en bebis som är ca. 3 veckor "äldre" än beräknat. Jag blev lite förvirrad då det inte är klart när jag hade ägglossning och det rent teoretiskt skulle vara möjligt att jag hade ägglossning precis när spiralen togs ut. Kan barnet bara vara väldigt stort eller kan det vara så att den initiala uträkningen (som teoretiskt skulle vara säkrare) var felaktig? Någon med liknande erfarenhet?

  • Svar på tråden Förändrat BF?
  • Äldre 19 Jun 13:04
    #1

    Menar du att du var på ett extra ultraljud och fick nya siffror? Hur har det sett ut tidigare? Tänker på rutinultraljud och hur kurvan sett ut tidigare? 

  • Äldre 19 Jun 17:04
    #2

    Det kan vara bara ett ovanligt stort barn. Jag visste på dagen ur gammalt mitt barn var p.g.a IVF och han låg på +34% som mest! Mitt b.f ändrades självklart inte, men det tokiga i ditt fall kan ju vara om han är stor och de tycker du gått över tiden och så har du inte gjort det egentligen.

  • Äldre 19 Jun 17:48
    #3

    Jag bor utomlands och de gör UL vid varje undersökning (man är äve extra försiktige pga min ålder, "bara" 41 1/2 men... och tidiga blödningar). Mina barn har varit stora (över 4kg) men inte enorma och det har aldrig varit så att det varit stora avvikningar vid mätningarna.

Svar på tråden Förändrat BF?