• Anonym (Mamma)

    Anmäld till socialen :( Svårt att släppa det... någon mer?

    Fick veta idag att jag blivit anmäld för att ta dåligt hand om mitt barn. Mitt barn har en ovanlig diagnos som gör att hen är väldigt smal (inom normalvikt på bmi men på gränsen och ser mkt smal ut) och jag har kontakt med läkare/dietist etc om det. Barnet har även en hudsjukdom (ärftlig) som ser lite obehaglig ut och där har vi även kontakt med läkare. Det är inget barnet lider av fysiskt men kan se lite "sjabbigt" ut.

    Jag berättade förstås detta och anmälan lades ner utan någon utredning men det känns ändå jättejobbigt. Det var en anonym anmälan men personen som anmälde kände till barnets hela namn och adress så är nog inte någon 'random på gatan'.

    Barnets lärare och klassen känner till problemet och även de två barnvakter jag haft. Jag har inte många vänner/bekanta och kan inte tro att någon av dem har anmält.

    Vad ska jag göra för att kunna släppa detta? Jag mår inte så dåligt över anmälan i sig för det är bra att folk bryr sig i allmänhet och jag förstår att någon kan ha reagerat och vet att jag gör det bästa för mitt barn men just att det var en anonym anmälan och att jag inte vet vem känns jättejobbigt. Tänk om det var en barnvakt och vad hon då tänker om oss... hon får ju inte veta att den lades ner i så fall och varför. Eller någon klassförälder. Eller en bekant...

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Anmäld till socialen :( Svårt att släppa det... någon mer?
  • Anonym (Släpp det)

    Jag tycker du ska släppa det och fortsätta med ditt liv.

    Förmodligen var det någon som i all välmening ville hjälpa till, som trodde barnet for illa men som hade fel. Tänk på det så, det gjordes med all säkerhet med omtanke om ditt barn, någon bryr sig om honom.

    (Ja jag förstår att det känns kränkande men försök ändå se det som att någon ville göra gott men så blev det fel).

  • Anonym (Mamma)

    Jag har alltid varit öppen och glad mot barnvakter och andra och nu känns det som att min oro att det kan vara "vem som helst" gör att jag blir distanserad och och inte kan prata med dem som jag brukar... :/ Ser liksom potentiella anmälare överallt och känner mig ständigt bedömd

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Släpp det) skrev 2018-06-19 16:49:25 följande:

    Jag tycker du ska släppa det och fortsätta med ditt liv.

    Förmodligen var det någon som i all välmening ville hjälpa till, som trodde barnet for illa men som hade fel. Tänk på det så, det gjordes med all säkerhet med omtanke om ditt barn, någon bryr sig om honom.

    (Ja jag förstår att det känns kränkande men försök ändå se det som att någon ville göra gott men så blev det fel).


    Jag förstår absolut att det var i all välmening men personen kommer ju inte få någon återkoppling av socialtjänsten iom att det var en anonym anmälan och alltså fortsätta tro att jag tar dåligt hand om barnet och förbiser dess grundläggande behov :/ Önskar jag visste vem så jag kunnat förklara hur det var. Är inte arg eller så för jag förstår hur personen måste tänkt och i viss mån är det fint att hen bryr sig om mitt barn men vill verkligen inte att hen ska tro så mer.

    Det känns inte särskilt kränkande heller utan gör mig mer ledsen att någon tror att jag gör mitt barn illa..

    Och tror det fortfarande liksom. Och jag vet inte vem.
  • Anonym (Mamma)

    Hade jag vetat vem det var hade det inte varit någon fara, då hade vi ju kunnat prata om det och så är det löst... önskar att iaf socialtjänsten fått veta även om det vore anonymt för mig.

    Var med om för ett par år sen att någon anmälde mitt facebook-konto att vara ett fejk-konto och jag blev avstängd. Skickade då in bild på leg och det öppnades igen. Men då kände jag liknande, att någon tror dåligt om mig men jag vet inte vem. Det var jobbigt på samma sätt men detta är ju värre.

    Hur släpper man något sånt här utan att tro att ens närmsta tror illa om en?

  • Anonym (Släpp det)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-19 16:59:07 följande:

    Hade jag vetat vem det var hade det inte varit någon fara, då hade vi ju kunnat prata om det och så är det löst... önskar att iaf socialtjänsten fått veta även om det vore anonymt för mig.

    Var med om för ett par år sen att någon anmälde mitt facebook-konto att vara ett fejk-konto och jag blev avstängd. Skickade då in bild på leg och det öppnades igen. Men då kände jag liknande, att någon tror dåligt om mig men jag vet inte vem. Det var jobbigt på samma sätt men detta är ju värre.

    Hur släpper man något sånt här utan att tro att ens närmsta tror illa om en?


    För din egen skull får du nog utgå från att personen i fråga inte känner dig/er speciellt bra. Att det alltså inte är en vän eller barnvakt utan snarare en granne eller någon lite "längre ifrån" er. Klasskompis förälder (alla lyssnar inte, tar inte till sig information), granne, lärare på skolan utan direkt kontakt med ditt barn etc.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Släpp det) skrev 2018-06-19 17:02:51 följande:

    För din egen skull får du nog utgå från att personen i fråga inte känner dig/er speciellt bra. Att det alltså inte är en vän eller barnvakt utan snarare en granne eller någon lite "längre ifrån" er. Klasskompis förälder (alla lyssnar inte, tar inte till sig information), granne, lärare på skolan utan direkt kontakt med ditt barn etc.


    Har lärare på skolan och barnvakt inhyrd via stort nanny-företag så att de måste anmäla "öppet" dvs ej anonymt? Tror jag har läst att det är så i förskolan. Alltså om de anmäler "i tjänst" så att säga?
  • Anonym (Släpp det)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-19 17:24:33 följande:
    Har lärare på skolan och barnvakt inhyrd via stort nanny-företag så att de måste anmäla "öppet" dvs ej anonymt? Tror jag har läst att det är så i förskolan. Alltså om de anmäler "i tjänst" så att säga?
    Tänker att även en lärare är ju privatperson också, de kan ju enkelt gå hem och anmäla anonymt, ingen får veta vem hen är. De lärare och barnvakter som arbetar närmare ditt barn vet väl om förutsättningarna, diagnosen och hudsjukdomen och ska alltså inte behöva känna något behov av att anmäla?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Släpp det) skrev 2018-06-19 17:34:39 följande:

    Tänker att även en lärare är ju privatperson också, de kan ju enkelt gå hem och anmäla anonymt, ingen får veta vem hen är. De lärare och barnvakter som arbetar närmare ditt barn vet väl om förutsättningarna, diagnosen och hudsjukdomen och ska alltså inte behöva känna något behov av att anmäla?


    Man tycker ju det men vi har två relativt nya barnvakter som bägge är lite introverta och kanske inte vågar säga något utåt... även fast jag varit öppen och trevlig mot dem och trott att de tyckt bra om mig. Har haft dem i ca två mån men bara 1 och 2 tillfällen.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-19 16:50:28 följande:

    Jag har alltid varit öppen och glad mot barnvakter och andra och nu känns det som att min oro att det kan vara "vem som helst" gör att jag blir distanserad och och inte kan prata med dem som jag brukar... :/ Ser liksom potentiella anmälare överallt och känner mig ständigt bedömd


  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-19 16:50:28 följande:

    Jag har alltid varit öppen och glad mot barnvakter och andra och nu känns det som att min oro att det kan vara "vem som helst" gör att jag blir distanserad och och inte kan prata med dem som jag brukar... :/ Ser liksom potentiella anmälare överallt och känner mig ständigt bedömd


    Förstår dig. Någon av mina grannar anmälde oss. Jag förstår varför även om det inte var nått att anmäla egentligen, socialen la ner det direkt. Men det stör mig och sårar mig att människor som jag trodde att jag kände och som jag trodde brydde sig om mig, inte kan stå för att dom anmälde. Ingen vill säga vem det var. Jag vill bara veta vem, förstå varför och bemöta det. Inget annat. Men ingen säger nått, så jag har dragit mig undan, hänger inte längre ute på gården, vill knappt hälsa på folk. Känner mig bara så otroligt sviken och ensam. Inte pga anmälan men för att jag inte får några svar på mina frågor och folk som jag ansåg var mina vänner inte kan stå för att dom gjorde anmälan.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-19 16:54:43 följande:

    Jag förstår absolut att det var i all välmening men personen kommer ju inte få någon återkoppling av socialtjänsten iom att det var en anonym anmälan och alltså fortsätta tro att jag tar dåligt hand om barnet och förbiser dess grundläggande behov :/ Önskar jag visste vem så jag kunnat förklara hur det var. Är inte arg eller så för jag förstår hur personen måste tänkt och i viss mån är det fint att hen bryr sig om mitt barn men vill verkligen inte att hen ska tro så mer.

    Det känns inte särskilt kränkande heller utan gör mig mer ledsen att någon tror att jag gör mitt barn illa..

    Och tror det fortfarande liksom. Och jag vet inte vem.


    Jag förstår verkligen din känsla. Det måste vara jobbigt. :/ men du tar väl hand om ditt barn och du vet det det ör det viktigaste. Den som anmält trodde kanske att ni behövde stöd, men kanske känner sig helt nöjd med att bara anmält utan återkoppling. Har du fått läsa exakt vad som är sagt i anmälan? Det kanske skulle underlätta?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Em) skrev 2018-06-20 07:55:54 följande:
    Jag förstår verkligen din känsla. Det måste vara jobbigt. :/ men du tar väl hand om ditt barn och du vet det det ör det viktigaste. Den som anmält trodde kanske att ni behövde stöd, men kanske känner sig helt nöjd med att bara anmält utan återkoppling. Har du fått läsa exakt vad som är sagt i anmälan? Det kanske skulle underlätta?
    Håller med
  • Fins Mamma
    Anonym (Släpp det) skrev 2018-06-19 17:34:39 följande:

    Tänker att även en lärare är ju privatperson också, de kan ju enkelt gå hem och anmäla anonymt, ingen får veta vem hen är. De lärare och barnvakter som arbetar närmare ditt barn vet väl om förutsättningarna, diagnosen och hudsjukdomen och ska alltså inte behöva känna något behov av att anmäla?


    Anmäler en lärare/pedagogisk personal på samma skola anonymt så begår hen tjänstefel. Vi får som lärare ej anmäla anonymt
    ?
  • Anonym (Släpp det)
    Fins Mamma skrev 2018-06-20 17:24:40 följande:
    Anmäler en lärare/pedagogisk personal på samma skola anonymt så begår hen tjänstefel. Vi får som lärare ej anmäla anonymt
    Det är mycket möjligt, det var inte vad det handlade om. TS undrade vem som anmält inte om det gjorts på korrekt sätt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Em) skrev 2018-06-20 07:55:54 följande:

    Jag förstår verkligen din känsla. Det måste vara jobbigt. :/ men du tar väl hand om ditt barn och du vet det det ör det viktigaste. Den som anmält trodde kanske att ni behövde stöd, men kanske känner sig helt nöjd med att bara anmält utan återkoppling. Har du fått läsa exakt vad som är sagt i anmälan? Det kanske skulle underlätta?


    Mannen från soc läste upp anmälan ordagrant för mig. Det var ganska fint språk eller vad man ska säga. Känns som någon som har lite koll/högutbildad. Men inte så att jag känner igen någon person på hur det är uttryckt...
Svar på tråden Anmäld till socialen :( Svårt att släppa det... någon mer?