• Otit

    Läggningarna är katastrofala

    Hej!

    Är det någon som har några bra tips angående nattning? Min dotter är 16 månader och har de senaste typ fyra-fem månaderna varit helt hopplös på kvällarna (med undantag för ett par veckor då vi trodde att det äntligen vänt och blivit till det bättre, men icke!). Vi har bra kvällsrutiner med välling och mys, tandborstning med mera. Sedan lägger jag henne då jag avlastar min sambo som är föräldraledig. Jag sätter henne i spjälsängen och sen börjar hon trotsa. Hon vägrar ligga ned. Ställer dig upp hela tiden, kastar gossedjur och nappen. Skrattar åt mig när jag plockar upp dem och grinar när jag låter dem vara. Hon bankar i väggarna, pratar, slår på mig och på sig själv. Jag försöker vara så tråkig jag kan och bara lägga henne ned så fort hon ställer dig upp, be henne lägga sig ned och så låtsas jag sova. Hon får en period då hon lägger sig till rätta och håller på att somna, sedan händer någonting och hon kastar sig upp och börjar om hela karusellen. Det brukar sluta med att jag ger upp efter 30-40 minuter då mitt tålamod tryter. Jag blir så arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Sambon får gå in och ta över och det brukar ta ytterligare 20-30 minuter innan hon somnar. Ibland ballar hon ur då hon är så trött att hon inte vet vart hon ska ta vägen. Jag orkar inte mer snart. Vi lägger alltså runt en timma varje dag på att få henne att somna VARJE kväll. Hon är oftast trött när hon ska lägga sig, men vi har försökt att lägga henne tidigare och senare, vi har minskat och ökat på dagsvild men ingenting hjälper. Har ni tips? För cirka ett halvår sedan fungerade läggningarna jättebra, vet inte vad som hände.

  • Svar på tråden Läggningarna är katastrofala
  • MallaL

    Känner igen detta, ena dottern var sådan, det var helt enkelt för roligt att vara vaken

    Vi gjorde så att vi gav kvällsvällingen i sängen i mörkt rum, och inte borsta tänderna efteråt för då vaknade hon till (hon är vuxen idag och har finfina tänder, aldrig haft hål). Vällingen och mörker ger en sorts halvdvala hos barnet och sen kunde man för det mesta smyga ut.

    De kvällar hon piggnade på sig efter vällingen och ställde sig upp och började hoppa, peta, prata etc gjorde jag så att jag gick ut ur rummet och satte mig i hallen med dörren på glänt och pratade lite ibland, vek tvätt eller läste tidningen eller något. Efter ett tag tröttnade hon på att kravla omkring och somnade, i början kunde det ta en timme eller mer men sen gick det mycket fortare.

    Hon visade sig vara en sådan person som alltid behöver en god stund för att somna, när hon blev äldre låg hon och läste tidningar och böcker och man fick gå in flera gånger på kvällen och säga till att nu är det dags att sova.

  • Otit
    ABC73 skrev 2018-06-20 06:40:35 följande:

    Hur somnar hon på dagen?


    Vi lägger henne oftast på samma sätt. Då går det mycket bättre. Hon grejar en stund sedan lägger hon sig till rätta och somnar själv.
  • faglin

    Har tre barn, äldsta 7 år, andra 5 år och så lillen på 3 månader. Vi hade samma problem med första.

    Tror ett av problemen är att hon vet att hon får den andra föräldern (den som är hemma på dagarna) efter en stund. Förstår att du blir trött och irriterad men ge dig inte. Då får hon som hon vill.

    Tror också att hon bör sova max en timme på dagen och då helst vid lunch, vår somnade mycket lättare när vi minskade sovandet på dagen. Vi tog bort saker som störde, tex tavlor mm så att det enda han kunde kasta var nappen.

    Vi hade som rutin att han badade innan han skulle sova, lugnade ner honom. Sen fick han välling i soffan till lugn musik och dämpad belysning. Gosade honom då.

    Vid ett års ålder började vi vänja honom att somna själv. Vi la honom i sängen och gick ut. Han började såklart skrika. Efter 30 sekunder gick vi in. Sa inget utan la honom bara ner och klappade lite och så ut igen. I början fick vi gå in kanske 20 ggr eller mer men det minskade ganska snabbt när han insåg att det var så det var. Till slut var det bara två ggr eller så.

  • telly

    Så hade vi också det tills vår dotter var va 2 år, sen blev det fler och fler lite enklare nattningar med god natt sagor och sång. Lugna kvällar. Men utdragna!

    Fortfarande tar en nattning ca 45 min - uppemot en timme. Hon sover vid 21-21:30.

    Hon är 3,5 år och jag undrar fortfarande när det ska gå enklare.... förlåt, för dystopin men vill inte köra 5 min metoden och då verkar det bli såhär.

  • ABC73

    Hon är lite liten än, men för våra har specialljudböcker för att söva barn med haft bra effekt. T.ex. Kaninen som ville sova. Finns med elefant och traktor också. En del bibliotek har dem som nedladdningsbara ljudböcker. Värt att testa.

    En period fick de se naturprogram eller klassiska konserter på TV och somna i soffan. Fick de titta på TV var de i alla fall stilla länge nog för att kunna somna

  • ABC73

    Hon är lite liten än, men för våra har specialljudböcker för att söva barn med haft bra effekt. T.ex. Kaninen som ville sova. Finns med elefant och traktor också. En del bibliotek har dem som nedladdningsbara ljudböcker. Värt att testa.

    En period fick de se naturprogram eller klassiska konserter på TV och somna i soffan. Fick de titta på TV var de i alla fall stilla länge nog för att kunna somna

  • GGN

    Låt henne grina då..? Hon vill ju att du ska komma dit och plocka upp grejerna.

  • Iowhannah
    ABC73 skrev 2018-06-20 09:12:45 följande:

    Hon är lite liten än, men för våra har specialljudböcker för att söva barn med haft bra effekt. T.ex. Kaninen som ville sova. Finns med elefant och traktor också. En del bibliotek har dem som nedladdningsbara ljudböcker. Värt att testa.

    En period fick de se naturprogram eller klassiska konserter på TV och somna i soffan. Fick de titta på TV var de i alla fall stilla länge nog för att kunna somna


    De där böckerna kan söva vem som helst! Vår 2,5-åring ÄLSKAR ?kjattoj Aless? men det är inte ofta han lyckas höra hela boken.

    De finns även på Storytel, för den som har ett abonnemang.

    Jag kan även tipsa om albumet Weightless av Marconi Union (finns på Spotify), det kan också söva vem som helst.
  • Kosig

    Våra tjejer har varit exakt likadan, medans killen har varit mkt lugnare.

    Mamman har upplevt detsamma i vår familj. Nä nu får du prova sa hon. Och pappa var inte lika lättflirtad så tjejerna har fått stimma av sig bäst dom velat under två nattningar tillsammans med pappa. Efter de två läggningarna gick det bättre och bättre för varje kväll. Inledningsvis tog det mellan 1-1.5 tim.

    Så orkar man stå ut med hjärtskärande ljud under några kvällar så löser det sig. Sen kommer det ofta tillbaka igen om nåt halvår kanske.

Svar på tråden Läggningarna är katastrofala