• Äldre 21 Jun 08:46
    29241 visningar
    354 svar
    354
    29241

    För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...

    Denna månad har vi försökt bli gravida i ett år. Vi har inte fått ett enda plus. Är 31 och 32 år gamla. Vi har varit tillsammans i många år. Är så här i efterhand väldigt besviken på mig själv och oss att vi inte började försöka "i tid".

    Har precis lämnat in hälsodeklarationspapprena och utredning kommer väl inte igång förrän långt in på hösten kan jag tänka mig... Jag mår så dåligt av denna väntan. Går snart på semester och känner ingen direkt glädje.

    Jag har tidigare gjort ett VUL pga spottings och enligt läkaren såg det normalt ut. Men jag är lite kluven, då det inte var läkaren som jag besökte som gjorde VUL utan en bakjoursläkare som kom inrusande på rummet och snabbt gjorde ultraljudet. Jag är osäker på om läkaren uppfattade bakjoursläkaren rätt... 
    Min man har gjort ett spermaprov hemma som vi köpt på nätet, Fertility score. Han fick positivt men vad jag har läst mig till så här i efterhand så är det inget att lita på. Tänk om vi blir ofrivilligt barnlösa? 
    Hur länge har ni försökt? Och har någon utredning påbörjats?
    Eller finns det några solskenshistorier?

    Hoppet har börjat svika.

  • Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...
  • Äldre 6 Nov 14:14
    Luno skrev 2018-11-06 08:51:02 följande:

    Vad tråkigt att det inte fungerar för er Milnyr. Har tyvärr inga tips om tistuationen :(

    Var hos min svägerska i helgen och fick accidently veta att de är gravida efter sitt IVF!!!!

    Blev så så glad men också så frustrerad. De bor i Uppsala och från det att utredningen startades fick de göra sina prover och undersökningar, inga fel hittades och allt var klart för IVF på tre månader.

    Jag bor i Luleå, är nu tre månader in i utredning (men kontakt med vården i ärendet 1,5 år) och har inte ens fått göra spermaprovet. Läste en annan tråd om just Luleå där man skrev att väntetiden på vårat sjukhus var 6-7 år för IVF (och då gör man ändå det slutgiltiga IVFet i Umeå (4 h bilresa), man gör bara förundersökningarna på plats här) , vilket jag verkligen inte hoppas stämmer. Det är fullt privat också.


    Kul för din svägerska!

    Men, vad segt med denna väntan...

    Vi har äntligen varit på ett första besök idag! De ringde igår och gav oss en återbudstid. Äntligen!! Proverna vi tagit var bra och min VUL var utan anmärkning, så nästa steg är spolning.
  • Äldre 6 Nov 19:03
    Milnyr skrev 2018-11-02 12:51:25 följande:

    Hej.

    Vad har ni för tankar och funderingar om denna historan.

    Blev gravid 2005, de blev dock en medicinsk abort då min dåvarande inte alls ville ha barn och de även resulterade i att jag sen efteråt inte alls vill ha min dåvarande heller.

    Slutet på 2006 träffade jag min nuvarande, vi blev gravida mars 2007 och födde en fin pojke oktober 2007. Lite premature men de gick bra. Januari 2008 blev jag gravid igen vilket kändes alldeles för tidigt och näst intill omöjligt. Vilket läkarna oxå tyckte då jag fick nästan som råd att göra abort då jag födde med akut kejsarsnitt från höft till höft så dom tyckte inte att de var riktigt sade för min hälsa att få barn igen så nära inpå.

    Gick med på en medicinsk abort igen 2008 och efter det blir vi inte gravida alls. Gjort alla världens undersökningar både jag och maken och vi är hel gröna att vara "go for it" men ingenting händer. 8 år av stickor och vitaminer och prover och inget resultat.

    Nån som hört något liknande eller är i just den sitsen och kan komma med lite råd eller tips? Jag är nu 33 år gammal och vill så gärna ge min son ett syskon då han varit ensam barn nu i 11år.


    Tyvärr har jag inte någon erfarenhet att dela med mig av.. Hoppas att det löser sig för er!
  • Äldre 6 Nov 19:07
    Barnlängtan31år skrev 2018-11-06 14:14:28 följande:

    Kul för din svägerska!

    Men, vad segt med denna väntan...

    Vi har äntligen varit på ett första besök idag! De ringde igår och gav oss en återbudstid. Äntligen!! Proverna vi tagit var bra och min VUL var utan anmärkning, så nästa steg är spolning.


    Å vad skönt att få en tid och besked! :) Vi har fått tid i slutet av nästa vecka.. Jag ska nog ringa och säga att vi gärna kommer på återbudstid! Hur gör man för att ta ledigt? Sjukanmälan? Jag vill ju inte berätta på jobbet ännu innan jag vet mer.. Jag har ett jobb där jag inte kan ta in vikarie så måste ställa in flera möten..
  • Äldre 6 Nov 19:50
    April2 skrev 2018-11-06 19:07:24 följande:

    Å vad skönt att få en tid och besked! :) Vi har fått tid i slutet av nästa vecka.. Jag ska nog ringa och säga att vi gärna kommer på återbudstid! Hur gör man för att ta ledigt? Sjukanmälan? Jag vill ju inte berätta på jobbet ännu innan jag vet mer.. Jag har ett jobb där jag inte kan ta in vikarie så måste ställa in flera möten..


    Ja, känns skönt! Det var helt otippat att jag skulle bli uppringd och få en tid. Men skönt att det inte är jättelång tid kvar för er ändå.

    Jag har ett jobb där det är ganska fritt. Jag styr mil egen dag kan man säga. Men jag sa bara till min chef att jag behöver gå en sväng på grund av läkarbesök.
  • Äldre 6 Nov 19:54
    Barnlängtan31år skrev 2018-11-06 19:50:06 följande:

    Ja, känns skönt! Det var helt otippat att jag skulle bli uppringd och få en tid. Men skönt att det inte är jättelång tid kvar för er ändå.

    Jag har ett jobb där det är ganska fritt. Jag styr mil egen dag kan man säga. Men jag sa bara till min chef att jag behöver gå en sväng på grund av läkarbesök.


    Praktiskt! :) Tyvärr ligger mitt jobb 25 mil från sjukhuset där jag ska göra undersökningen så kommer behöva vara ledig en hel dag! Känns väldigt bra att ha fått en tid i alla fall!
  • Äldre 6 Nov 19:59
    April2 skrev 2018-11-06 19:54:38 följande:

    Praktiskt! :) Tyvärr ligger mitt jobb 25 mil från sjukhuset där jag ska göra undersökningen så kommer behöva vara ledig en hel dag! Känns väldigt bra att ha fått en tid i alla fall!


    Aha, då är det lite svårt förstår jag :) Då vet jag faktiskt inte hur man brukar göra. Det kanske är semester man brukar ta?!

    Lycka till! Hoppas det blir ett bra möte!
  • Äldre 17 Nov 09:53

    Vi har fått tillbaka resultatet av spermaprovet. Det såg bra ut. (Som vi egentligen redan visste) Så två månaders väntan "förgäves" innan vi kan ta tag i det riktiga problemet (som är min eventuella PCOS) Men skönt att ännu ett steg är avklarat. Idag lördag borde jag ha haft ÄL i onsdags och på måndag åker sambon bort på jobb hela veckan. Får hoppas att det ger utslag idag eller imorgon åtminstonde.


    Hur går det för er?

  • Raggie
    Äldre 18 Nov 16:14

    Hej på er! Står i kö till ivf sahlgrenska och undrar bara det finns liknade i samma sits ? Väntetider mm ?

  • Äldre 29 Nov 07:58

    Jag och min sambo körde oskyddat i 6 månader, och inget hände. Jag vet att många säger att det kan ta minst ett år. Men jag ville vara säker på att inget var fel då jag visste att min ena äggledare var total blockerad vilket upptäcktes vid titthålsoperation. Så jag ville bara veta att allt annat funkar som det ska. Under en period fick jag akupunktur och kinesisk medicin. Iaf så ringde jag en privat klinik och fick komma dit inom några dagar precis efter min mens och ta alla prover och sen dag 12 tror jag det var som jag spolades. Första spolningen var det tjockt i båda och jag höll på att gå sönder av smärta, men sen släppte det och vätskan kunde passera. Även i den högra som dom så var helt blockerad under operationen. Det är inte helt fri passage Så gick till en kinesisk läkare som nu ger mig behandling, tydligen har jag mkt slemi kroppen också som jag måste få bort.

    Men eftersom den som varit helt blockerad har öppnat sig, fast läkaren inte ens lyckades under operation, så har jag inget att förlora på att fortsätta. Dessutom mår jag så bra efter varje gång. Plus läkaren har hela väggen full med tack kort och baby bilder. Ca 150 bebisar som hon hjälpt till att få fram!!

  • Äldre 29 Nov 15:09
    +1
    Jitang skrev 2018-11-29 07:58:23 följande:

    Jag och min sambo körde oskyddat i 6 månader, och inget hände. Jag vet att många säger att det kan ta minst ett år. Men jag ville vara säker på att inget var fel då jag visste att min ena äggledare var total blockerad vilket upptäcktes vid titthålsoperation. Så jag ville bara veta att allt annat funkar som det ska. Under en period fick jag akupunktur och kinesisk medicin. Iaf så ringde jag en privat klinik och fick komma dit inom några dagar precis efter min mens och ta alla prover och sen dag 12 tror jag det var som jag spolades. Första spolningen var det tjockt i båda och jag höll på att gå sönder av smärta, men sen släppte det och vätskan kunde passera. Även i den högra som dom så var helt blockerad under operationen. Det är inte helt fri passage Så gick till en kinesisk läkare som nu ger mig behandling, tydligen har jag mkt slemi kroppen också som jag måste få bort.

    Men eftersom den som varit helt blockerad har öppnat sig, fast läkaren inte ens lyckades under operation, så har jag inget att förlora på att fortsätta. Dessutom mår jag så bra efter varje gång. Plus läkaren har hela väggen full med tack kort och baby bilder. Ca 150 bebisar som hon hjälpt till att få fram!!


    Okey, spännande. Vad skönt att det spolades rent.

    Själv väntar på jag att få mina äggledare spolade. Får se när det blir. Segt med all väntan!
Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...