• Attraktiv

    Gå inte ur Svenska Kyrkan!

    Ni som går ur Svenska Kyrkan måste inse att ni hjälper Islam att växa sig större i Sverige. Det har redan nu blivit så att muslimska föreningar har tagit över lokaler som kyrkan har tvingats överge pga ett minskat antal medlemmar.

    Var rädd om vårt kulturarv! Islam är en dominant religon. Tänk efter före innan det är försent!

  • Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-06-26 12:27:29 följande:

    Nej, det förstår jag också, men är vi överens om att antalet kyrkor minskar i takt med att antalet medlemmar i Svenska Kyrkan minskar? Det i kombination med att Islam växer sig större. Sedan råkar det vara så att muslimer i flera fall tar över kyrkans f.d. lokaler; troligtvis eftersom det passar i religiösa sammanhang.

    Oavsett om lokalerna har avkristnats eller ej, tas över av Biltemas eller någon annan, så är det en tråkig utveckling när kristendomen försvagas och islam stärker sin ställning. Vårt kulturarv urvattnas och om utvecklingen fortsätter kommer Sverige på sikt bli ett muslimskt land. Ser du kopplingen? Du verkar ta lätt på saken trots din anställning.


    Bara det ena är tråkigt, utav kristendomen försvagas och islam stärker sin ställning.
  • Attraktiv
    Fjäril kär skrev 2018-06-26 07:36:37 följande:

    Den som är döpt i svenska kyrkan är också den som betalar kyrkoskatt - det spelar ingen roll hur ofta du är i kyrkan för övrigt. Det räcker med ditt enda dop för att registreras som medlem och du betalar kyrkoskatt.

    Att många kyrkor står tomma och säljs beror på massa olika faktorer. Tex att församlingar har ont om pengar och måste stänga o sälja byggnader , olika församlingar slås ihop och blir större områden med fler kyrkor och man får byggnader över som säljs, en del kämpar med att det inte kommer nya regelbundna besökare och slåss med att folk flyttar därifrån, tex landsorter. En del märker av det stora medlemsraset och blir pank helt enkelt och har inte råd att ha alla sina kyrkor igång och måste prioritera byggnader. Vissa kämpar med att det inte finns tillräckligt med präster och diakoner och har helt enkelt inte personal till alla byggnader.

    En del kyrkor är inte längre tjänliga som kyrkor pga stort behov av renovering och stängs och säljs för att jobbet är omfattande och dyrt. (tex att dra ny el eller installera/bygga handikappvänliga toaletter och utrymmen)

    Många gamla kyrkor är kulturminnesmärkta och ska en byggnad säljas är det oftast den nyare "centrumkyrkan" som säljs .

    Vem som helst får köpa byggnaden som är till salu, det är inget Svenska kyrkan styr över. Och givetvis köper ju den som har ett behov av sådana byggnader tex då andra religiösa rörelser.

    Det finns mängder med andra trossamfund som också säljer sina byggnader tex pingströrelsen, mormoner, Jehovas vittnen etc och de säljs vidare till andra religiösa. En tidigare stor samlingslokal/kyrka tillhörande Jehovas vittnen såldes för 10-15 år sedan till muslimer och är numera en stor moské.


    Jag vet att man går med i Svenska Kyrkan vid dopet. Du skriver själv:

    ?En del märker av det stora medlemsraset och blir pank helt enkelt och har inte råd att ha alla sina kyrkor igång och måste prioritera byggnader.?

    De hade kanske inte hamnat i den situationen om inte det stora medlemsraset ägt rum. Kom inte och påstå att medlemsraset inte bidrar till att kyrkans roll försvagas. Sedan kan försäljningar ske av andra anledningar, men ett minskat antal medlemmar i Svenska Kyrkan i kombination med ett växande Islam i Sverige talar inte för kristendomens fördel. Islam är dessutom en invasiv och dominant religion som kommer att ta över om möjligheten ges. Allah har all tid i världen, så det har inte så stor betydelse om det tar 10- eller 50 år, men det kommer att ske om nuvarande utveckling håller i sig när antalet muslimer ständigt ökar i Sverige.

    De som går ur Svenska Kyrkan brukar kanske inte besöka kyrkan, vi har tyvärr blivit ganska andefattiga, men många av dem inser kanske inte att de bidrar till en utveckling vi inte vill se.
  • Fjäril kär
    Attraktiv skrev 2018-06-26 12:27:29 följande:

    Nej, det förstår jag också, men är vi överens om att antalet kyrkor minskar i takt med att antalet medlemmar i Svenska Kyrkan minskar? Det i kombination med att Islam växer sig större. Sedan råkar det vara så att muslimer i flera fall tar över kyrkans f.d. lokaler; troligtvis eftersom det passar i religiösa sammanhang.

    Oavsett om lokalerna har avkristnats eller ej, tas över av Biltemas eller någon annan, så är det en tråkig utveckling när kristendomen försvagas och islam stärker sin ställning. Vårt kulturarv urvattnas och om utvecklingen fortsätter kommer Sverige på sikt bli ett muslimskt land. Ser du kopplingen? Du verkar ta lätt på saken trots din anställning.


    Du läser in en koppling som inte finns.

    Det är inte de troende som lämnar kyrkan. Utan tvärtom .

    Kristendomen försvagas inte pga utebliven skatt . Det är inte pengar som avgör om någon är gudstroende eller inte.

    Kristendomen försvagas pga brist på respekt, engagemang och tillväxt. Idag föds du inte in i kyrkan utan du måste aktivt göra det valet och då ser vi inom kyrkan att det blir färre barn som döps och istället ser vi att barnens föräldrar lämnar.

    Antalet muslimer ökar i landet, men det beror på skillnader i aktiva troenden. De flesta muslimer är aktiva utövare av islam och att hoppa av islam är förenat med stor fara . Du som svensk ateist har inga problem med att leva som ateist. Som muslim kan du inte det....

    Antalet konvertiter från islam till kristendom ökar sakta men stadigt och det är inte helt problemfritt. Vilket JAG ser som mycket mer oroande. Religionsfrihet innebär även frihet att inte tro något alls. Ingen ska behöva tvingas till tro/icke tro bara för att öka chansen till att överleva förtryck.
  • Attraktiv
    Fjäril kär skrev 2018-06-26 12:50:11 följande:

    Du läser in en koppling som inte finns.

    Det är inte de troende som lämnar kyrkan. Utan tvärtom .

    Kristendomen försvagas inte pga utebliven skatt . Det är inte pengar som avgör om någon är gudstroende eller inte.

    Kristendomen försvagas pga brist på respekt, engagemang och tillväxt. Idag föds du inte in i kyrkan utan du måste aktivt göra det valet och då ser vi inom kyrkan att det blir färre barn som döps och istället ser vi att barnens föräldrar lämnar.

    Antalet muslimer ökar i landet, men det beror på skillnader i aktiva troenden. De flesta muslimer är aktiva utövare av islam och att hoppa av islam är förenat med stor fara . Du som svensk ateist har inga problem med att leva som ateist. Som muslim kan du inte det....

    Antalet konvertiter från islam till kristendom ökar sakta men stadigt och det är inte helt problemfritt. Vilket JAG ser som mycket mer oroande. Religionsfrihet innebär även frihet att inte tro något alls. Ingen ska behöva tvingas till tro/icke tro bara för att öka chansen till att överleva förtryck.


    Ja, det är förstås tråkigt att antalet troende kristna minskar, det gör inte saken enklare, men jag tror ändå att de flesta av oss som har vuxit upp i Sverige har kristna värderingar. Saken blir inte bättre av att medlemmar hoppar av Svenska Kyrkan, färre döps i kyrkan, i kombination med att Islam stärker sin ställning.

    Det finns inspelningar med dold kamera i Moskéer där det uttryckligen sägs att målet är att Sverige ska bli ett muslimskt land. I deras fall handlar det inte om att vända andra kinden till. Därför är det också viktigt att dämpa utvecklingen. Nu ser vi böneutrop som börjar med ett utrop/vecka - som på sikt troligtvis kommer att sluta med fem böneutrop/vecka. Religionsfrihet kräver inte böneutrop men det smyger sig ändå på och normaliseras. När man har gått vilse tillräckligt länge känns det till slut som hemma.

    Min roll i det här sammanhanget är att vifta med varningsflaggan för att få folk att vakna. Kanske bidrar det till att fler tänker till och kanske inte lämnar och/eller inser vikten med att döpa sitt barn i kyrkan. Jag vill värna om vårt kulturarv som annars kommer att ätas upp av andra krafter. Men om det inte har någon betydelse så borde kanske även jag lämna kyrkan och spara några tusenlappar per år.
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-06-26 13:27:52 följande:

    Ja, det är förstås tråkigt att antalet troende kristna minskar, det gör inte saken enklare, men jag tror ändå att de flesta av oss som har vuxit upp i Sverige har kristna värderingar. Saken blir inte bättre av att medlemmar hoppar av Svenska Kyrkan, färre döps i kyrkan, i kombination med att Islam stärker sin ställning.

    Det finns inspelningar med dold kamera i Moskéer där det uttryckligen sägs att målet är att Sverige ska bli ett muslimskt land. I deras fall handlar det inte om att vända andra kinden till. Därför är det också viktigt att dämpa utvecklingen. Nu ser vi böneutrop som börjar med ett utrop/vecka - som på sikt troligtvis kommer att sluta med fem böneutrop/vecka. Religionsfrihet kräver inte böneutrop men det smyger sig ändå på och normaliseras. När man har gått vilse tillräckligt länge känns det till slut som hemma.

    Min roll i det här sammanhanget är att vifta med varningsflaggan för att få folk att vakna. Kanske bidrar det till att fler tänker till och kanske inte lämnar och/eller inser vikten med att döpa sitt barn i kyrkan. Jag vill värna om vårt kulturarv som annars kommer att ätas upp av andra krafter. Men om det inte har någon betydelse så borde kanske även jag lämna kyrkan och spara några tusenlappar per år.


    Vad är kristna värderingar?
  • cb66
    Attraktiv skrev 2018-06-27 01:34:51 följande:
    Du får väl Googla.

    www.gp.se/debatt/v%C3%A5ra-v%C3%A4rderingar-bygger-p%C3%A5-kristna-etik-och-id%C3%A9arvet-1.3640474
    Det är propaganda från kristdemokrater, vårt land bygger inte på kristna värderingar. Det är bara 2 av guds bud som är med i lagen. Vi tillåter kvinnor att rösta, vi är inte styrda av religösa högtider. Vårt land har vissa kristna traditioner kvar som påsk och jul. Midsommar är inte en kristen tradition och det är inte många som vet varför vi firar påsk egentligen.

    I kristendomen finns ingen demokrati, ingen jämställdhet. Om man skall säga att vi har kristna värderingar måste vi följa bibeln och det gör vi inte.

    Vi har en grund i liberala demokratiska värderingar som växte fram under sent 1700-tal när vi fick rösträtt. I Sverige så har vare sig kungen (utsedd av gud) eller prästerna nån makt vilket är viktigt enligt den kristna traditionen.

    Det vi kallar kristna värderingar, att ta hand om varandra, att låta alla människor leva sitt liv, att straffa stöld och mord är allmängiltiga mänskliga värderingar.

    Kristendomen vill lika gäran som islam utrota alla andra religioner (Guds bud nr 1) skulle vi ha kristna värdringar så måste vi kristna värden, missionera i andra länder, bygga kyrkor i afrika och tvinga på dom kristendomen, bränna häxor, döda de ofrälse och sånt slutade vi med i mitten på 1800-talet då vi insåg att man kan inte döda andra för deras tro.

    Enligt kristendomen får du inte vara homosexuell, du får inte göra abort och det är ok att sätta en 12-årig våldtagen flicka i fängelse eftersom hon födde ett dött barn.

    Idag så stoppar vi flyktingar, behandlar andra folk utan respekt och vill bara hjälpa oss själva - det är mycket okristligt. Hade Gud sett vad vi gör mot flyktingar i hans namn hade han nog blivit rätt förbannad.

    Och detta är ingen jämförelses med islam, buddism eller hindusim - de är alla mycket värre.
  • Friger

    Är inte med i Svenska Kyrkan men skulle gärna vilja. Problemet är att det har blivit en extrem vänsterorganisation som lägger en massa pengar på vad jag anser vara rena stolligheter och vänstertrams. Lite som att ge pengar till Jonas Sjöstedt och Gustav Fridolin på steroider. Det bryter mot varje värdering jag har.

    Har kollat om det finns några frikyrkliga alternativ som inte är så extremt kristna. Utan mer "vardags-kristna" men inte funnit någon.

  • zdudmwml
    Friger skrev 2018-06-27 10:20:50 följande:
    Är inte med i Svenska Kyrkan men skulle gärna vilja. Problemet är att det har blivit en extrem vänsterorganisation som lägger en massa pengar på vad jag anser vara rena stolligheter och vänstertrams. Lite som att ge pengar till Jonas Sjöstedt och Gustav Fridolin på steroider. Det bryter mot varje värdering jag har.

    Har kollat om det finns några frikyrkliga alternativ som inte är så extremt kristna. Utan mer "vardags-kristna" men inte funnit någon.
    Jaha så när man inte kan skylla på islam så tar man till vänsterspöket. Som vanligt.
    Vanlig trist och, som vanligt, okunnig SD-propaganda.
    Förnya er för bövelen.
  • Friger
    zdudmwml skrev 2018-06-27 10:28:58 följande:
    Jaha så när man inte kan skylla på islam så tar man till vänsterspöket. Som vanligt.
    Vanlig trist och, som vanligt, okunnig SD-propaganda.
    Förnya er för bövelen.
    Nej, jag läser vad företrädarna för Svenska Kyrkan själv skriver och ser hur dom handlar.
Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!