• Attraktiv

    Gå inte ur Svenska Kyrkan!

    Ni som går ur Svenska Kyrkan måste inse att ni hjälper Islam att växa sig större i Sverige. Det har redan nu blivit så att muslimska föreningar har tagit över lokaler som kyrkan har tvingats överge pga ett minskat antal medlemmar.

    Var rädd om vårt kulturarv! Islam är en dominant religon. Tänk efter före innan det är försent!

  • Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!
  • zdudmwml
    Friger skrev 2018-06-27 10:39:59 följande:
    Nej, jag läser vad företrädarna för Svenska Kyrkan själv skriver och ser hur dom handlar.
    Som tidigare. Det är dags att förnya din och eran otroligt tjatiga och okunniga SD-propaganda.
    OM du vill bli tagen på allvar.
    Men gissningsvis vill du inte det, bli tagen på allvar, utan bli betraktad som en inskränkt SD-are som skyller allt ont på två saker; invandrare och vänsterspöken.

    Jaja, ni är lätta att känna igen.
  • cb66
    Friger skrev 2018-06-27 10:20:50 följande:

    Är inte med i Svenska Kyrkan men skulle gärna vilja. Problemet är att det har blivit en extrem vänsterorganisation som lägger en massa pengar på vad jag anser vara rena stolligheter och vänstertrams. Lite som att ge pengar till Jonas Sjöstedt och Gustav Fridolin på steroider. Det bryter mot varje värdering jag har.

    Har kollat om det finns några frikyrkliga alternativ som inte är så extremt kristna. Utan mer "vardags-kristna" men inte funnit någon.


    Du kan ju inte gå med en "lagom kristen" organisation, antingen tror du på Gud och bekänner dig till den kristna tron, då hittar du ett samfund som matchar din övertygelse.

    Om du vill lägga 3000 kr per år för att hjälpa andra så finns det effektivare organisationer än Svenska kyrkan, det är inte många promille av deras omsättning på 18 miljarder som går till behövande kristna. Ta röda korset, omsätter 500 miljoner, gör massa nytta.
  • Friger
    zdudmwml skrev 2018-06-27 10:47:02 följande:
    Som tidigare. Det är dags att förnya din och eran otroligt tjatiga och okunniga SD-propaganda.
    OM du vill bli tagen på allvar.
    Men gissningsvis vill du inte det, bli tagen på allvar, utan bli betraktad som en inskränkt SD-are som skyller allt ont på två saker; invandrare och vänsterspöken.

    Jaja, ni är lätta att känna igen.
    Jobbar du åt Svenska Kyrkan?

    "Ni är lätta att känna igen"? Antar att SD är fienden för Svenska Kyrkan...

    Nu var det i och för sig inte det jag skrev. Jag skrev att jag vill ha en kyrka som inte ägnar sig åt politisk aktivism och extremism. Jag önskar att den ska vara opolitisk. Ska den ägna sig åt något så är det att bevara vår kultur och traditioner. Ska det ändras så ska det ske långsamt. Inte som som nu. Åsikterna är som en vindflöjel där tokigheterna avlöser varandra.
  • Friger
    cb66 skrev 2018-06-27 10:57:38 följande:
    Du kan ju inte gå med en "lagom kristen" organisation, antingen tror du på Gud och bekänner dig till den kristna tron, då hittar du ett samfund som matchar din övertygelse.

    Om du vill lägga 3000 kr per år för att hjälpa andra så finns det effektivare organisationer än Svenska kyrkan, det är inte många promille av deras omsättning på 18 miljarder som går till behövande kristna. Ta röda korset, omsätter 500 miljoner, gör massa nytta.
    Det är lite för svart och vitt. Jag tror att det finns nyanser i det hela. Knutby församling är det extrema åt det ena hållet och Svenska Kyrkan är extrema åt det andra hållet.

    Nä, har inget med att hjälpa andra att göra. Där tror jag som du att själv direkt ge till den organisation man vill stödja.
  • zdudmwml
    Friger skrev 2018-06-27 11:16:59 följande:
    Jobbar du åt Svenska Kyrkan?

    "Ni är lätta att känna igen"? Antar att SD är fienden för Svenska Kyrkan...

    Nu var det i och för sig inte det jag skrev. Jag skrev att jag vill ha en kyrka som inte ägnar sig åt politisk aktivism och extremism. Jag önskar att den ska vara opolitisk. Ska den ägna sig åt något så är det att bevara vår kultur och traditioner. Ska det ändras så ska det ske långsamt. Inte som som nu. Åsikterna är som en vindflöjel där tokigheterna avlöser varandra.
    Hur så?

    Det var inte kyrkan jag bemötte utan din otroligt andefattiga och inskränkta SD-retorik.

    Bevara vår kultur är otroligt skrattretande eftersom ingen SDare har kunnat precisera vad det innebär. Det närmsta de kommit är att svepande nämna vikingar och runristningar. Vikingar som for världen runt och beblandade sig med all världens kulturer - och inte minst viktigt - tog med sig både kulturer och genmaterial(människor av utländsk härkomst) hem till 'Sverige'.

    Men precisera vad DU menar är svensk 'kultur och traditioner'.

    Fö. Du vet att nazisterna kallade sig själva för kulturkonservativa? Att de framförallt ville 'bevara vår kultur och traditioner'.
    Ja ja. SDare är inget annat än nazister i kostym...
  • cb66
    Friger skrev 2018-06-27 11:16:59 följande:
    Jobbar du åt Svenska Kyrkan?

    "Ni är lätta att känna igen"? Antar att SD är fienden för Svenska Kyrkan...

    Nu var det i och för sig inte det jag skrev. Jag skrev att jag vill ha en kyrka som inte ägnar sig åt politisk aktivism och extremism. Jag önskar att den ska vara opolitisk. Ska den ägna sig åt något så är det att bevara vår kultur och traditioner. Ska det ändras så ska det ske långsamt. Inte som som nu. Åsikterna är som en vindflöjel där tokigheterna avlöser varandra.
    Kyrkan kan inte vara "opolitisk", kristendom är en ideologi som har riktlinjer för hur man skall bete sig mot andra, hur man skall fördela pengar, hur man skall forma ett samhälle. Kristendom är politik. Om du vill att regeringen skall utgå från kristna värderingar så får du rösta på KD.

    SD är emot kristendomen, Jesus var jude, kristna vill öppna armarna för flyktingar och hjälpa andra. Kristna vill ta från de rika och fördela till de som behöver det bättre, kristna hjälper andra folk från andra länder. kristendomen skiljer inte på olika hudfärg. Kristendomen kommer från mellanöstern. Kristna vill att hela världen blir kristna, alla muslimer, budister med mera skall konvertera till kristendomen.

    All religion är politik, det ingår i religionen att vara samhällsbyggare.
  • Friger
    zdudmwml skrev 2018-06-27 12:02:41 följande:
    Hur så?

    Det var inte kyrkan jag bemötte utan din otroligt andefattiga och inskränkta SD-retorik.

    Bevara vår kultur är otroligt skrattretande eftersom ingen SDare har kunnat precisera vad det innebär. Det närmsta de kommit är att svepande nämna vikingar och runristningar. Vikingar som for världen runt och beblandade sig med all världens kulturer - och inte minst viktigt - tog med sig både kulturer och genmaterial(människor av utländsk härkomst) hem till 'Sverige'.

    Men precisera vad DU menar är svensk 'kultur och traditioner'.

    Fö. Du vet att nazisterna kallade sig själva för kulturkonservativa? Att de framförallt ville 'bevara vår kultur och traditioner'.
    Ja ja. SDare är inget annat än nazister i kostym...
    Tycker att du håller en väldigt låg nivå på din retorik.

    Ja det finns en Svensk kultur. Precis som det finns andra kulturer utan att någon är värd mer eller mindre för det. Prova och åk till Frankrike och säg till en fransman att dom inte har en kultur! Tror att han skulle bli tämligen upprörd! Vilket lär vara typiskt för den Franska kulturen, något dom är stolta över.

    Vi har inte samma kultur nu som på vikingatiden, det är en del av vår historia. Den är fascinerande men jag tror inte att vi vill ha tillbaka deras syn på lag och rätt, eller mycket annat som på den tiden ansågs helt okej. Inte bara här utan allmänt i värden på den tiden. Kulturen ändras med tiden. Men.... det ska ske långsamt och med måtta. Att som nu förneka att vi har en kultur är fel. Det finns en kultur överallt. Det kultur på företag kallad företagskultur. Det går till och med att bryta ner till att det fungerar olika i olika hem. Lika så finns kultur på nivå land, det fungerar olika i olika länder och folk reagerar lite olika som grupp. Jag tror inte att det sitter i generna.

    Det är mycket som hör till den svenska kulturen. Nämner bara en sak för att hålla det kort: Vi hyllar återhållsamheten och mellanvägen vilket genomsyrar mycket av hur vi hanterar saker i livet.

    Du svarade inte på frågan. Jobbar du åt Svenska Kyrkan?
  • zdudmwml
    Friger skrev 2018-06-27 13:44:01 följande:
    Tycker att du håller en väldigt låg nivå på din retorik.

    Ja det finns en Svensk kultur. Precis som det finns andra kulturer utan att någon är värd mer eller mindre för det. Prova och åk till Frankrike och säg till en fransman att dom inte har en kultur! Tror att han skulle bli tämligen upprörd! Vilket lär vara typiskt för den Franska kulturen, något dom är stolta över.

    Vi har inte samma kultur nu som på vikingatiden, det är en del av vår historia. Den är fascinerande men jag tror inte att vi vill ha tillbaka deras syn på lag och rätt, eller mycket annat som på den tiden ansågs helt okej. Inte bara här utan allmänt i värden på den tiden. Kulturen ändras med tiden. Men.... det ska ske långsamt och med måtta. Att som nu förneka att vi har en kultur är fel. Det finns en kultur överallt. Det kultur på företag kallad företagskultur. Det går till och med att bryta ner till att det fungerar olika i olika hem. Lika så finns kultur på nivå land, det fungerar olika i olika länder och folk reagerar lite olika som grupp. Jag tror inte att det sitter i generna.

    Det är mycket som hör till den svenska kulturen. Nämner bara en sak för att hålla det kort: Vi hyllar återhållsamheten och mellanvägen vilket genomsyrar mycket av hur vi hanterar saker i livet.

    Du svarade inte på frågan. Jobbar du åt Svenska Kyrkan?
    Du är fri att tycka vad du vill.

    Du spottar ur dig så många ord ändå har du inte sagt en enda sak som definierar 'svensk kultur'. Det är precis vad jag väntat mig, att alla SD-are spottar ur sig en massa svammel de inte har någon som helst koll på. Lite tragiskt att det är utmärkande för SD-are: noll koll och svammel.

    Så du tycker att ordet 'lagom' representerar svensk kultur? Du är för lustig du...

    Nej, jag svarade inte på din fråga. Det var riktigt.
  • cb66
    zdudmwml skrev 2018-06-27 23:22:07 följande:
    Du är fri att tycka vad du vill.

    Du spottar ur dig så många ord ändå har du inte sagt en enda sak som definierar 'svensk kultur'. Det är precis vad jag väntat mig, att alla SD-are spottar ur sig en massa svammel de inte har någon som helst koll på. Lite tragiskt att det är utmärkande för SD-are: noll koll och svammel.

    Så du tycker att ordet 'lagom' representerar svensk kultur? Du är för lustig du...

    Nej, jag svarade inte på din fråga. Det var riktigt.
    Lagom är väl ett väldigt bra ord för svensk kultur. Annars är den sociala omsorgen, att vi tar hand om varandra med relativt höga skatter och en fri vård och skola en sor del av kulturen. En annan stor skillnad på svesnkar och andra är vår öppenhet. Vi har offentlighetsprincipen och låter alla information vara tillgänglig för alla. 

    Den skandinaviska designen, ljuset och vår innovationsförmåga att bygga stora företag är en viktig del av kulturen. Att vårda våra bolag, gårdar och inte tjäna snabba pengar är en viktig del av vår företagskultur.

    Sen har vi vår öppenhet inom musik, vi har alltid anammat andra länders musik och gjort till vår egen, alltifrån tidig rock, 60-talspop och nu modern schalager där benjamin snor glatt från Timberlake
  • adina01
    Friger skrev 2018-06-27 11:16:59 följande:
    Jobbar du åt Svenska Kyrkan?

    "Ni är lätta att känna igen"? Antar att SD är fienden för Svenska Kyrkan...

    Nu var det i och för sig inte det jag skrev. Jag skrev att jag vill ha en kyrka som inte ägnar sig åt politisk aktivism och extremism. Jag önskar att den ska vara opolitisk. Ska den ägna sig åt något så är det att bevara vår kultur och traditioner. Ska det ändras så ska det ske långsamt. Inte som som nu. Åsikterna är som en vindflöjel där tokigheterna avlöser varandra.
    Vilka traditioner och kultur vill du att kyrkan ska bevara de församlingar som stödjer kristna traditioner hängs ju ut när de inte vill ha tomtar och pepparkaksgubbar i luciatåg 
Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!