• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 2 Jul 01:33
    16891 visningar
    90 svar
    90
    16891

    14-årig dotter som har sex

    Hej!

    Jag misstänker starkt att min dotter på 14 år har haft sex, och inte bara en gång. Killen verkar bra och inte farligt mycket äldre men är kluven. Vad tycker ni om det här? Borde jag prata med henne om det? Vi pratade om sex för ca ett halvår sedan och då fick hon kondomer. Tvivlar heller inte på att hon skyddar sig, det är är jag säker på. Men borde jag prata med henne ändå? Tycker ni detta är fel? Vet inte hur jag ska hantera det.

  • Svar på tråden 14-årig dotter som har sex
  • Äldre 2 Jul 09:16
    #21
    +1
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-02 08:03:11 följande:

    Sen är det också så att bara för att man ena dagen är 14 och nästa har fyllt 15 är man ju inte mognare för det. Tycker det blir dumt när man fokuserar så mycket på åldern. Bättre se hur mogen tjejen är rent allmänt? 


    Det finns väl egentligen inga mogna 15 åringar. Bara mer eller mindre omogna för sin ålder.
  • Anonym (Nina)
    Äldre 2 Jul 09:28
    #22
    +1
    Anonym (general) skrev 2018-07-02 02:44:55 följande:

    Jag ser inget fel i att hon har sex men jag tycker att man ska lära sitt barn mer än bara allmänt säga "skydda dig och kom ihåg att du bestämmer över din kropp". Prata om hur hon alltid har rätt att säga nej, alldeles oavsett vilken relation hon har till killen, vad dom gjort innan och hur långt dom kommit i akten. Prata om att det inte är okej för en pojkvän att göra något sexuellt med henne medan hon sover. Prata om att sex ska vara något båda tycker är kul och njutningsfullt och inget hon ska känna sig tvungen att göra för att hålla sin kille glad. Prata om att det inte är okej för ens pojkvän att tjata sig till sex. Prata om att det alltid är upp till henne att hålla sig själv skyddad mot graviditet och könssjukdomar för det är ingenting man kan märka på en kille eller bara lita på en kille som säger att han är ren för att han annars är en snäll kille. 

    Och typ tusen saker till. Föräldrar och skolor är så himla generella och intetsägande när man pratar om sex att tonåringar knappt lär sig något alls. Vuxna kanske tror att detaljerna man menar när man säger dessa generella saker är självklara men ofta är dom tyvärr inte det.

    Sedan självklart, och förhoppningsvis har man redan lagt den grunden som förälder, se till att hon förstår att om något någonsin händer eller hon någonsin undrar något eller bara vill prata så finns du där. 


    Håller helt och hållet med. Tycker det är bra att prata om sånt som hon annars kanske skulle acceptera för att hon tror att det "bara är så det fungerar i ett förhållande".

    Visa bara att du är öppen att prata med henne om hon vill, och det inte är nåt hon måste skämmas över.
  • Äldre 2 Jul 10:10
    #23
    +1
    Less is more skrev 2018-07-02 06:51:53 följande:
    Jag håller helt med.

    Tycker att tjejer ska ha integritet och vänta till åtminstone gymnasieåldern. Killar får inte ha för stor betydelse. Det är bättre för deras framtid om de satsar på plugget och istället väntar på att någon riktigt bra dyker upp.

    Korta ONS skadar tjejer - det är jag helt övertygad om. Det är en annan sak när man är vuxen, stabil och väljer det själv.
    Ditt inlägg väcker många frågor.
    Varför är att ha sex innan gymnasieåldern att sakna integritet?
    Kan man inte ha en partner och satsa på plugget? Varför utesluter det ena det andra?
    Vad har övertygat dig att ONS skadar unga tjejer? Pratar vi om fysiska skador?
  • Anonym (ace)
    Äldre 2 Jul 10:37
    #24
    +2
    Dr Love skrev 2018-07-02 10:10:45 följande:
    Ditt inlägg väcker många frågor.
    Varför är att ha sex innan gymnasieåldern att sakna integritet?
    Kan man inte ha en partner och satsa på plugget? Varför utesluter det ena det andra?
    Vad har övertygat dig att ONS skadar unga tjejer? Pratar vi om fysiska skador?
    Och varför är det tjejer som drabbas av denna "moral" och inte ungdomar generellt? Varför kan killar både plugga och ha partner, varför skadar inte ONS killar, varför har killar som har sex innan gymnasiet inga"integritets-problem"?
  • Äldre 2 Jul 11:02
    #25
    -1
    Dr Love skrev 2018-07-02 10:10:45 följande:

    Ditt inlägg väcker många frågor.

    Varför är att ha sex innan gymnasieåldern att sakna integritet?

    Kan man inte ha en partner och satsa på plugget? Varför utesluter det ena det andra?

    Vad har övertygat dig att ONS skadar unga tjejer? Pratar vi om fysiska skador?


    Ha, ha. Jag visste att det skulle komma en liten argnäbbis här.

    Ungdomar i högstadieåldern är inte direkt trevliga mot varandra. Det händer mycket, falska ryktespridningar och hårt klimat. Visst kan det hända att en dotter träffar en hygglig, trevlig och skötsam kille som hon kan plugga med.

    Men risken är ju större att en eller flera killar trycker upp henne mot väggen eller tjatar till sig sex genom att bombardera henne med tjat på fester, på nätet, försöker smöra på henne, smickra henne, för att få henne dit de vill. Sen skriker de hora efter henne.

    Man kan lika gärna vänta tills man har erfarenhet nog att särskilja dåliga och bra människor och relationer.

    Bättre att barnen mognar till sig och lägger sin energi på skolan och intressen i stället.
  • Äldre 2 Jul 11:02
    #26
    -1
    Dr Love skrev 2018-07-02 10:10:45 följande:

    Ditt inlägg väcker många frågor.

    Varför är att ha sex innan gymnasieåldern att sakna integritet?

    Kan man inte ha en partner och satsa på plugget? Varför utesluter det ena det andra?

    Vad har övertygat dig att ONS skadar unga tjejer? Pratar vi om fysiska skador?


    Ha, ha. Jag visste att det skulle komma en liten argnäbbis här.

    Ungdomar i högstadieåldern är inte direkt trevliga mot varandra. Det händer mycket, falska ryktespridningar och hårt klimat. Visst kan det hända att en dotter träffar en hygglig, trevlig och skötsam kille som hon kan plugga med.

    Men risken är ju större att en eller flera killar trycker upp henne mot väggen eller tjatar till sig sex genom att bombardera henne med tjat på fester, på nätet, försöker smöra på henne, smickra henne, för att få henne dit de vill. Sen skriker de hora efter henne.

    Man kan lika gärna vänta tills man har erfarenhet nog att särskilja dåliga och bra människor och relationer.

    Bättre att barnen mognar till sig och lägger sin energi på skolan och intressen i stället.
  • Anonym (ace)
    Äldre 2 Jul 11:11
    #27
    Less is more skrev 2018-07-02 11:02:14 följande:
    Ha, ha. Jag visste att det skulle komma en liten argnäbbis här.

    Ungdomar i högstadieåldern är inte direkt trevliga mot varandra. Det händer mycket, falska ryktespridningar och hårt klimat. Visst kan det hända att en dotter träffar en hygglig, trevlig och skötsam kille som hon kan plugga med.

    Men risken är ju större att en eller flera killar trycker upp henne mot väggen eller tjatar till sig sex genom att bombardera henne med tjat på fester, på nätet, försöker smöra på henne, smickra henne, för att få henne dit de vill. Sen skriker de hora efter henne.

    Man kan lika gärna vänta tills man har erfarenhet nog att särskilja dåliga och bra människor och relationer.

    Bättre att barnen mognar till sig och lägger sin energi på skolan och intressen i stället.
    Och din lösning på problemen är alltså att tjejer ska skuldbeläggas och hållas ansvariga för andras dåliga beteende.
    Inte att uppfostra ung(jävlarna) så att ingen ska bli utsatt för sexuella trakasserier eller våldtäkt, ingen blir utsatt för mobbing.

    Ja, jag kan bara hoppas att du inte har eller någonsin får barn, för din inställning är helt och hållet genomrutten. Att ursäkta gruppvåldtäkter med att "Men [namn] är ju sexuellt aktiv"... Blir helt mållös.
  • Anonym (Hm)
    Äldre 2 Jul 11:19
    #28
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-02 08:01:26 följande:
    TS, det enda du kan göra är att säga/fråga om de haft sex än och att det är viktigt att skydda sig, att du kan hjälpa henne ordna tex p-piller eller annat, om hon inte har något. Även fråga henne om hon och killen har pratat om att de ska skydda sig, det är ju inte bara tjejens ansvar.

    Om ni har någon kontakt med killens föräldrar kan du ta upp det med dem också, höra om de har snackat något med sin son. 
    Håller med
  • Äldre 2 Jul 11:21
    #29

    Oavsett hur din dotter och hennes kille väljer att göra är det viktigt att känna till detta kring lagstiftningen. Här är ett förtydligande som jag tycker de bör känna till. Lättare att ta beslut och väldigt skönt och viktigt att känna till lagstiftningen i det land man lever :)

    www.expressen.se/omtalat/sex-och-relationer/sa-fungerar-aldersgransen-for-sex-i-sverige/

  • Äldre 2 Jul 11:25
    #30
    +1
    Less is more skrev 2018-07-02 11:02:14 följande:
    Ha, ha. Jag visste att det skulle komma en liten argnäbbis här.

    Ungdomar i högstadieåldern är inte direkt trevliga mot varandra. Det händer mycket, falska ryktespridningar och hårt klimat. Visst kan det hända att en dotter träffar en hygglig, trevlig och skötsam kille som hon kan plugga med.

    Men risken är ju större att en eller flera killar trycker upp henne mot väggen eller tjatar till sig sex genom att bombardera henne med tjat på fester, på nätet, försöker smöra på henne, smickra henne, för att få henne dit de vill. Sen skriker de hora efter henne.

    Man kan lika gärna vänta tills man har erfarenhet nog att särskilja dåliga och bra människor och relationer.

    Bättre att barnen mognar till sig och lägger sin energi på skolan och intressen i stället.
    Jag förstår inte hur du kan tolka mitt inlägg som argt? Vill bara förstå ditt perspektiv.

    Det låter dock som att du tycker att vi ska anpassa oss efter den andra kategorin killar i hur vi uppfostrar våra döttrar, vilket låter helt bakvänt i mina öron. Är det inte killarna som borde behöva ändra hur de förhåller sig till tjejer och inte tvärtom?

    Självklart ska man informera om att den här sortens killar finns så att man kan vara förberedd men att låta dem styra över ditt liv är att gå bakåt i samhällsutvecklingen.

    Skulle även uppskatta om du förtydligade vad du menade med skador vid ONS och bristande integritet vid tidig sexdebut.
Svar på tråden 14-årig dotter som har sex