• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 2 Jul 01:33
    16884 visningar
    90 svar
    90
    16884

    14-årig dotter som har sex

    Hej!

    Jag misstänker starkt att min dotter på 14 år har haft sex, och inte bara en gång. Killen verkar bra och inte farligt mycket äldre men är kluven. Vad tycker ni om det här? Borde jag prata med henne om det? Vi pratade om sex för ca ett halvår sedan och då fick hon kondomer. Tvivlar heller inte på att hon skyddar sig, det är är jag säker på. Men borde jag prata med henne ändå? Tycker ni detta är fel? Vet inte hur jag ska hantera det.

  • Svar på tråden 14-årig dotter som har sex
  • Äldre 2 Jul 11:29
    #31
    -1
    Anonym (ace) skrev 2018-07-02 11:11:37 följande:

    Och din lösning på problemen är alltså att tjejer ska skuldbeläggas och hållas ansvariga för andras dåliga beteende.

    Inte att uppfostra ung(jävlarna) så att ingen ska bli utsatt för sexuella trakasserier eller våldtäkt, ingen blir utsatt för mobbing.

    Ja, jag kan bara hoppas att du inte har eller någonsin får barn, för din inställning är helt och hållet genomrutten. Att ursäkta gruppvåldtäkter med att "Men [namn] är ju sexuellt aktiv"... Blir helt mållös.


    Jag har döttrar ( som är yngre).

    Du tycker att jag ska uppfostra andra tonårskillar ? Nej, det är knappast mitt ansvar. Jag ansvarar för mina barn och skyddar dem. Andra får ta hand om sina barn.

    Jag tycker absolut inte att tjejer bär ansvar för att killar har ett dåligt beteende. Hur kunde du läsa så galet ? Men som förälder och vuxen ansvarar jag för att mina barn inte ska råka illa ut. Så klart.
  • Anonym (??)
    Äldre 2 Jul 11:41
    #32
    +1
    felicityporter skrev 2018-07-02 02:32:42 följande:

    Jag hade sex för tidigt och ångrar mig i efterhand att jag inte väntade på "den rätte".

    Tycker du ska prata med henne om det och säga att hon bör vara väldigt restriktiv med vem hon har sex med och att det är väldigt viktigt att man har varit tillsammans länge innan man har sex. Så få sexpartners som möjligt gör att hon kommer känna sig mer värdefull och inte söka bekräftelse genom sex. Förutom det kommer hon få bättre rykte om om hon inte är typen som går till sängs snabbt med flera killar. Detta kan tyckas låta löjligt, men det är faktiskt så och det spelar ingen roll om feminister tycker att det är fel, det hjälper ju inte din dotter om hon skulle få dåligt rykte.

    För att inte tala om hennes självkänsla, den kommer bli mycket sämre om hon inte är restriktiv med vilka hon ligger med, hur länge de varit tillsammans innan hon har sex, osv.


    Alltså ursäkta mig, men om min mamma hade sagt detta till mig när jag blev sexuellt aktiv hade jag känt mig äcklig.

    Alltså dåligt rykte? Kom igen, sex ska vara något som är kul och givande för alla parter inblandade. Man ska inte behöva vara rädd för vad andra tycker och det är såna som dig som får folk att känna sig äcklig om dom har sex. Vad tror du hennes dotter på endast 14 år hade känt om mamman sa ?du kommer få bättre rykte om du inte har sex med den du känner för utan du bör ha haft ett längre förhållande.?

    Jag hade sex när jag var 14 första gången, jag är nu över 18 och har haft ca 20 sexpartners. Jag mår inte dåligt, har inte fått något rykte och känner mig lika mycket värd som vilken jävla människa som helst
  • Anonym (ace)
    Äldre 2 Jul 11:46
    #33
    Less is more skrev 2018-07-02 11:29:40 följande:
    Jag tycker absolut inte att tjejer bär ansvar för att killar har ett dåligt beteende. Hur kunde du läsa så galet ?
    Eftersom du uttrycker dig som du gör:
    Less is more skrev 2018-07-02 11:02:14 följande:
    Ha, ha. Jag visste att det skulle komma en liten argnäbbis här.

    Ungdomar i högstadieåldern är inte direkt trevliga mot varandra. Det händer mycket, falska ryktespridningar och hårt klimat. Visst kan det hända att en dotter träffar en hygglig, trevlig och skötsam kille som hon kan plugga med.

    Men risken är ju större att en eller flera killar trycker upp henne mot väggen eller tjatar till sig sex genom att bombardera henne med tjat på fester, på nätet, försöker smöra på henne, smickra henne, för att få henne dit de vill. Sen skriker de hora efter henne.

    Man kan lika gärna vänta tills man har erfarenhet nog att särskilja dåliga och bra människor och relationer.

    Bättre att barnen mognar till sig och lägger sin energi på skolan och intressen i stället.
    Du indikerar att så länge en tjej inte har frivillig sex utan väntar på att få erfarenhet nog att skilja på bra och dåliga personer och relationer så kommer hon inte drabbas av sexuella trakasserier, våldtäkt, mobbing och kränkningar.
  • Äldre 2 Jul 11:56
    #34
    Anonym (general) skrev 2018-07-02 02:44:55 följande:

    Jag ser inget fel i att hon har sex men jag tycker att man ska lära sitt barn mer än bara allmänt säga "skydda dig och kom ihåg att du bestämmer över din kropp". Prata om hur hon alltid har rätt att säga nej, alldeles oavsett vilken relation hon har till killen, vad dom gjort innan och hur långt dom kommit i akten. Prata om att det inte är okej för en pojkvän att göra något sexuellt med henne medan hon sover. Prata om att sex ska vara något båda tycker är kul och njutningsfullt och inget hon ska känna sig tvungen att göra för att hålla sin kille glad. Prata om att det inte är okej för ens pojkvän att tjata sig till sex. Prata om att det alltid är upp till henne att hålla sig själv skyddad mot graviditet och könssjukdomar för det är ingenting man kan märka på en kille eller bara lita på en kille som säger att han är ren för att han annars är en snäll kille. 

    Och typ tusen saker till. Föräldrar och skolor är så himla generella och intetsägande när man pratar om sex att tonåringar knappt lär sig något alls. Vuxna kanske tror att detaljerna man menar när man säger dessa generella saker är självklara men ofta är dom tyvärr inte det.

    Sedan självklart, och förhoppningsvis har man redan lagt den grunden som förälder, se till att hon förstår att om något någonsin händer eller hon någonsin undrar något eller bara vill prata så finns du där. 


    Mycket klokt, precis så! 

    Jag hade härligt sex med min pojkvän när jag var 14 och även om det rent tekniskt var olagligt då han var 15 år är jag glad att vi fick utforska och upptäcka tillsammans. Vi var ihop i drygt ett år och jag tror att denna trygga och kärleksfulla relation lagt grund för mycket bra sexliv så jag tycker inte det var något problem innan. 

    Min förälder sa något i den åldern om att skydda sig och sånt, men det var inte direkt en inbjudan till ett djupare samtal. Jag hoppas att jag som förälder ska kunna samtala bättre, ungefär som ovan som jag tycker var jättebra råd! Det jag skulle vilja lägga till ovan är att du inte behöver "förhöra" eller begära att hon berättar vad hon gjort eller att hon lovar något eller liknande. Även om hon bara sitter tyst och tycker det är supergenant tror jag det är viktigt att höra sin föräder säga att det ska kännas bra för båda osv. 

    Viktigt också att vara beredd på att det kan komma frågor eller kommentarer som kan kännas chockande/obehagliga/skrämmande och att vara beredd på att möta dem utan att skuldbelägga. 

    Och sista stycket ovan är vekrligen det viktigaste.
  • Anonym (Eveli­n)
    Äldre 2 Jul 12:11
    #35

    Jag blev av med oskulden som 14-åring med en jämngammal kille som jag fortfarande är tillsammans med. Vi är idag gifta och har familj.

    Det var ingen press från hans sida och vi hade varit ihop över ett halvår innan sex kom på tapeten. På den tiden (94-95) kom man inte åt porr på samma sätt som idag, det var väl på sin höjd någons storebror som köpt en tidning och gömt i skogen för de yngre. Så för mig har det alltid känts sunt. Min man har en väldigt sund syn på sånt.

    Däremot idag, med allt skit som florerar och en son som är på väg in i tonåren med allt vad det innebär. Det känns tufft. Vi kan bidra med sunda värderingar hemifrån, prata om samtycke, vad man gör och inte gör, respekt, kärlek mm. Men det visuella, vad ungdomar idag har tillgång till ett par knapptryckningar bort... blä.

  • Äldre 2 Jul 12:12
    #36
    Anonym (ace) skrev 2018-07-02 11:46:20 följande:

    Eftersom du uttrycker dig som du gör:Du indikerar att så länge en tjej inte har frivillig sex utan väntar på att få erfarenhet nog att skilja på bra och dåliga personer och relationer så kommer hon inte drabbas av sexuella trakasserier, våldtäkt, mobbing och kränkningar.


    Risken minskar i alla fall, ja.
  • Anonym (ace)
    Äldre 2 Jul 12:18
    #37
    Less is more skrev 2018-07-02 12:12:39 följande:
    Risken minskar i alla fall, ja.
    Du måste driva med mig.
    Du menar på fullaste allvar att en oskuld löper mindre risk att bli utsatt för sexualbrott och mobbing?
  • Äldre 2 Jul 12:25
    #38
    Anonym (Evelin) skrev 2018-07-02 12:11:10 följande:

    Jag blev av med oskulden som 14-åring med en jämngammal kille som jag fortfarande är tillsammans med. Vi är idag gifta och har familj.

    Det var ingen press från hans sida och vi hade varit ihop över ett halvår innan sex kom på tapeten. På den tiden (94-95) kom man inte åt porr på samma sätt som idag, det var väl på sin höjd någons storebror som köpt en tidning och gömt i skogen för de yngre. Så för mig har det alltid känts sunt. Min man har en väldigt sund syn på sånt.

    Däremot idag, med allt skit som florerar och en son som är på väg in i tonåren med allt vad det innebär. Det känns tufft. Vi kan bidra med sunda värderingar hemifrån, prata om samtycke, vad man gör och inte gör, respekt, kärlek mm. Men det visuella, vad ungdomar idag har tillgång till ett par knapptryckningar bort... blä.


    Bra att ni pratar om sådant som du nämner i sista stycket! Jag var stolt som en tupp när jag hörde min 8-åriga son berätta för en kompis att allt som inte är ett ja är ett nej. Vi har haft massa samtal om det, både kopplat till om en vill pussas eller kramas eller kittlas, såväl som kopplat till om en vill leka jage eller spela kort. Vi har likväl pratat om att hemligheter som en blir glad av kan en ha hemliga, men hemligheter som en blir ledsen av eller som är jobbiga ska en berätta om för då kan jag alltid göra det mindre jobbigt. 

    Jag tror på att prata om respekt, kroppslig integritet och samtycke genom hela livet och inte bara ha det där allvarliga snacket med sin tonåring utan ha det som en del genom livet. 
  • Äldre 2 Jul 12:26
    #39
    Anonym (ace) skrev 2018-07-02 12:18:27 följande:

    Du måste driva med mig.

    Du menar på fullaste allvar att en oskuld löper mindre risk att bli utsatt för sexualbrott och mobbing?


    Du menar att en ung tjej som ligger runt löper mindre risk att bli utsatt för sexualbrott än en tjej som gör annat på sin fritid och har mer pålitliga kompisar.

    Jo, tjena.

    Du kommer ingenstanns med mig i den här diskussionen.
  • Anonym (ace)
    Äldre 2 Jul 12:41
    #40
    Less is more skrev 2018-07-02 12:26:38 följande:
    Du menar att en ung tjej som ligger runt löper mindre risk att bli utsatt för sexualbrott än en tjej som gör annat på sin fritid och har mer pålitliga kompisar.

    Jo, tjena.

    Du kommer ingenstanns med mig i den här diskussionen.
    Nej, vi kommer inte vidare in denna diskussionen.

    Din attityd gällande unga tjejers sexualitet, ditt skuldbeläggande av tjejer och ditt ursäktande av sexualiserat våld, kränkningar och mobbing är inget jag kan rå på. Jag kan bara önska dig lycka till, och hoppas att dina tjejer aldrig kommer råka ut för något.
Svar på tråden 14-årig dotter som har sex