• Anonym (Hmm)
    Äldre 9 Jul 17:52
    11173 visningar
    46 svar
    46
    11173

    Nyfunnen vän som redan frågar om pengar...

    Jag har en nyfunnen vän som redan har börjat fråga om pengar, hon ville först låna pengar för att kunna Gå ut och festa med mig och nu pengar för att tanka på sin telefon.... först ville hon låna 400 kr och nu 160 kr. Jag finner detta mycket märkligt då jag tycker att man i första hand frågar sin familj och sedan nära vänner och INTE någon man precis börjat lära känna... jsg tycker bara hela situationen är jobbig och obekväm... nekad henne nät hon frågade om pengar till fest men kände mih tvungen att låna till hennes telefon då det bara rör sig om

    En hundring.... men vill onte hamna i denna situation igen (vilket jag är säker på att jag kommer göra så vad ska jag säga? ). Jag har en tendens att vata Brutalt ärlig vilket gör att jag ibland kan hamna l ansträngda situationer så hur får

    Jag henne att sluta fråga mig om pengar men på ett sätt så att hon inte tar illa upp?

    vill inte ge upp vänskapen men henne då vi har kul tillsammans men det börjar bli ansträngt

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-10 11:53
    OBS! Jag lånade aldrig ut nåra pengar för kändes fel.

  • Svar på tråden Nyfunnen vän som redan frågar om pengar...
  • Äldre 9 Jul 17:57
    #1

    Var ärlig.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Äldre 9 Jul 17:59
    #2
    -1
    Aniiee skrev 2018-07-09 17:57:14 följande:

    Var ärlig.


    Ärlighet är inte alltid bra.
  • Anonym (oej)
    Äldre 9 Jul 18:04
    #3

    Hon kanske har tjatat söner sin familj och sina andra vänner om pengalån att hon nu försöker med nya vänner.

    Kan hon inte hantera pengar ska hon heller inte låna några.

    Säg åt henne att har hon dåligt med pengar hakar du gärna på och gör saker som inte kostar något och du vill inte låna ut pengar för att du inte känner för det helt enkelt.

  • Anonym (Dalig ekvati­on)
    Äldre 9 Jul 18:05
    #4

    Men du vet ju att det kommer att fortsatta, sa var arlig redan fran borjan. Sag att du inte tycker om att blanda pengar och vanskap. Om vanskapen ska halla sa skoter var och en sina egna pengabekymmer (inga lan och har man inte rad att ga ut sa gar man inte ut). Nara slaktingar splittras i familjefejder sa fort ett stort arv uppdagas. Det blir alltid brak nar pengar ar inblandat, sa du vill helt enkelt ta avlagsna det momentet fran er relation, for att kunna fortsatta att vara vanner. Gar hon inte med pa det sa ar det ingen van att ha, for varfor skulle hon ha problem med ett sant forslag (forutom om hon nu tankt mjolka dig pa pengar lite da och da)?

  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 9 Jul 18:11
    #5
    +2

    Sätt ned foten direkt. Här måste du vara bestämd. Om hon är en person som inte klarar av att hantera pengar så kommer det bara att accelerera. Säg att du inte blandar vänskap med pengar. Punkt.

  • Äldre 9 Jul 18:17
    #6
    +1
    Anonym (Hmm) skrev 2018-07-09 17:59:17 följande:
    Ärlighet är inte alltid bra.
    Vill du vara hennes hennes vän eller hennes bankomat?

    Var ärlig!
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 9 Jul 18:21
    #7

    Hur kul är hon som vän egentligen om allt bara handlar om pengar? Ingen bra vän direkt.

    Jag skulle nog vara lite kritisk till vänskapen om det bara går ut på att tjata till sig pengar.

    Ni ska kunna vara vänner utan att hon kommer med små hintar om låna hit och dit, kan hon inte acceptera ett nej då är hennes vänskap inte äkta.

    Så ja, du kan vara ärlig mot henne.

  • Anonym (Ärlig­het)
    Äldre 9 Jul 18:23
    #8

    Säg bara helt enkelt att du aldrig lånar ut pengar. Motivera inte mer än så. Nu har du lånat ut en gång och då kan du ju säga ?en gång ingen gång, två gånger två gånger för mycket...? som talesättet är.

    I ärlighetens namn så leder det sällan till något bra att låna ut pengar till vänner. Jag har lånat ut småsummor i mina dar och _aldrig_ fått tillbaka. Samma sak när jag ?sålt? gamla barnkläder till vänner som ska betala senare. Man får aldrig de pengarna, utan får se det som en gåva.

    Mitt ex var godtrogen just när det gäller pengar och har lånat ut över 100 000 till två personer, pengar han aldrig får tillbaka. Den ene är en numera dömd bedragare och den andra rymde tillbaka till Afrika när det blev för många som var efter henne här i Sverige.

  • Anonym (Jänta­)
    Äldre 9 Jul 18:37
    #9

    Telenor fast pris 99 kr..billigt för 31 dagar..

  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Äldre 9 Jul 19:32
    #10
    Anonym (Ärlighet) skrev 2018-07-09 18:23:16 följande:

    Säg bara helt enkelt att du aldrig lånar ut pengar. Motivera inte mer än så. Nu har du lånat ut en gång och då kan du ju säga ?en gång ingen gång, två gånger två gånger för mycket...? som talesättet är.

    I ärlighetens namn så leder det sällan till något bra att låna ut pengar till vänner. Jag har lånat ut småsummor i mina dar och _aldrig_ fått tillbaka. Samma sak när jag ?sålt? gamla barnkläder till vänner som ska betala senare. Man får aldrig de pengarna, utan får se det som en gåva.

    Mitt ex var godtrogen just när det gäller pengar och har lånat ut över 100 000 till två personer, pengar han aldrig får tillbaka. Den ene är en numera dömd bedragare och den andra rymde tillbaka till Afrika när det blev för många som var efter henne här i Sverige.


    Fyfan usch för en del människor....

    får känslan av att hon vet exakt vad hon håller på med, tror hon vill testa mina gränser för att se om jag är dumsnäll osv.

    jag gav faktiskt inte henne några pengar till tank för tydligen var hon med en vän när hon bad om pengar.... mycket skumt att hon då inte frågar sin godevän om pengar... 

    Vad är tricket när det kommer till såna här människor? vill bevara henne som festkompis men där går nog min gräns.
Svar på tråden Nyfunnen vän som redan frågar om pengar...