• familjefar12

    Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven

    Vad tycker ni om SD? jag har själv börjat få upp ögonen för detta parti som i min mening inte längre präglas av rasism utan av en mer konservativ syn på samhället och politiken? 

    Jag funderar på¨att rösta på dom men är fortfarande osäker då kritiken mot dom är stark, vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven
  • Dr Love
    Husmor22 skrev 2018-07-13 10:10:55 följande:
    Om vi ska titta på väljarbaser kan vi konstatera att majoriteten av S väljarbas är utlandsfödda. l.facebook.com/l.php%3A%2F%2Fwww.scb.se%2Fhitta-statistik%2Fstatistik-efter-amne%2Fdemokrati%2Fpartisympatier%2Fpartisympatiundersokningen-psu%2Fpong%2Fstatistiknyhet%2Fpartisympatiundersokningen-psu-i-maj-2017--partisympatier2%2F&h=AT0gh6N5-f1IINX59rJRHrnCIazd904kmFW8ztyrqSgJB6PeAbxVKRoamsaBK-mZ-AoP2vWHzt4zUYhlWrceZ4Drv2bA1lGPBDrl5AL54eqhthsITVQpAlnssRKWoxM7zFGk82b-fqp8m3E&s=1

    Det här är en av många anledningar till att islamister har suttit i partistyrelsen för S. sv.wikipedia.org/wiki/Omar_Mustafa
    Dina länkar fungerar inte, bara wiki-artikeln.

    Närmast komiskt att du tar upp Omar Mustafa som fick sitta i partistyrelsen i hela 6 dagar!
    Jämför med Ekeroth som fortfarande inte uteslutits ur SD efter närmare 6 år.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kent_Ekeroth
  • nihka
    Moderator skrev 2018-07-13 11:07:21 följande:

    FYI Dubbelkonton och konton som skapats för att komma runt varningar och avstängningar har stängts ner /Moderator


    Har inte sett FL så effektiva mot SD-troll som nu på alla mina 10 år som medlem här!
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Moderator skrev 2018-07-13 11:07:21 följande:

    FYI Dubbelkonton och konton som skapats för att komma runt varningar och avstängningar har stängts ner /Moderator


    Går det också att räkna av alla dessa mulireggare med klara SD-sympatier från de omröstningstrådar där de går in och lägger en röst på SD varje gång de reggar på med ett nytt konto?
     
    Det är ju så här SDs följare opererar på FL och andra nätsajter, man försöker se större ut än vad man är i förhoppning att det ska bli en självuppfyllande profetia.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    PiperHalliwell2 skrev 2018-07-13 12:23:31 följande:
    Trådens rubrik är ju att vara kluven till SD, och jag kände igen mig i det 
    Åkesson är kluven till sin egen politik. Från att ha varit emot samkönad familjebildning tycker han "nog" att det är mer OK nu när SD är ett större parti:

    "När SvD Junior i helgen som gick frågade Jimmie Åkesson varför partiet inte tycker att två personer av samma kön ska kunna adoptera, blev svaret följaktligen ett annat än det skulle blivit för ett år sedan.

    ? Vi tycker nog det nu faktiskt. Vi har inte tyckt så tidigare men vi har blivit ett stort parti

    När vi efter valet ska skriva om vårt principprogram kommer vi nog ändra oss."


    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2018-07-13 16:57:42 följande:

    Läste att Jimmie Åkesson tappade 23 000 följare på Twitter på ett dygn (ett tapp på 25 procent)! Detta skedde efter det att Twitter rensat bort botar från systemet. Numer har Jimmie ungefär lika många följare på Twitter som vänsterpartiet


    www.interasistmen.se/granskning/jimmie-akesson-tappade-23-000-foljare-pa-ett-dygn/
    Jag blir sååå himla förvåååånad!
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Merk

    Skulle aldrig rösta på SD eftersom jag 1) är kvinna och 2) tillhör en nationell minoritet. Behöver jag säga mer?  

  • Merk
    PiperHalliwell skrev 2018-07-12 23:16:04 följande:

    Är tjej, 30 år, har universitetsexamen, är feminist och bisexuell. Varför jag nämner detta är för att det finns en felaktig bild av Sverigedemokraternas väljare som lågutbildade och i huvudsak män... typ folk som fyller i "livets hårda skola" under rubriken utbildning...

    Jag är vänster ekonomiskt (bland annat) i grunden men jävligt invandringskritisk. Märk väl att jag icke skriver eller menar *invandrarkritisk*... för det är nåt helt annat. Mina åsikter har i princip noll med "ras" eller något "vi/dom" att göra. Det handlar däremot om saker som ekonomi. Kriminalitet. Trygghet. Integration. Allt utom just rasse-/nasse-grejen, egentligen...

    Så jag är också kluven. SD har inte allt. Det har inget parti för mig. Men de törs ta i frågor om invandring och integration (som andra partier sen sakta, sakta börjar närma sig...) och det uppskattar jag. Så min röst går till SD även detta val. Det är en markering från min sida.


    Intressant. Själv tänker jag "vilka grupper kommer SD ta hand efter att dom rensat ut alla invandrare...?". Både feminister och HBTQ-personer lär vara först på tur. Att en kvinna(!) som kallar sig för både feminist och är bisexuell röstar på SD känns... Jag vet inte vad jag ska säga helt ärligt. 
  • nattuw
    KillBill skrev 2018-07-13 16:57:42 följande:

    Läste att Jimmie Åkesson tappade 23 000 följare på Twitter på ett dygn (ett tapp på 25 procent)! Detta skedde efter det att Twitter rensat bort botar från systemet.


    Det är vid sådana tillfällen man inser att man lever i en ankdamm. Obama förlorade 3 miljoner  (ja 3 miljoner) följare men har fortfarande över 100 miljoner (ja 100 miljoner) följare.
    Källa: The New York Times (som tappade 732 000  följare och nu bara har 41,6 miljoner följare kvar)
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-07-14 11:53:11 följande:
    Det är vid sådana tillfällen man inser att man lever i en ankdamm. Obama förlorade 3 miljoner  (ja 3 miljoner) följare men har fortfarande över 100 miljoner (ja 100 miljoner) följare.
    Källa: The New York Times (som tappade 732 000  följare och nu bara har 41,6 miljoner följare kvar)

    Ok Obama tappade ca 3% av sina följare medan Jimmie Åkesson tappade nästan 25%. Jag tänkte mest på det faktum att Jimpan i ett slag inte hade fler följare än västerpartiet


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • tobbe01

    SOM jag längtar till valet då vi faktiskt får veta hur det går för SD. Jag tror de kommer att göra ett kanonval. De ligger i tiden och har en modern partiledare med BRAINS. Sossarna har ju inte riktigt lyckats där och de kommer göra ett uselt val.

  • nihka
    Crisp skrev 2018-07-25 10:58:52 följande:
    Ja absolut. Varför skulle vi ge upp hoppet? Vad är alternativet?

    Och just idag:

    www.facebook.com/photo.php&set=a.454072637097.245217.634047097&type=1&theater

    "Någon ska alltid vara den som är först med att säga det som alla redan vet och tänker." 

    "När jag från media för frågan, ?Kan du tänka dig att samarbeta med Sverigedemokraterna efter valet?? så kan inte svaret bli annat än ja. "

    Det kommer att komma. Ju förr desto bättre.
    Staffanstop. Please.

    Nej, M kommer inte att samarbeta på riksdagsnivå med SD.

    Det verkar OTROLIGT svårt för SDare att fatta detta.

    Överfört på kvinnor, visserligen sa hon nej, men jag tolkade det som att hon ville.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Helge from hell
    nihka skrev 2018-07-25 11:56:40 följande:
    Staffanstop. Please.

    Nej, M kommer inte att samarbeta på riksdagsnivå med SD.

    Det verkar OTROLIGT svårt för SDare att fatta detta.

    Överfört på kvinnor, visserligen sa hon nej, men jag tolkade det som att hon ville.
    Högst sannolikt att M och SD gör upp efter valet om det hjälper M till makten. Någon måste faktiskt ta ansvar.
  • la anonyma

    Du skriver att du inte tycker att partiet längre präglas av rasism. Jag vet ärligt talat inte så jättemycket om själva politiken, så den kan jag inte riktigt säga något om. Men jag är ganska övertygad om att det fortfarande finns väldigt många människor inom partiet som har rasistiska åsikter, och överlag (vet att jag generaliserar nu, men vad jag menar är att jag inte tycker att jag ser lika mycket av detta bland människor som röstar på andra partier) känns det som att människor som uttrycker sympati med SD har en hårdare och i vissa fall mer nedvärderande ton mot andra människor. Man får ha åsikter om invandring, absolut, men jag tycker att man ska tänka på vilka människor man släpper fram när man röstar på ett parti.

  • Snäll men inte tråkig
    familjefar12 skrev 2018-07-11 11:32:20 följande:

    Ok, men har du något att säga om partiet idag? deras politik m.m. Man röstar ju trots allt för partiets politik och inte deras historia för isåfall hade S inte varit särskilt med tanke på deras bruna historia. SD är i mitt tycke ett mellanting mellan S och M; dessa partier har ju anammat SD:s politik.


    Ursäkta att jag hoppar in när du pratar med någon annan, men det finns mycket att säga om deras politik idag.

    SD är ett extremt Putinvänligt parti. I EU-parlamentet röstar de gång på gång Putinvänligt. Bland annat har de röstat emot en resolution om att EU-länderna ska stå enade i sin hållning mot Rysslands annektering av Krim.

    På sitt partikansli i riksdagen har de för bara några år sedan en rysk man med multipla identiteter som fått uppehållstillstånd i Sverige på ytterst oklara grunder anställd. Personen har av flera experter pekats ut som en säkerhetsrisk på grund av en mycket märklig fastighetsaffär med en kriminell rysk affärsman.

    Apropå EU-parlamentet har de fram tills för några veckor sedan valt att sitta i samma grupp som extrema antisemiter. Beppe Grillo från den italienska femstjärnerörelsen är ett exempel. Robert Iwaszkiewicz är ett annat. Om det kan man ju tycka att SD inte kan ta ansvar för vad andra partier i EU-gruppen gör och säger.

    Men då har man inte hört deras ursäkter och bagatelliseranden!

    -Beppe Grillo ska man ha klart för sig är en komiker, bombastisk och viftar med armarna och tar i och skrattar var i princip den enda kommentar EU-parlamentarikern Peter Lundgren ville ge angående detta i en intervju i Expo.

    S eller M hade aldrig någonsin i nutid gjort något av ovanstående , skillnaden mellan dem och SD är milsvid.
  • Snäll men inte tråkig

    Ett annat exempel på SD:s vurm för Putin är ordföranden i SD Nacka som gjort följande inlägg på Facebook: "Putin, jag vet att du är en mycket god människa. Jag vädjar till dig: Kom hit och avsätt vår landsförrädare till statsminister."

    Detta var ett och ett halvt år sedan och det grövsta och värsta av flera Putin- vänliga uttalanden han gjort.

    Blev han då utesluten ur partiet eller åtminstone avsatt som ordförande?

    Nej då. Han är inte bara fortfarande ordförande för SD i Nacka, han står även som första namn på valsedeln till kommunfullmäktige i höst.

    Hade aldrig någonsin hänt i S eller M.

  • Padirac
    Helge from hell skrev 2018-07-26 02:00:03 följande:
    Högst sannolikt att M och SD gör upp efter valet om det hjälper M till makten. Någon måste faktiskt ta ansvar.
    M och SD har ett lång stöd i riksdagen - för att inte tala om stödet hos M - UK säger nej till Sd, M är traditionellt ett parti där partiledaren styr. Får vi se ett M som splittras?

  • Helge from hell
    Padirac skrev 2018-07-26 12:33:48 följande:
    M och SD har ett lång stöd i riksdagen - för att inte tala om stödet hos M - UK säger nej till Sd, M är traditionellt ett parti där partiledaren styr. Får vi se ett M som splittras?
    Hur ska en sd-förhandlad m-budget röstas ned menar du?

    Tror du L, C och KD föredrar en rödgrön budget före en ren M-budget?
  • Padirac
    Helge from hell skrev 2018-07-26 16:22:53 följande:
    Hur ska en sd-förhandlad m-budget röstas ned menar du?

    Tror du L, C och KD föredrar en rödgrön budget före en ren M-budget?
    M kommer inte att förhandla med SD om någon budget enligt UK, sen vill andra disrikt i landet att det ska vara annorlunda, men i M har det traditionellt varit så att partiledaren bestämmer - inget talar för att det kommer att vara annorlunda nu.

    Så D har att ta ställning till en M budget där de inte haft inflytande genom förhandlingar eller förslag.

    Alla får stödja Ms budget om de vill. Utan budget som gått igenom kommer den tidigare budgeten att gälla så vitt jag förstår. 

    tror du SD vill ha en S+MP budget eller en M-budget.

    M-regeringen verkar ha ett svagt stöd nu då de sjunkit under SD i opinionen.

    C har fått nyckeln till regeringsbildningen då SD gått om M - vad C tycker om SD är ingen hemlighet 

     
Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven