• Anonym (Seft)
    Äldre 12 Jul 16:39
    16268 visningar
    174 svar
    -1 +1
    174
    16268

    Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?

    Det har ju spridits ett inlägg förut på sociala medier. Undrar hur personer här ställer sig till det i att asylsökande får akut tandvård, akutvård och mediciner som de måste ta - på en kostnad för 50 kr?

    ~~~~~~

    Här är inlägget i sin helhet:

    "Kära vänner. Låt mig berätta om något som krossade mitt hjärta idag. Låt mig berätta om hur våra pensionärer som har byggt upp Sverige lever och behandlas genom våra politiker.

    En äldre man i 80 års åldern, nyss hemskickad från Karolinska kommer för att hämta ut sin nya blodtrycksmedicin. På doseringsetiketten har läkaren skrivit '??tas senast 36 timmar efter utsättning av ramipril'. Jag gör iordning medicinen och den mycket charmiga mannen frågar mig vad detta kalas kommer att gå på. Jag svarar att det kommer att kosta 1880 kr. Då blev mannen tyst. Jag önskar att ni kunde se förtvivlan i hans ögon när han insåg att det är alldeles för dyrt för honom. Skamset säger mannen att han inte har råd och försöker skämta bort det genom att säga att han kommer behöva råna en bank. Mannen lämnar apoteket utan sin medicin.

    Efter ett tag kommer en annan kund in, en kund som saknar asyl. Han har fått ett recept på ett läkemedel som kostar tiotusentals kronor. Pga regelverk så ska denna asylsökande endast betala 50 kr. 50 kr!!!!!!Oavsett läkemedlets pris. Resten ska faktureras till Migerationsverket som betalar fakturan.

    Jag tänker inte vara den som är så, men HELVETE vad jag blir förbannad. En människa som har jobbat 60 år av sitt liv, gjort rätt för sig och betalat skatt. En människa som har byggt upp Sverige. Denna människa ska få leva på småpengar. Denna människa ska inte ha råd med sin blodtrycksmedicin. Hur fan är det möjligt att vi lever i ett så fucked up samhälle?

    Vi bör skatta oss lyckliga som bor i Sverige där vi har privilegiet att endast betala max 2250 kr för ett läkemedel oavsett kostnad.

    Däremot visar våra svenska politiker gång på gång att de sviker pensionärerna. De lovar höjningar på 600 kr. Slopa höjningarna och låt våra äldre få gratis tandvård, gratis läkarvård, låt dem få mediciner för 50 kr som vi fakturerar till en mydighet som de kan uppkalla Pensionärsverket, ge dem samma särbehandling som våra asylsökande och andra får".

  • Svar på tråden Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?
  • Anonym (Sjukt­)
    Äldre 12 Jul 16:58
    #1

    Nej det är vansinnigt. Kräks lite när jag tänker på det. Dom borde betala mer än vi andra ffa dom som ljuger om sin identitet.

  • Anonym (Seft) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 17:14
    #2

    Jag har en kompis som försökte boka tandläkartid och fick vänta jättelänge. Receptionisten sa att det berodde på att de hade sånt högt tryckt med alla de som kommer för den subventionerade vården på 50 kr. De har oftast väldigt stora tandproblem så det tar väldigt lång tid tydligen. Själv ringde jag 10 olika mottagningar utan att få tid (folktandvården) och fick till slut gå privat. Folktandvården hade kötid på flera månader!

  • Äldre 12 Jul 18:17
    #3

    Det är för j*****t, min son fick operera bort en visdomstand som tandläkaren inte fick bort. 4300 kr skall han betala för detta kalas. Som universitetsstudent är det halva CSN som skulle ryka där.

  • Anonym (H)
    Äldre 12 Jul 18:23
    #4

    Min svärmor som jibbat i låglöneyrke, har haft det jättebra under hela sin ålderdom. Bra boende och bra behandling, hon är snart 90 år.

  • Anonym (G)
    Äldre 12 Jul 18:38
    #5
    -1 +2

    Och vad är källan? Vad säger att detta inlägg skrivits av ett SD troll? Det luktar troll lång väg. Alternativt är det annan relevant information som undanhålls, förmodligen också i politiskt syfte. Fascinerande att se hur folk går igång på saker som det presenteras noll belägg för.

  • Anonym (G)
    Äldre 12 Jul 18:39
    #6
    Anonym (G) skrev 2018-07-12 18:38:53 följande:

    Och vad är källan? Vad säger att detta inlägg skrivits av ett SD troll? Det luktar troll lång väg. Alternativt är det annan relevant information som undanhålls, förmodligen också i politiskt syfte. Fascinerande att se hur folk går igång på saker som det presenteras noll belägg för.


    Förtydligar, avser det som skrivs i sociala medier, inte nödvändigtvis Ts.
  • Äldre 12 Jul 18:42
    #7
    +1
    Anonym (G) skrev 2018-07-12 18:38:53 följande:

    Och vad är källan? Vad säger att detta inlägg skrivits av ett SD troll? Det luktar troll lång väg. Alternativt är det annan relevant information som undanhålls, förmodligen också i politiskt syfte. Fascinerande att se hur folk går igång på saker som det presenteras noll belägg för.


    Vad menar du? Asylsökande betalar 50kr för det som vi svenskar betalar tex 450 för på akuten, och flera tusen för hos tandläkaren.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (G)
    Äldre 12 Jul 18:44
    #8
    EpicNurse skrev 2018-07-12 18:42:02 följande:

    Vad menar du? Asylsökande betalar 50kr för det som vi svenskar betalar tex 450 för på akuten, och flera tusen för hos tandläkaren.


    Mannen vars blodtrycksmedicin som skulle kosta 1890. Högkostnadsskyddet täcker blidyryckssänkare. Bara ett exempel.
  • Äldre 12 Jul 18:48
    #9
    +1
    Anonym (G) skrev 2018-07-12 18:44:54 följande:

    Mannen vars blodtrycksmedicin som skulle kosta 1890. Högkostnadsskyddet täcker blidyryckssänkare. Bara ett exempel.


    Det räknas in men täcks knappast om du har 0:- i uttag.

    www.apotekhjartat.se/mina-recept/sa-funkar-det/sa-funkar-hogkostnadsskyddet/
  • Anonym (felfe­lfel)
    Äldre 12 Jul 18:52
    #10
    +1

    Det är ett stort FEL. ALLA Sveriges medborgare ska behandlas lika. Asylsökande eller ej. Sverige brister i sin behandling av medborgarna när de gör skillnad på folk och folk

Svar på tråden Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?