• Äldre 12 Jul 17:37
    1266 visningar
    3 svar
    3
    1266

    Utomhavandeskap - löser sig själv utan op?

    Någon som varit med om ett utomhavandeskap som kroppen löst själv? Dvs inte behövt operera bort det?


    Har idag fått konstaterat ett utomhavandeskap i höger äggstock. Mina hcg värden är låga och sjunkande samt att ägget nästan är ute ur äggstocken (det har inte synts på ultraljud varken i fredags eller lördags). Jag har haft smärta och kramp i magen i två dagar och min läkare säger att det är för att kroppen håller på och tar hand om ägget själv så i detta skede krävs ej operation.


    Någon som varit med om typ samma och kan berätta hur det gick..?

  • Svar på tråden Utomhavandeskap - löser sig själv utan op?
  • Äldre 12 Jul 22:12
    #1

    Jag gick igenom utomkvedshavandeskap i april i år, behövde ingen operation utan skulle vänta o se om kroppen tog hand om det själv. Lämnade blodprov i ca 2v, gick så trögt neråt så fick sen bestämma själv om jag ville fortsätta vänta eller behandla med cellgiftet metotrexat. Bestämde mig för metotrexat och 2v senare var hcg på 0. Hur är ditt hcg? Under 7000 har jag hört att man inte gör op på. Mitt var runt 2000 och en dag efter cellgiften var det redan på 78.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 12 Jul 23:37
    #2

    Jag fick också utomkvedeshavandeskap nyligen. Jag lämnade blodprov i ca fyra veckor, det gick nämligen väldigt långsamt för mitt hcg att gå ner i värde trots att jag hade ganska lågt ändå. Hade runt 140 sist jag lämnade. På kvällen den dagen jag hade lämnat ?sista? provet fick jag kraftiga buksmärtor. Slutade med operation där vänster äggledare togs bort. Dock trodde inte sjukvården från början helt att det var utomkvedes utan att jag endast hade fått ett missfall, men de var inte helt säkra. Det lutade dock mer åt missfall än utomkvedes och att det ?bara tog lång tid för mitt hcg att minska? - därför jag inte fick ?hjälp? tidigare i form av tex sprutor.

  • Äldre 13 Jul 10:09
    #3
    darin2018 skrev 2018-07-12 22:12:58 följande:

    Jag gick igenom utomkvedshavandeskap i april i år, behövde ingen operation utan skulle vänta o se om kroppen tog hand om det själv. Lämnade blodprov i ca 2v, gick så trögt neråt så fick sen bestämma själv om jag ville fortsätta vänta eller behandla med cellgiftet metotrexat. Bestämde mig för metotrexat och 2v senare var hcg på 0. Hur är ditt hcg? Under 7000 har jag hört att man inte gör op på. Mitt var runt 2000 och en dag efter cellgiften var det redan på 78.


    Tack för ditt svar.


    Oj dina värden var aningen högre än mina... Men skönt att du skall op!


    Mina värden var väldigt låga, trodde fredagen den 6 juli att jag fick missfall. Åkte in och hcg var bara 340. Igår (en vecka senare) inne hos läkare som konstaterade utomkveds, hcg var då 258. Mina smärtor avtog efter i går (peppar peppar) och det kom en del "slem", förhoppningsvis är mitt ägg nu ute ur äggledaren?

Svar på tråden Utomhavandeskap - löser sig själv utan op?