• Anonym (Dålig pappa)
    Äldre 12 Jul 17:58
    3281 visningar
    17 svar
    17
    3281

    Min dotter har blivit som "bitchen" i en amerikansk highschool-film.

    Ja. Som titeln. Har ni sett en amerikansk ungdomsfilm någon gång? I dessa finns det ofta en riktig bitch som är söt, populär, gillar mode och fina kläder, har ett entourage av bitchiga tjejer som ser upp till henne och är elak och har enormt ego.

    Det där är min dotter, tyvärr. Hon är exakt sådan. Det var hennes mamma med, men den sidan ser man bara ibland som tur är numera.

    Hon kör med sina vänner, hon kör med sin pojkvän som lyder hennes minsta vink, hon mobbar andra tjejer och även killar. Som tur är börjar hon i gymnasiet till hösten med ny skola, och mestadels nya klasskompisar. Inte för att det går dåligt i skolan hon har höga betyg i allt men uppförandet har jag vart på en massa samtal om. Hur hon och hennes kompisar jäklats med andra elever, retat en tjej så att hon började gråta och en massa såna grejer. Det finns ju tusentals värre exempel än henne med ungar som slåss och hotar lärare men det är inte en sån skola så det hon gjort är ändå rätt allvarligt. Liksom ingen enskild större händelse än flickan som grät, men en massa små saker, elakheter hela tiden.

     Jag har två starka kvinnor i mitt hem och hennes mamma håller henne om ryggen oavsett vad så det är svårt att göra något annat än att hoppas hon lugnar ner sig i gymnasiet. Psykologhjälp?

  • Svar på tråden Min dotter har blivit som "bitchen" i en amerikansk highschool-film.
  • Äldre 12 Jul 20:36
    #1

    Varfor tillåter du att hon fortfarande får umgås med kompisar? ellerr menar du bara i skolan [å raster? Jag antar hon ar "groundad" från all fritidsaktivtet, mobilteleforbud mm tills hon upphor att mobbas och bete sig illa.

  • Kurlie
    Äldre 12 Jul 20:39
    #2

    Skulle inte kalla två människor som är elaka mot andra starka. Snarare osäkra och svaga..

  • Anonym (Fy!)
    Äldre 12 Jul 20:42
    #3

    Kanske dags att ta ett allvarligt snack med både mor och dotter om det där beteendet.
    Mycket tonårsbeteende kan man ha överseende med, men att hon mobbar andra och får folk att må dåligt ska öht inte accepteras.
    Gör fullständigt klart att sånt inte accepteras. Tala om vilka konsekvenser mobbning har.

    Det kan verka som småsaker, men de som drabbas kan må riktigt jävla dåligt och ett offer för såna här är ofta väldigt tysta och rädda. Jag kan gå till mig själv som blev utsatt för mobbare hela grundskolan. Levde i ständig ångest och skräck men jag gjorde allt i min makt för att inte gråta eller visa mig svag. Jag grät inför folk kanske 2 gånger på nio år, men på insidan var jag beredd att ta mitt liv.


     

  • Anonym (Ledse­n för din skull)
    Äldre 12 Jul 21:07
    #4
    +1

    Vänder mig mot att du kallar henne 'stark kvinna'. Ingen stark människa trycker ner andra. Starka människor lyfter andra och hjälper andra att växa och behöver inte hävda sig.

    Jag har inget råd, men förstår om du är förtvivlad.

  • Äldre 12 Jul 21:14
    #6
    +1

    Du har två svaga kvinnor i din familj. Två individer som tror att dom är bättre än andra männsikor. Som tycker att deras hästar är lite högre än alla andras. Sätt ner foten och agera.

  • Anonym (D)
    Äldre 12 Jul 21:16
    #7

    Du är den starka för du förstår att det är ett felaktigt beteende, men svårt att be dottern och din fru bara "ändra" på sig. Du får väl göra det du kan. Vara minst omtyckt under tonåren. Förhoppningsvis förstår dottern med åldern...

  • Anonym (Dålig pappa) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 22:11
    #8
    Tow2Mater skrev 2018-07-12 20:36:15 följande:

    Varfor tillåter du att hon fortfarande får umgås med kompisar? ellerr menar du bara i skolan [å raster? Jag antar hon ar "groundad" från all fritidsaktivtet, mobilteleforbud mm tills hon upphor att mobbas och bete sig illa.


    Jag vet inte om kompisarna är ett dåligt inflytande på henne. Jag vill faktiskt säga att det är tvärtom. Hon är ett dåligt inflytande på dem. De gör som hon gör. Det är hemskt att säga det om sin dotter men det är faktiskt så det är.
    Anonym (D) skrev 2018-07-12 21:16:33 följande:

    Du är den starka för du förstår att det är ett felaktigt beteende, men svårt att be dottern och din fru bara "ändra" på sig. Du får väl göra det du kan. Vara minst omtyckt under tonåren. Förhoppningsvis förstår dottern med åldern...



     Min fru var likadan när vi gick i högstadiet. Jag kommer ihåg henne som ännu elakare än vad jag tror min dotter är. Men hon växte väl upp någon gång för hon var inte alls sån när vi blev ett par och är inte alls sån idag. Med undantag av korta stunder i små doser.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 12 Jul 22:14
    #9

    Det är nog väldigt svårt. Om nu ena föräldren står på hennes sida. Då känner hon att hon göra rätt. Du måste prata med din fru om det. Annars blir det svårt.

  • Äldre 12 Jul 22:19
    #10
    Anonym (Dålig pappa) skrev 2018-07-12 22:11:58 följande:
    Jag vet inte om kompisarna är ett dåligt inflytande på henne. Jag vill faktiskt säga att det är tvärtom. Hon är ett dåligt inflytande på dem. De gör som hon gör. Det är hemskt att säga det om sin dotter men det är faktiskt så det är.
    Anonym (D) skrev 2018-07-12 21:16:33 följande:

    Du är den starka för du förstår att det är ett felaktigt beteende, men svårt att be dottern och din fru bara "ändra" på sig. Du får väl göra det du kan. Vara minst omtyckt under tonåren. Förhoppningsvis förstår dottern med åldern...



    Jag menade det mer som att varfor hon tillåts gora roliga saker, som att umgås med kompisar, när hon beter sig dåligt.
  • Anonym (X)
    Äldre 12 Jul 22:23
    #11

    Varför har du tillåtit henne utvecklas såhär då? Det är inget som händer över en natt precis.

  • Anonym (dlåig­föräld­er)
    Äldre 12 Jul 22:33
    #12

    Hon är som ni uppfostrat henne. Enkelt. 

  • Anonym (Dålig pappa) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 22:44
    #13
    Anonym (X) skrev 2018-07-12 22:23:34 följande:

    Varför har du tillåtit henne utvecklas såhär då? Det är inget som händer över en natt precis.


    Jag har vart alldeles för passiv. Hon har vänner, det går bra i skolan med höga betyg i allt, hon är populär och hon är inte otrevlig hemma. Min lilla bebis. Så jag har blundat en hel del för det dåliga. Hon kör med sina kompisar och bossar över dem. ingen fara hon är som sin mamma. Vill synas vara i centrum och alla gillar henne. Som sin mamma.  Men gillar henne gör faktiskt inte alla, för att hon är riktigt elak också.  

    Sen tycker jag att skolan larmat väldigt sent. Det är som att lärarna gillar henne och tycker det här är jättejobbigt. För när jag har gått på samtal eller fått telefonsamtal så är det tio grejer om hur bra hon är och det dåliga inbäddat nånstans mitt i. Hade jag inte lyssnat ordentligt hade jag gått därifrån med intrycket av att jag gick dit för att få beröm för min fina dotter.
  • Anonym (H)
    Äldre 12 Jul 22:55
    #14

    Du, ni, behöver ju ta ned henne på jorden. Så mycket ni nu förmår när det nu gått så långt... ni har lagt grunden till en narcisstisk person, vilket inte är mycket att hänga i granen tyvärr. De kan bli farliga och det är hon ju uppenbarligen redan.

    Gör vad du kan för att ge henne en realistisk självbild de sista åren hon är hemma. Försök få med mamman.

  • Anonym (Ledse­n för din skull)
    Äldre 12 Jul 23:41
    #15
    Anonym (Dålig pappa) skrev 2018-07-12 22:11:58 följande:

    Jag vet inte om kompisarna är ett dåligt inflytande på henne. Jag vill faktiskt säga att det är tvärtom. Hon är ett dåligt inflytande på dem. De gör som hon gör. Det är hemskt att säga det om sin dotter men det är faktiskt så det är. Min fru var likadan när vi gick i högstadiet. Jag kommer ihåg henne som ännu elakare än vad jag tror min dotter är. Men hon växte väl upp någon gång för hon var inte alls sån när vi blev ett par och är inte alls sån idag. Med undantag av korta stunder i små doser.


    Hur kunde du falla för någon som du beskriver som elak? Hon måste ju fortfarande ha kvar sådana sidor om ni har lyckats fostra er dotter att bli likadan.

    Gissar att dottern har dålig självkänsla. Kanske är det den hon behöver jobba med?

    Vad säger din fru?
  • Anonym (Hm)
    Äldre 13 Jul 10:29
    #16
    Anonym (X) skrev 2018-07-12 22:23:34 följande:
    Varför har du tillåtit henne utvecklas såhär då? Det är inget som händer över en natt precis.
    Håller med.
  • Anonym (Abc)
    Äldre 13 Jul 11:27
    #17

    Tror du behöver börja med att ha ett ordentligt samtal med hennes mamma. Är hon ens medveten om hur hon själv var i högstadiet? Tror du kommer ha svårt att påverka om du inte får med mamman på båten. Kanske ha med någon high schoolfilm där du tycker att det finns någon som verkligen liknar din dotter som referens i samtalet också.

Svar på tråden Min dotter har blivit som "bitchen" i en amerikansk highschool-film.