• Anonym (Islam i Sverige)

    Böneutrop

    Bra eller dåligt?

  • Svar på tråden Böneutrop
  • lövet2

    Så länge det regleras på samma sätt som andra störande ljud, så ser jag inget problem.

  • Dr Love

    Jag kan tycka att det är problematiskt att basunera ut ett religiöst budskap i sig. Att det inte bara är att likställa med annat allmänt ljud eller en kyrkklocka exempelvis.
    Jag föreställer mig en flykting från exempelvis Afghanistan som kanske hoppats på att få komma ifrån religiöst förtryck och inflytande till det sekulariserade Sverige och möts av mer böneutrop.

    Spontant skulle jag hellre se att man förbjöd kyrkklockor än att man tillät böneutrop. Det är dock förstås en komplicerad fråga.
    Diskussion välkomnas.

  • Nimzay

    Dåligt, hör inte hemma i ett demokratiskt och sekulariserat samhälle med religionsfrihet - ännu mindre om det inte alls är en del av själva samhällets kulturarv.

  • Anonym (Islam i Sverige)
    Dr Love skrev 2018-07-12 20:50:20 följande:

    Jag kan tycka att det är problematiskt att basunera ut ett religiöst budskap i sig. Att det inte bara är att likställa med annat allmänt ljud eller en kyrkklocka exempelvis.

    Jag föreställer mig en flykting från exempelvis Afghanistan som kanske hoppats på att få komma ifrån religiöst förtryck och inflytande till det sekulariserade Sverige och möts av mer böneutrop.

    Spontant skulle jag hellre se att man förbjöd kyrkklockor än att man tillät böneutrop. Det är dock förstås en komplicerad fråga.

    Diskussion välkomnas.


    Den allmänna synen verkar ju vara att kyrkklockor inte basunerar ut något religiöst, per se.
  • Anonym (Islam i Sverige)
    Nimzay skrev 2018-07-12 22:22:28 följande:

    Dåligt, hör inte hemma i ett demokratiskt och sekulariserat samhälle med religionsfrihet - ännu mindre om det inte alls är en del av själva samhällets kulturarv.


    Vad tycker du om kristendom i skolan?
  • Nimzay
    Anonym (Islam i Sverige) skrev 2018-07-12 22:35:17 följande:
    Vad tycker du om kristendom i skolan?
    Vad menar du med kristendom i skolan, lite mer specifikt?
  • Rikochkåt69

    Det är idioti. 

    Jag vill inte se, höra eller ha någon som helst kontakt med något som på något sätt skulle kunna ha med islam att göra. 

    Riv ner de jävla moskeerna nu!

  • Dr Love
    Anonym (Islam i Sverige) skrev 2018-07-12 22:34:21 följande:
    Den allmänna synen verkar ju vara att kyrkklockor inte basunerar ut något religiöst, per se.
    Tja, det är en signal som kallar till religiös samling eller som kan påminna om något religiöst. Jag kan personligen tycka att ljudet är charmigt men det är ju helt subjektivt; jag är ju uppvuxen här.
    Det viktigaste är att vi under religionsfriheten ger alla lika mycket eller lika lite religiösa rättigheter.

    Min huvudsakliga kritik mot böneutrop är just böne-delen. Att man skickar ut ett budskap. Om man bara sjöng toner eller hade en signal så bryr jag mig inte.

    Egentligen är nog den bästa och rättvisaste lösningen att inga religiösa ljudsignaler får förekomma. Punkt.
  • Anonym (Islam i Sverige)
    Nimzay skrev 2018-07-12 22:39:04 följande:

    Vad menar du med kristendom i skolan, lite mer specifikt?


    Eller rättare sagt, bör skolan vara helt utan religiösa inslag?
Svar på tråden Böneutrop