• Anonym (Islam i Sverig­e)
    Äldre 12 Jul 19:07
    1557 visningar
    29 svar
    29
    1557

    Böneutrop

    Bra eller dåligt?

  • Svar på tråden Böneutrop
  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 23:42
    #11
    Dr Love skrev 2018-07-12 22:45:08 följande:

    Tja, det är en signal som kallar till religiös samling eller som kan påminna om något religiöst. Jag kan personligen tycka att ljudet är charmigt men det är ju helt subjektivt; jag är ju uppvuxen här.

    Det viktigaste är att vi under religionsfriheten ger alla lika mycket eller lika lite religiösa rättigheter.

    Min huvudsakliga kritik mot böneutrop är just böne-delen. Att man skickar ut ett budskap. Om man bara sjöng toner eller hade en signal så bryr jag mig inte.

    Egentligen är nog den bästa och rättvisaste lösningen att inga religiösa ljudsignaler får förekomma. Punkt.


    Inte ens vid bröllop? Då blir det ju en allmän angelägenhet istället. Den eviga frågan är vad man drar gränsen mellan just allmän angelägenhet och privat angelägenhet. Det är knepigt som fan, det ska man veta.
  • Äldre 13 Jul 09:25
    #12
    Anonym (Islam i Sverige) skrev 2018-07-12 23:42:54 följande:
    Inte ens vid bröllop? Då blir det ju en allmän angelägenhet istället. Den eviga frågan är vad man drar gränsen mellan just allmän angelägenhet och privat angelägenhet. Det är knepigt som fan, det ska man veta.
    Hur är det en allmän angelägenhet vid ett bröllop? Det berör endast de som är involverade i bröllopet.
    Oavsett vad är det centrala att alla religioner får samma möjligheter, så då får du räkna med andra signaler från andra religioner vid liknande event.
  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 12:58
    #13
    Dr Love skrev 2018-07-13 09:25:11 följande:

    Hur är det en allmän angelägenhet vid ett bröllop? Det berör endast de som är involverade i bröllopet.

    Oavsett vad är det centrala att alla religioner får samma möjligheter, så då får du räkna med andra signaler från andra religioner vid liknande event.


    Det kostar. Sedan kanske de får barn, också det kostar skattepengar. Och en del annat. Tycker absolut inte att det är något problem, bara påpekar att det är en allmän grej. :)

    Absolut, det knepiga tycker jag inte är det som är EMELLAN religioner, utan religionen kontra sekularismen. Sverige är ett sekulärt land MED religionsfrihet. En bra ordning, men ofta politiskt komplicerat. :)
  • Anonym (Dålig­t)
    Äldre 17 Jul 13:03
    #14

    Dåligt. passar lixom inte i dagens moderna samhälle. Det gör iofs inte kyrkklockor heller anser jag.

  • Anonym (enkel­t)
    Äldre 17 Jul 13:07
    #15
    -1 +1

    Det är enkelt.

    Störande ljud ska tillåtas enligt samma grund.
    Om jag vill basunera ut "Kom till min pub" i 110 decibel så ska det bedöms som andra ljud i 110 decibel.

    Störande ljud som har varit störande i 100 år får fortsätta vara störande genom en "farfarsklausul".

    Så kontentan:
    Gamla kyrkor får fortsätta ringa om de är över 100 år gamla.
    Nya företeelser som som reklammeddelanden och religiösa budskap ska bedömas på samma grund och jag hoppas att det blir ett förbud där jag bor, då jag inte vill ha störande ljud i min närhet.

  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 13:08
    #16
    Anonym (enkelt) skrev 2018-07-17 13:07:01 följande:

    Det är enkelt.

    Störande ljud ska tillåtas enligt samma grund.

    Om jag vill basunera ut "Kom till min pub" i 110 decibel så ska det bedöms som andra ljud i 110 decibel.

    Störande ljud som har varit störande i 100 år får fortsätta vara störande genom en "farfarsklausul".

    Så kontentan:

    Gamla kyrkor får fortsätta ringa om de är över 100 år gamla.

    Nya företeelser som som reklammeddelanden och religiösa budskap ska bedömas på samma grund och jag hoppas att det blir ett förbud där jag bor, då jag inte vill ha störande ljud i min närhet.


  • Äldre 17 Jul 20:08
    #17
    Anonym (Islam i Sverige) skrev 2018-07-12 23:39:01 följande:
    Eller rättare sagt, bör skolan vara helt utan religiösa inslag?
    Jag tycker att skolan till största delen bör vara sekulär utan religiösa inslag. Men visst kan jag väl tycka att det kan vara okej med vissa religiösa, exempelvis kristna, inslag nån gång ibland, men då tycker jag det ska ske på ett öppet, lättsamt och frisinnat sätt typ, så att ingen elev (vare sig med invandrarbakgrund eller svensk bakgrund etc) ska känna press och förväntan på sig att verkligen ha ha en kristen tro, alltså att alla kan vara med och känna sig delaktiga men att ingen ska känna press på att man bör/förväntas vara med i själva kristendomen och dela den kristna tron.
  • Äldre 19 Jul 17:53
    #18
    Anonym (Islam i Sverige) skrev 2018-07-12 23:39:01 följande:

    Eller rättare sagt, bör skolan vara helt utan religiösa inslag?


    Jag tycker att skolan ska lära ut om de större religionerna. Utan värdering vad som är "rätt" och "fel" att tro. Tycker det hör lite till allmänbildning faktiskt. Vi fick nåt arbete om att jämföra religioner med varandra. Nog för att det blev väldigt snurrigt i skallen men det var ändå rätt intressant!

    Ska vi prata just Kristendom så är den en så stor del av vår svenska historia att man nog "måste" undervisa om det för att förstå hur städer växte fram etc.
  • Äldre 19 Jul 17:59
    #19
    Dr Love skrev 2018-07-12 22:45:08 följande:

    Tja, det är en signal som kallar till religiös samling eller som kan påminna om något religiöst. Jag kan personligen tycka att ljudet är charmigt men det är ju helt subjektivt; jag är ju uppvuxen här.

    Det viktigaste är att vi under religionsfriheten ger alla lika mycket eller lika lite religiösa rättigheter.

    Min huvudsakliga kritik mot böneutrop är just böne-delen. Att man skickar ut ett budskap. Om man bara sjöng toner eller hade en signal så bryr jag mig inte.

    Egentligen är nog den bästa och rättvisaste lösningen att inga religiösa ljudsignaler får förekomma. Punkt.


    Jag läste något som lät bra nån gång. Minns inte hur det var exakt men att "Kyrkklockor upplyser, Böneutrop beordrar", typ nåt sånt. Lite som du är inne på, det här med att typ predika redan i utropet och tvinga folk på budskapet. Medan klockor känns mer "Nu händer det nåt här, kom om ni vill!".
  • Äldre 19 Jul 18:30
    #21
    Limajo skrev 2018-07-19 18:07:32 följande:
    Men så är det ju inte generellt, bara i den svenska sekulära kontexten. Nog sjutton har kyrkklockor varit och är på sina håll beordrande.

    Jag tycker att klockor och böneutrop ska behandlas lina. De kan få finnas med vissa begränsningar rörande när, hur ofta och hur högt.
    Fast kyrkklockor VRÅÅÅLAR i alla fall inte ut att den kristna guden är den ende guden.
  • Anonym (Dålig­t!)
    Äldre 19 Jul 18:32
    #22
    +1

    Jag säger NEJ tack till detta

  • Äldre 19 Jul 18:37
    #23
    +2
    Limajo skrev 2018-07-19 18:07:32 följande:

    Men så är det ju inte generellt, bara i den svenska sekulära kontexten. Nog sjutton har kyrkklockor varit och är på sina håll beordrande.

    Jag tycker att klockor och böneutrop ska behandlas lina. De kan få finnas med vissa begränsningar rörande när, hur ofta och hur högt.


    Jojo, fast nu pratar vi ju om Sverige, här och nu. Tror inte så många känner sig tvungna att gå till kyrkan för att klockorna ringer. Medan minareterna kallar till bön.

    Men som Dr Love skrev, hade nog känts annorlunda med bara en signal eller så. Jag hade inte varit så glad om Trosbekännelsen ekade ut ur högtalare ett antal gånger om dagen.
  • Äldre 19 Jul 18:49
    #25
    Limajo skrev 2018-07-19 18:39:39 följande:
    De meddelar (tämligen högljutt) när det är dags att dyka upp i kyrkan och tillbe den ende guden. Vad är skillnaden? Annat än att vi är vana vid kyrkklockor och att de låter vackrare men inget av det ändrar den ursprungliga innebörden.
    Skillnaden är enkel: just att kyrkklockor inte VRÅÅLAR saker i stil med att man ska komma och tillbe den ende guden, och att budskapet därmed blir mer flexibelt - dvs man kan lättare tolka det på ett mer fritt och nytänkande sätt; typ i stil med att "nu får de som vill och komma och tillbe en gud som de verkligen känner att de tror på", alltså man blir inte lika låst vid en viss innebörd tänker jag. Kyrkklockor VRÅÅÅLAR helt enkelt inte ut att det är på ett visst sätt eller att man bör tro på ett visst sätt, och har därmed ingen fast innebörd på samma sätt.
  • Äldre 19 Jul 18:59
    #27
    Limajo skrev 2018-07-19 18:53:58 följande:
    Det är vad du lägger in i ljudet i den kontext du befinner dig i. Jag lovar att för en svensk bonde på 1700-talet så var nog kyrkklockorna inte så flexibla. I vissa frikyrkor kan det nog vara likadant än idag.
    Fast nu pratar vi om dagens svenska samhälle och inte om 1700-talet, så hur pass flexibelt man kunde tolka klockringningarna då hör inte riktigt hit. Och jag pratar framförallt om Svenska kyrkan. 
    Limajo skrev 2018-07-19 18:53:58 följande:
    Precis som du uppfattar jag böneutropen mer påträngande men jag inser också att det beror på vana och fördomar. I grunden är innebörden densamma och därför bör de regleras på samma sätt i ett sekulärt samhälle. Tycker jag. :)
    Jag för min del tänker mer bara på själva ljuden i sig, och vad de faktiskt trots allt säger - inte vad man är van vid, dvs om de bara ringer eller om de faktiskt skriker ut befallande saker som det helt enkelt inte går att komma ifrån att faktiskt skriks. Såhär tänker jag iaf :)
  • Äldre 19 Jul 19:18
    #29
    Limajo skrev 2018-07-19 19:12:25 följande:
    Nej det är inte 1700-tal men jag tycker att det är viktigt att minnas att de västerländska kyrkorna inte varit så pragmatiska och öppna som de är idag. Jag vill hoppas att genom att tillåta olika religiösa samfund på samma premisser möjliggör man också för att de ska kunna moderniseras och fungera tillsammans i ett sekulärt samhälle. Islam i Sverige kan inte vara samma sak som islam i exempelvis Iran, men alla uttryck för islam behöver inte förbjudas. Då tror jag vi biter oss själva i svansen...

    Och vem vet, småningom kanske skrikandet också kan förändras. :)
    Okej :) kan förstå hur du tänker och jag håller med dig lite, ett sekulärt muslismskt samhälle kan jag väl tycka är okej och det kan säkert finnas fina saker med ett sånt samhälle (fast är för min del lite tveksam till om det verkligen passar in i just Sverige dock...) och om man exempelvis kunde förändra vrålandet skulle jag kanske se lite annorlunda på saken.
Svar på tråden Böneutrop