• Anonym (mhm)
    Äldre 12 Jul 22:00
    3747 visningar
    31 svar
    31
    3747

    kan man ändra en person?

    jag lever och har levt i ett jobbigt förhållande, och med jobbigt menar jag att jag fått bo i ett skyddat boende en period. vill inte bli för personlig
    jag undrar bara kan man ändra en man som man älskar, men hatar när han blir som han blir?   jag har ju hört att man blir hjärntvättad i såna här förhållanden men jag behöver få svar lite tankar från andra jag vill inte ringa kvnnofridslinjen för då börjar jag bara gråta och vill inte gråta inför människor. 

  • Svar på tråden kan man ändra en person?
  • Anonym (g)
    Äldre 12 Jul 22:02
    #1

    Nej, för att en person ska kunna ändras måste det vara dennes egen vilja att ändras, och då räcker det inte att bara vilja, utan det är något den personen måste jobba hårt med. Du kan inte ändra någon annan än dig själv.

  • Anonym (Ändra andra)
    Äldre 12 Jul 22:04
    #2

    Nej, du kan inte ändra en annan människa (utan att använda våld eller hot). Man kan bara ändra sig själv.

  • Äldre 12 Jul 22:04
    #3

    Nej, bara han kan ändra sig själv. Under förutsättning att han VILL det.

    Du kan bara ändra dig själv.

  • Anonym (Näpp!­)
    Äldre 12 Jul 22:05
    #4

    Nej. Bara den personen själv kan möjligen ändra på sig om denne får tillräckligt med självinsikt. Tyvärr brukar inte psykopater få det nån gång för de är störst, bäst och vackrast och alla andra har fel. Du ska ha noll och intet med denna person att göra!

  • Äldre 12 Jul 22:08
    #5

    Helt kort: nej. Men det kommer du nog inte lyssna på.

    Vad säger han själv? Anser han att han gör fel eller är du överkänslig, provocerande pch så vidare? Vill han ändra sig, och vad gör han isf själv åt det?

  • Äldre 12 Jul 22:10
    #6
    Nej. Du kan inte ändra en annan människa. Du kan önska, ställa ett ultimantum, be på dina knän, ja allt du man komma på. Du kan bara ändra dig själv. Du kan ändra dig till att älska honom vad han än gör eller är. Han kan bara ändra sig om han vill och om han kan. Med eller utan hjälp. Du borde ändra dig och fly åt andra hållet. Tänk inte med hjärtat, tänk med knoppen.
  • Anonym (mhm) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 22:10
    #7

    hur är ett normalt förhållande? eller är det normalt att någon säger att man sugit kuk bara för att man är rufsig i håret?  och putta en  och slita av trosorna?

  • Anonym (g)
    Äldre 12 Jul 22:12
    #8
    Anonym (mhm) skrev 2018-07-12 22:10:53 följande:
    hur är ett normalt förhållande? eller är det normalt att någon säger att man sugit kuk bara för att man är rufsig i håret?  och putta en  och slita av trosorna?
    Normalt för en kidnappad flicka som bor med sin förövare, möjligtvis.
  • Äldre 12 Jul 22:13
    #9
    Anonym (mhm) skrev 2018-07-12 22:10:53 följande:

    hur är ett normalt förhållande? eller är det normalt att någon säger att man sugit kuk bara för att man är rufsig i håret?  och putta en  och slita av trosorna?


    Inte normalt beteende alls.
  • Anonym (mhm) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 22:14
    #10
    Fiona M skrev 2018-07-12 22:08:28 följande:

    Helt kort: nej. Men det kommer du nog inte lyssna på.

    Vad säger han själv? Anser han att han gör fel eller är du överkänslig, provocerande pch så vidare? Vill han ändra sig, och vad gör han isf själv åt det?


    jag vet inte,   jag vet att jag lever i ett dåligt förhållande, men när det är bra så är det så bra.         jag vågar inte lämna för jag vet att då kommer han döda mig
Svar på tråden kan man ändra en person?