• Äldre 19 Jul 22:18
    2738 visningar
    9 svar
    9
    2738

    Borde jag börja träna eller fortsätta banta?

    Har bantat i ett år med 1000 kcal underskott varje dag till och från och gått ner 34 kg under denna tid vägde tidigare 100+kg och nu 66kg och jag är 187cm lång (just nu är jag på gränsen till underviktig när man mäter BMI). Jag vill helst ha bort så mycket fett som möjligt innan jag börjar bygga muskler (är relativt påläst om träning och kommer vara väldigt seriös och bulka när jag börjar). Är detta bara löst skinn eller är det fett? Jag ser mig själv som på gränsen till "tjock" men andra tycker tvärtom.

  • Svar på tråden Borde jag börja träna eller fortsätta banta?
  • Anonym (Jane)
    Äldre 19 Jul 22:26
    #1
    +1

    Kam vara så att du har en skev verklighetsuppfattning och kanske riskerar någon typ av ätstörning, för du är väldigt smal och ska verkligen inte banta mer! Det du håller i är bara skinn. Du kan absolut börja träna, men du måste du äta bra mer än 1000 kcal. Tycker inte du ska ned ett gram till, snarare upp något. Min man är lika lång som dig, men väger 90. Nu har han turen att ha en muskulös grundkropp och tränar en del. Men ändå.

    Håller tummarna för dig att du får en sundare syn på din kropp! <3

  • Äldre 19 Jul 22:27
    #2
    megaloul skrev 2018-07-19 22:18:07 följande:

    Har bantat i ett år med 1000 kcal underskott varje dag till och från och gått ner 34 kg under denna tid vägde tidigare 100+kg och nu 66kg och jag är 187cm lång (just nu är jag på gränsen till underviktig när man mäter BMI). Jag vill helst ha bort så mycket fett som möjligt innan jag börjar bygga muskler (är relativt påläst om träning och kommer vara väldigt seriös och bulka när jag börjar). Är detta bara löst skinn eller är det fett? Jag ser mig själv som på gränsen till "tjock" men andra tycker tvärtom.


    Om du nu är så pass påläst kring träning, varför ska du bulka? Vad är målet med det? Det låter som om du vill motverka din viktnedgång (bulka innebär ju att äta högt över ditt kaloribehov, även träning inkluderad, vilket gör att du även drar på dig en mängd fett utöver muskler). Låter smartare att äta bra och i lagom mängd för att endast bygga muskler.

    66kg på 187cm låter väldigt lite, det är nog inte mycket fett på den kroppen.
  • Anonym (Jane)
    Äldre 19 Jul 22:29
    #3

    Tillägg - att ha en liten mage kvar trots att du är smal är liksom inget du bantar bort, utan isf tränar bort. Jag väger mer än jag gjorde när jag var 20 - men då hade jag en tydlig mage trots att jag vägde 50 kg till mina 158cm.... den kan jag liksom inte få bort genom att bara sluta äta (om jag inte skulle svälta mig på riktigt, men då skulle resten av mig se ut som ett skelett)

  • Anonym (Jill)
    Äldre 19 Jul 22:35
    #4

    Både och.

  • Anonym (Träna­)
    Äldre 19 Jul 22:55
    #5

    Börja träna! Bygg muskler så kommer magen försvinna, bröstmuskler gör mkt men se till att träna hela kroppen, ryggen för att stärka upp magmusklerna och bålen och tänk på kosten!

  • Äldre 21 Jul 15:03
    #6
    KaptenOhoy skrev 2018-07-19 22:27:31 följande:
    Om du nu är så pass påläst kring träning, varför ska du bulka? Vad är målet med det? Det låter som om du vill motverka din viktnedgång (bulka innebär ju att äta högt över ditt kaloribehov, även träning inkluderad, vilket gör att du även drar på dig en mängd fett utöver muskler). Låter smartare att äta bra och i lagom mängd för att endast bygga muskler.

    66kg på 187cm låter väldigt lite, det är nog inte mycket fett på den kroppen.
    Min uppfattning om vad ''påläst'' är, är nog fel tror jag då. Antar att jag vill ha så lite fett som möjligt för att kunna se så ''fit'' ut som möjligt men nu när du säger det så har jag nog fel. Min verklighetsuppfattning kan mycket möjligt vara skev som jane skrev tidigare. Ska ta till mig av detta. Tack för svar!
  • Äldre 21 Jul 15:05
    #7
    Anonym (Jane) skrev 2018-07-19 22:26:07 följande:

    Kam vara så att du har en skev verklighetsuppfattning och kanske riskerar någon typ av ätstörning, för du är väldigt smal och ska verkligen inte banta mer! Det du håller i är bara skinn. Du kan absolut börja träna, men du måste du äta bra mer än 1000 kcal. Tycker inte du ska ned ett gram till, snarare upp något. Min man är lika lång som dig, men väger 90. Nu har han turen att ha en muskulös grundkropp och tränar en del. Men ändå.

    Håller tummarna för dig att du får en sundare syn på din kropp! <3


    Tack för tips och råd! Kommer verkligen ta till mig av detta och ska gå upp till den kcal nivå som jag i genomsnitt behöver för att behålla vikten/möjligtvis gå upp i vikt också! <3
  • AranHa­ff
    Äldre 2 Aug 08:34
    #8

    Hej,

    Du borde både träna och se över din kost beroende på din målsättning. Att vänta med styrketräningen behövs inte, muskelmassa bränner fett så det är endast till din fördel att styrketräna under din diet.

  • Äldre 2 Aug 08:40
    #9

    Börja träna och hoppa över bulkandet.

    Ät vanlig husman och drick vatten.

    Kolla även upp dina vitamin och mineralnivåer.

    Kan vada skeva beroende på hur du har bantat.

Svar på tråden Borde jag börja träna eller fortsätta banta?