• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • mammsen79

    Undrar även om det inte blir så många ägg hur många tar dem ut som minst? Eller blir det så att man stoppar behandlingen.?

  • Akira Öken
    170909 skrev 2018-09-01 19:49:54 följande:

    14 blev befruktade bara men det är bättre än inget. Jag vet inte hur många jag vill ha, vore ju praktiskt om "alla" tar sig så jag får ett fotbollslag till frysen för det är ju billigare sen än att gå igenom hela ivfen. VI betalar själva nämligen och hade ett paket på tre och imorgon får jag tillbaka det sista i det paketet. 

    Det kändes bra tills de plockat mig, då fick jag ont i magen och känner mig lite svullen sådär. Men det är ungefär som när jag ska ha mens så det är inte något jag reflekterar över direkt. 

    Har ju som sagt "mensvärk" och känner mig svullen men annars är det bra. 

    Tänker leva som vanligt under ruvningen med träning och sånt. Allt känns bra!


    Har ni fått besked om det idag? Visst vore det fint om alla fortsatte utvecklas! Men ni har ändå återföring imorgon? Hur mycket kostar det när man betalar privat? Skönt att du mår bra!

    Vi har inte hört något om våra, så det borde vara mer än 5 befruktade iallafall. Är spänd på vad beskedet blir på måndag.
  • Akira Öken
    mammsen79 skrev 2018-09-01 23:16:16 följande:

    Jag undrar ni som gjort det här mer än en gång, Gör man samma process med sprutor o äggplock eller använder de sig av de tidigare ägg som är frusna när man gör försök nummer 2?


    Om landstinget bekostar behandlingen är ett försök stimulering, äggplock och återföring av samtliga embryon/blastocyster. En ny behandling påbörjas först när samtliga är återförda. Möjligt att det varierar mellan olika landsting.

    Gör man ivf privat kan man spara i frysen och odla fler för att bygga upp en "buffert". (Rätta mig gärna om jag missförstått eller om någon har andra erfarenheter).
  • Hontmail
    mammsen79 skrev 2018-09-01 23:18:05 följande:

    Undrar även om det inte blir så många ägg hur många tar dem ut som minst? Eller blir det så att man stoppar behandlingen.?


    Det måste finnas minst 3st ägg som är tillräckligt stora. Sen är det upp till paret att välja om de vill använda ett helt försök till bara 3st ägg eller göra en ny stimulering med högre dos från start.
  • Hontmail
    Hontmail skrev 2018-09-02 00:30:24 följande:

    Det måste finnas minst 3st ägg som är tillräckligt stora. Sen är det upp till paret att välja om de vill använda ett helt försök till bara 3st ägg eller göra en ny stimulering med högre dos från start.


    Jag var lite otydlig. Det måste finnas minst 3st äggblåsor. Det ger per automatik inte 3st ägg. Det kan bli 3st men det kan bli nått mer. Det kan även bli färre pga nån eller några blåsor är tomma. Men det måste finnas 3st äggblåsor på ultraljudet i rätt storlek. Det får inte vara 2st stora och en allt för liten tex
  • mammsen79
    Hontmail skrev 2018-09-02 00:35:00 följande:

    Jag var lite otydlig. Det måste finnas minst 3st äggblåsor. Det ger per automatik inte 3st ägg. Det kan bli 3st men det kan bli nått mer. Det kan även bli färre pga nån eller några blåsor är tomma. Men det måste finnas 3st äggblåsor på ultraljudet i rätt storlek. Det får inte vara 2st stora och en allt för liten tex


    Ok det kan vara bra att veta, för hade inte många äggblåsor sist så de har höjt dosen till 200 nu o jag ska tillbaka på Måndag. Hur stor är chansen om man bara får ut 3 ägg? Vi har tre försök utan kostnad. Om det är få ägg så tar det väl kortare tid att ta ut äggen?
  • Hontmail
    mammsen79 skrev 2018-09-02 00:58:42 följande:

    Ok det kan vara bra att veta, för hade inte många äggblåsor sist så de har höjt dosen till 200 nu o jag ska tillbaka på Måndag. Hur stor är chansen om man bara får ut 3 ägg? Vi har tre försök utan kostnad. Om det är få ägg så tar det väl kortare tid att ta ut äggen?


    Nej det tar inte kortare tid att ta ut äggen. Äggen växer inte fortare på svårstimulerade patienter snarare tvärt om. Oftast växer de långsammare och ofta behövs längre antal dagar med sprutor.

    Har du bara 3st äggblåsor fortsatt på måndag är risken väldigt stor att du bara får 3st +/- 1 ägg vid äggplock.

    Men du är inte uppe i en stor dos hormon än utan har en normal dos. Så det kan hinna pluppa upp fler ägg till på måndag.
  • Liten elak och intelligent
    Akira Öken skrev 2018-09-01 10:24:19 följande:
    Hoppas det med, för oss båda. I förra omgången dog alla våra ägg pga felhantering.

    Men oj? Vad hände?


    Håller alla tummar för dig med. Jag vill tiden ska gå snabbt nu till tisdag så att vi får äggen pockade, vet hur många de är och hur många som blir befruktade.....


    Ikväll ska jag spraya Synarela istället för Ovitrelle. 

  • Liten elak och intelligent
    Hontmail skrev 2018-09-02 02:15:16 följande:
    Nej det tar inte kortare tid att ta ut äggen. Äggen växer inte fortare på svårstimulerade patienter snarare tvärt om. Oftast växer de långsammare och ofta behövs längre antal dagar med sprutor.

    Har du bara 3st äggblåsor fortsatt på måndag är risken väldigt stor att du bara får 3st +/- 1 ägg vid äggplock.

    Men du är inte uppe i en stor dos hormon än utan har en normal dos. Så det kan hinna pluppa upp fler ägg till på måndag.
    Fast just själva äggplocket går väl fortare på färre blåsor? 
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-09-01 10:28:11 följande:

    Tack!

    Vad jobbigt med ditt läkarbesök. Tycker det är jäkligt trist när de antar saker utan fakta. Man vill ju inte ha spekulationer det gör bara att man funderar över sådant som kanske inte ens stämmer. Går det att utreda hur det verkligen ligger till med dina ägg?


    Hur känner du dig nu såhär två dagar efter? :)

    Ja, det var jobbigt att höra hennes spekulationer och sen också upptäcka att hon glömde viktiga saker som våra tidigare behandlingar och att de ändå sett åtta små och en stor blåsa i naturlig cykel.

    Alltså de har ju gjort tre amh-prover. Inget av dem visar höga värden och inga av stimuleringarna har gett mer än 3 mogna ägg så den är ju låg men att den nästan skulle vara slut kanske man inte ska dra slutsatser om utifrån att en av tre behandlingar misslyckats så som min läkare gjorde. Vet inte om man kan utreda det mer än så
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018