• Äldre 31 Jul 08:08
    21015 visningar
    59 svar
    59
    21015

    Vilken ras

    Hallå ja!

    Jag och sambon har börjat gå i hundtankar på riktigt nu. Vi håller på och letar efter en ras som passar oss men hittar inte riktigt rätt. Ingen av oss har haft egen hund tidigare men jag har spenderat mycket tid med både andras hundar och en tid jobbat på hunddagis. Har även under många år intresserat mig för träning, mest lydnad och en del tricks.

    Våra önskemål på hund är en mellanstor, inte överdrivet mycket pälsvård(typ genom borstning varje vecka) och inte för hög energinivå. Vi vill dock inte ha de vanligaste raserna som schäfer, golden, labrador osv då vi ej vill bidra till sönderavling där de flesta hundar får alla möjliga problem med kroppen.

    Någon här som har ett förslag på en hund som skulle passa?

  • Svar på tråden Vilken ras
  • Anonym (Viola­)
    Äldre 31 Jul 08:25
    #1

    Jag älskar bullyn. De finns i Pocket, standard och XL variant. Kort päls, fäller aldrig, de är vänliga mot människor, djur och andra hundar, de gillar promenader och aktivering, men är lika nöjda med att ligga på rygg och lata sig en dag.
    Har själv en XL variant, Hane som väger 40 kilo. Har aldrig visat aggressivitet mot någon annan människa eller hund, han är bara glad- precis som rasen ska vara. Han skäller aldrig, vaktar aldrig, han gillar att bada, han är lugn, men gillar att vara ute och gå- dock aldrig för långt. 

  • Anonym (Viola­)
    Äldre 31 Jul 08:26
    #2

    American bully

  • Äldre 31 Jul 08:39
    #3
    LoonyL0vegood skrev 2018-07-31 08:08:25 följande:

    Hallå ja!

    Jag och sambon har börjat gå i hundtankar på riktigt nu. Vi håller på och letar efter en ras som passar oss men hittar inte riktigt rätt. Ingen av oss har haft egen hund tidigare men jag har spenderat mycket tid med både andras hundar och en tid jobbat på hunddagis. Har även under många år intresserat mig för träning, mest lydnad och en del tricks.

    Våra önskemål på hund är en mellanstor, inte överdrivet mycket pälsvård(typ genom borstning varje vecka) och inte för hög energinivå. Vi vill dock inte ha de vanligaste raserna som schäfer, golden, labrador osv då vi ej vill bidra till sönderavling där de flesta hundar får alla möjliga problem med kroppen.

    Någon här som har ett förslag på en hund som skulle passa?


    Om du tänker aktivera hunden så tycker jag du ska titta på mellanpudel och bedlintonterrier. Klippraser som går att hålla klippta i "sportfrisyr" så pälsvården inte blir tidskrävande. Trevliga raser som hänger med på det mesta men inte klättrar på väggarna om dom "bara" får motion nån dag. Schapendoes är också en ras jag tror kan passa er.
  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 31 Jul 09:24
    #4

    Välj en missförstådd blandras! Amstaff / pitbull!
    Finns många som söker ett kärleksfullt hem!
    Ger du den kärlek, tydliga gränser och lär dig att förstå hundens egna gränser så kommer du aldrig att finna en mer bättre, pålitligare och trofast vän! 

    Ingen pälsvård behövs förutom att möjligtvis ge dom en äggula för att få blankare päls. Väldigt lätt att se och känna fästingar på.
    Dom orkar allt du känner för men samtidigt kan ta det lugnt emellanåt.

    Puttar du på dom på skoj så kommer dom putta tillbaks vid senare tillfällen.
    Dom är super härliga, roliga, initiativrika och vill vara lyhörd på allt man försöker lära dom ! 

    Och det Bästa av Allt... De älskar att Pussas ! :D 

  • Äldre 31 Jul 09:34
    #5
    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-07-31 09:24:29 följande:

    Välj en missförstådd blandras! Amstaff / pitbull!

    Finns många som söker ett kärleksfullt hem!

    Ger du den kärlek, tydliga gränser och lär dig att förstå hundens egna gränser så kommer du aldrig att finna en mer bättre, pålitligare och trofast vän! 

    Ingen pälsvård behövs förutom att möjligtvis ge dom en äggula för att få blankare päls. Väldigt lätt att se och känna fästingar på.

    Dom orkar allt du känner för men samtidigt kan ta det lugnt emellanåt.

    Puttar du på dom på skoj så kommer dom putta tillbaks vid senare tillfällen.

    Dom är super härliga, roliga, initiativrika och vill vara lyhörd på allt man försöker lära dom ! 

    Och det Bästa av Allt... De älskar att Pussas ! :D 


    Jag hade jätte gärna velat ha en pitte eller staffe! Det är både min och sambons drömhund :)

    Problemet är ju att det är ont om uppfödare och de vill helst se att man har haft hund tidigare så man kan visa att man vet hur man uppfostrar rätt.
  • Anonym (.....­)
    Äldre 31 Jul 11:06
    #6

    scrolla igenom skks lista på hundraser, finns ju hur många som helst


    Hade nog inte valt nån staffe/pitbull, mest för att de inte tilltalar mig i utseendet alls.


    Vill du ha en läraktig aktiv hund får du nog bara inse att den behöver aktiveras ordentligt

  • Äldre 31 Jul 11:13
    #7

    Förlåt men JÄTTEkonstigt tips till både en förstagångsägare och någon som uttryckligen inte vill bidra till den oseriösa aveln... För jo, det tycker jag tyvärr att man gör även när man tar hand om en omplacering i det här fallet, just för att de här blandningarna behandlas som nån sorts slit- och slängvara.

    Ni kan nog hitta en frisk bruksschäfer, men det är inte heller något jag rekommenderar till en förstagångsägare. Jaktlabbe eller jaktgolden då? Kommer ofta från hälsotestade föräldrar och väldigt aktiva hem. Men det ställer ju högre krav på er som ägare än om ni skaffat "utställningsvarianten".


    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-07-31 09:24:29 följande:

    Välj en missförstådd blandras! Amstaff / pitbull!

    Finns många som söker ett kärleksfullt hem!

    Ger du den kärlek, tydliga gränser och lär dig att förstå hundens egna gränser så kommer du aldrig att finna en mer bättre, pålitligare och trofast vän! 

    Ingen pälsvård behövs förutom att möjligtvis ge dom en äggula för att få blankare päls. Väldigt lätt att se och känna fästingar på.

    Dom orkar allt du känner för men samtidigt kan ta det lugnt emellanåt.

    Puttar du på dom på skoj så kommer dom putta tillbaks vid senare tillfällen.

    Dom är super härliga, roliga, initiativrika och vill vara lyhörd på allt man försöker lära dom ! 

    Och det Bästa av Allt... De älskar att Pussas ! :D 


  • Äldre 31 Jul 11:22
    #8

    Bullyn känns väl sönderavlad typ från första stund som den "blev" en ras. Eftersom den är en extremitet av en mängd osunda raser/åtminstone med hälsoproblem. Har de inte stora problem med höfter och armbågar?

    Dessutom tycker jag att aveln verkar sjukt oseriös med priser kring 15-20 000:- för en valp som i Sverige reggas som blandis... Lite cockerpoo-varning på det.


    Anonym (Viola) skrev 2018-07-31 08:25:59 följande:

    Jag älskar bullyn. De finns i Pocket, standard och XL variant. Kort päls, fäller aldrig, de är vänliga mot människor, djur och andra hundar, de gillar promenader och aktivering, men är lika nöjda med att ligga på rygg och lata sig en dag.

    Har själv en XL variant, Hane som väger 40 kilo. Har aldrig visat aggressivitet mot någon annan människa eller hund, han är bara glad- precis som rasen ska vara. Han skäller aldrig, vaktar aldrig, han gillar att bada, han är lugn, men gillar att vara ute och gå- dock aldrig för långt. 


  • Anonym (Amsta­ff/pit­bull)
    Äldre 31 Jul 11:26
    #9
    -1
    LoonyL0vegood skrev 2018-07-31 09:34:29 följande:
    Jag hade jätte gärna velat ha en pitte eller staffe! Det är både min och sambons drömhund :)

    Problemet är ju att det är ont om uppfödare och de vill helst se att man har haft hund tidigare så man kan visa att man vet hur man uppfostrar rätt.
    Kolla blocket! Brukar finns jättemånga! 
  • Äldre 31 Jul 11:33
    #10
    +1

    Och vad tror du det beror på? :) En kombination av oseriös avel (där de dessutom inte försäkrar sig om att ägarna är lämpade) och att de är rätt krävande hundar. Som dessutom dras med många hälsoproblem, SPECIELLT i blandrasaveln och SPECIELLT när uppfödarna säljer till kreti och pleti, för då lär de inte ha gjort några hälsotester heller...


    Anonym (Amstaff/pitbull) skrev 2018-07-31 11:26:26 följande:

    Kolla blocket! Brukar finns jättemånga! 


Svar på tråden Vilken ras