• Äldre 4 Aug 13:28
    5200 visningar
    11 svar
    11
    5200

    Ta CSN-lån trots sparpengar?

    Behöver råd!! Är 22 år och ska till hösten börja läsa till sjuksköterska och har en del ångest kring det ekonomiska. Ska nu flytta in i en hyresrätt där jag kommer ha en månadshyra under 4.000 kr.

    Har under ett par år bott hemma och jobbat och har nu ca 180 000 på ett sparkonto samt två fonder med värde på totalt ca 30.000. Mina funderingar är nu om jag bör ta fullt CSN-lån? Vad skulle ni gjort i min sits?
    CSN-bidraget ligger ju på runt 3.000 kr. Är det värt att till exempel leva på sparpengar tills jag har ca 100.000 kvar och sedan ta fullt CSN-lån eller ta fullt från första början??

    Tack för svar /Läskigt att vara vuxen
  • Svar på tråden Ta CSN-lån trots sparpengar?
  • Äldre 4 Aug 13:40
    #1

    Jag skulle ta lån trots dina sparade pengar. Det är ett bra lån med låg ränta och dina sparpengar kanske är till för att i framtiden köpa en bostadsrätt eller dylikt.

  • Äldre 4 Aug 13:43
    #2

    Du bör helt klart låta dina sparpengar vara kvar och ta CSN från början!

  • Äldre 4 Aug 14:11
    #3

    Det beror lite på tycker jag. Om du har möjlighet att fortsätta spara undan pengar när du tar lån tycker jag tat du ska ta lån. Ett alternativ är att inte ta hela lånet (beroende på hur mycket du behöver). Om du lånar pengar och bara lever upp dem och därmed gör av med mer pengar än om du tagit av sparpengarna låter det som ett sämre alternativ att ta lån.

  • elyse
    Äldre 4 Aug 14:14
    #4

    Det finns inget mer förmånligt lån än CSN-lån. Låna. Ha pengarna till hjälp eller lägg dem på en kontantinsats.

  • Äldre 4 Aug 14:36
    #5

    Självklart ta studielån. Annars står du där om några år och kanske vill men inte kan köpa bostad. Och även om du har mer pengar än kontantinsatsen så är studielån mer fördelaktigt än bostadslån.

    Dessutom, om du tar studielån och ångrar dig så kan du alltid ta sparpengarna och betala av studielånet. Men tvärt om går inte att ångra.

  • Äldre 13 Aug 14:46
    #6
    +2
    Kjolfilt skrev 2018-08-04 13:28:57 följande:
    Behöver råd!! Är 22 år och ska till hösten börja läsa till sjuksköterska och har en del ångest kring det ekonomiska. Ska nu flytta in i en hyresrätt där jag kommer ha en månadshyra under 4.000 kr.

    Har under ett par år bott hemma och jobbat och har nu ca 180 000 på ett sparkonto samt två fonder med värde på totalt ca 30.000. Mina funderingar är nu om jag bör ta fullt CSN-lån? Vad skulle ni gjort i min sits?
    CSN-bidraget ligger ju på runt 3.000 kr. Är det värt att till exempel leva på sparpengar tills jag har ca 100.000 kvar och sedan ta fullt CSN-lån eller ta fullt från första början??

    Tack för svar /Läskigt att vara vuxen

    Hej!


     


    Jag hade tagit lånet! Men de är ju bara "värt" om du gör något med pengarna, som på något sätt investerar dem. Jag hade en kompis som gjorde som så att han tog lånet och investerade de och betalade sedan av de med avkastningen så han gick hela lånesumman plus. Sen så växer ju vinsten ständigt. Men han är dock rätt duktig på aktier.. Å de är de ju inte alla som är :) 


    Viktigt också att dela upp de på aktier och direkta sparkonton helst såna med ränta! :) 


    Det ska va gött att leva!
  • Glinda från Oz
    Äldre 13 Aug 14:53
    #7

    Jag hade tagit lån tagit sparpengarna till insats för en lägenhet. Det är betydligt bättre ränta hos CSN än banken. Skulle du ändra dig kan du alltid betala tillbaka hela skulden i en klumpsumma senare.

  • Äldre 13 Aug 20:02
    #8

    Ja, ta lånet och spara så mycket du kan av det. Bästa räntan du kan få på ett lån!

    Önskar att jag hade gjort det när jag pluggade - det är lätt att vara efterklok. 

  • Äldre 14 Aug 08:48
    #9

    Håller med öviga!

    Ta lånet men lev som om det var dina sperpengar du levde av. Dvs slösa inte i onödan.

    Enda anledningen jag kan se till att inte ta lån är om du tror att du kommer utbilda dig mer framöver då du behöver ha terminer kvar att ta ut. Men då får du inte heller ta bidraget. Och även om du planerar att plugga fler terminer än det går att få lån för kan du ju alltid ta ut allt och spara till senare.

    Men som sagt, låna så du har pengar till bostad när du är klar.

  • Tiina8­7
    Äldre 15 Aug 22:20
    #10

    Du kan ju ta halva lånet + bidrag per termin, dvs 10 veckor + en del av sparpengarna. Då sparar du av veckorna och det är bra om du vill studera mera. Ett tips är att göra en ordentlig budget på ex 8-9000kr per månad. Tänk också på att du kan få bostadsbidrag.

  • Äldre 15 Aug 23:01
    #11
    Tiina87 skrev 2018-08-15 22:20:16 följande:
    Du kan ju ta halva lånet + bidrag per termin, dvs 10 veckor + en del av sparpengarna. Då sparar du av veckorna och det är bra om du vill studera mera. Ett tips är att göra en ordentlig budget på ex 8-9000kr per månad. Tänk också på att du kan få bostadsbidrag.
    Tänk också på att bostadsbidraget sänks om man har tillgångar över 100 000 kr, vilket TS har.
Svar på tråden Ta CSN-lån trots sparpengar?