• Anonym (TS)

    Kan det klassificeras som en våldtäkt?

    Jag känner mig så otroligt förvirrad/ångest att jag bara måste skriva ut och höra vad ni tycker. (ursäkta långt text!)

    Story: Var och träffade mina vänner som bor rätt långt ifrån mig. Vi festade en av kvällarna och då träffade jag en kille där som jag låg med förra året. Var rätt förtjust i honom just då men nu ser jag honom bara som en bra vän och den kvällen pratade vi en massa och det var jätte kul att ses igen (då hela gänget bott utomlands tillsammans tidigare). Sen från 0 till 100 blev jag helt plötsligt super full. 

    Slutar att jag går hem till den här killen. Minns sen knappt något, bara att han helt plötsligt var över mig, trycker in sig (utan kondom) och vi hade sex. Han kommer sen och då inser jag väl lite vad vi gjort och (pga alll alkohol då) börjar gråta en massa. Han blir ju helt förskräckt och tröstar mig och vi pratar om det (kan ju inte minnas vad vi sa osv men bara att vi gick utomhus i trädgården och pratade) jag förklara att jag kände skuld att jag legat med honom på grund av en annan kille som jag träffat i det landet (som denna kille jag nu låg med och våra gemensamma vänner också bott i) jag bott i och snart ska tillbaka till.

    Jag och denna kille som jag träffar är jag egentligen stört kär i men vi lämnade allt ganska öppet då jag skulle vara i Sverige så länge. Så insåg att han kan/har legat med andra under sommaren, sen också det att han varit så dålig på att höra av sig så har jag känt irritation varje gång vi sen halvhjärtat pratat med varandra på sociala media. Så vet inte om en liten del av mitt alkohol påverkade jag den kvällen ville ligga med denna kille då det skulle kännas "bättre" eftersom killen jag träffar troligen gjort detsamma (självklart vet jag inte det då!). 

    Men som sagt att jag började stor grina efter sex berodde ju på alkoholen. Killen jag låg med tog det ju väldigt bra och han förstod ju själv att det var för att jag var full.

    Men till det hela: jag känner nu ångest över att jag låg med honom. Inte så mycket på grund av den andra killen (eftersom vi inte är ett par så har jag ju inte gjort något fel)  men på grund av hur full jag var. Jag minns kanske 10% av allt. Bara små minnesluckor har jag. Jag har självklart blivit väldigt full förut men jag har aldrig haft en sådan här minneslucka förut. Jag kommer inte ens ihåg hur jag fick av mitt smink (jag hade inte ett spår av smink på morgonen sen). Jag känner rejäl ångest för när han precis var klar liksom "klarna" det i huvudet under en kort stund och fick sån chock över vad jag höll på med. Hade varit för full för att inse att vi hade sex förrän efter då. 

    Jag ångrar nu att jag hade sex och vet att om jag hade varit mer nykter så hade jag inte följt med honom hem. Sen är jag även kluven för vill verkligen verkligen inte säga att han våldtagit mig. Det är ofta svårt för folk att se hur full jag verkligen är, eftersom jag inte blir vinglig, slöddrar inte i tal utan jag kan prata helt normalt men bara det att huvudet "stängt av". Hade han sett att jag var för full hade han inte dragit hem mig till honom (även han var väldigt full den kvällen då). Hade jag följt med hem men sen ångrat mig hade han inte tvingat sig på mig. Han är väldigt respektfull och kände sig jätte dum när jag börjat gråta och jag fick ju förklara varför (pga andra killen och inte han, men alkoholen gjorde det värre) 

    Är väl nog mest skrämd över hur mycket jag förlora min kontroll, att vi inte använde skydd (går inte på preventivmedel) och sen nu ångrar mig. 

    Men vore så fel att säga att han "våldtog mig" när jag var med på det hela tiden, tills nu när jag känner att jag ångrar att jag gjorde det och har ångest över det. Jag gillar han jätte mycket som person och känner han ganska väl och ser han inte alls som en dålig person. 

    Men jag vill bara höra vad ni tycket? Tycker ni också att det bara är jag som blev skrämd av händelsen eftersom det inte hänt på det här sättet tidigare? 

  • Svar på tråden Kan det klassificeras som en våldtäkt?
  • Anonym (W)

    Tror bara du överanalysrar och kanske känner dig lite skamsen pga ditt beteende att som vuxen supa dig redlös och sen det ena och det andra med killarna och hela det dramat och att du påverkad gjorde impulsiva val ditt nyktra jag sedan ångrar. Inget våld har skett, och du minns ingenting så han kan lika gärna ha fått ditt samtycke och ni körde på tillsammans medan du får black out och fattar ingenting efteråt. Det betyder bara en sak, sköt dina alkoholvanor för det finns människor där ute som kan skada dig i det tillståndet du frivilligt försatte dig i.

  • Anonym (ahhhha)

    så går det när man är påverkad av alkohol och det är därför alkohol kallas droger för man blir en "ny" människa men hoppas du lärt dig en läxa

  • Anonym (Okej)

    Alltså att du ens funderar på om du blivit våldtagen är fan skrämmande... NEJ! Du har inte blivit våldtagen för att du ångrar dig när du blir nykter!

  • Anonym (TS)
    Anonym (Okej) skrev 2018-08-07 04:34:31 följande:

    Alltså att du ens funderar på om du blivit våldtagen är fan skrämmande... NEJ! Du har inte blivit våldtagen för att du ångrar dig när du blir nykter!


    Men herregud har man aldrig tidigare upplevt en sådan situation och sen känner sig äcklad, förvirrad och mår dåligt över det som hänt kan det väl självklart göra en förvirrad om det skulle kunna klassificeras som någon typ av våldtäkt. Jag själv ansåg att det inte var en våldtäkt MEN jag ville höra från folk hur de skulle se på det hela mest för att jag aldrig haft något sådant här hända mig förut. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (W) skrev 2018-08-07 02:02:04 följande:

    Tror bara du överanalysrar och kanske känner dig lite skamsen pga ditt beteende att som vuxen supa dig redlös och sen det ena och det andra med killarna och hela det dramat och att du påverkad gjorde impulsiva val ditt nyktra jag sedan ångrar. Inget våld har skett, och du minns ingenting så han kan lika gärna ha fått ditt samtycke och ni körde på tillsammans medan du får black out och fattar ingenting efteråt. Det betyder bara en sak, sköt dina alkoholvanor för det finns människor där ute som kan skada dig i det tillståndet du frivilligt försatte dig i.


    Ja det stämmer jag har inte mått bra efter det som hänt pga att jag inte minns något och det är något jag normalt aldrig gör utan om jag druckit en del kan jag ändå minnas åtminstone 90% av det jag gör. Vilket antagligen är till stor del varför jag känt mig förvirrad över denna situation. Jag vet inte vad som hände denna gång men hade ätit ordentligt, varit klar i huvudet, tagit bara ett till glas vin som totalt tog kål på mig. Det var obehagligt för jag klarar alkohol bra i vanliga fall. Jag hade turen att jag var på en hemma fest med majoritet tjejer och bra killar som jag känner. Men ja att bli sådär full är inget jag vill uppleva igen. 
  • Celaena

    Tycker absolut det är ett övergrepp. Man ligger inte med någon som är så packad att de inte rimligtvis kan ta ett nyktert beslut. Även om du någon gång under tiden sagt ja så var du knappast vid dina sinnens fulla bruk och om han var betydligt mindre full än du så borde han ha avstått. 

  • Anonym (Stina)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-06 17:08:15 följande:

    Du beskriver att du var med på det, men nu ångrar dig.

    Att ånga ett fylleknull gör det inte till våldtäkt.


    Nej, men faktum kvarstår att det blir svårt att hävda samtycke när hon var black-out, och illa av honom att ha sex med henne när hon var så full. Det är ju att utnyttja situationen.
  • Mimosa86
    Anonym (ahhhha) skrev 2018-08-07 02:10:26 följande:

    så går det när man är påverkad av alkohol och det är därför alkohol kallas droger för man blir en "ny" människa men hoppas du lärt dig en läxa


    Alla dricker mer eller mindre. Alla har någon gång blivit för fulla, det innebär inte att man får skylla sig själv om någon utnyttjat det. Han skulle inte haft sex med TS när hon var så berusad. Hon ska inte ha sex honom om han varit plakat. Våldtäkt eller ej, man gör inte så mot någon.
  • Anonym (Okej)
    Celaena skrev 2018-08-07 21:55:46 följande:

    Tycker absolut det är ett övergrepp. Man ligger inte med någon som är så packad att de inte rimligtvis kan ta ett nyktert beslut. Även om du någon gång under tiden sagt ja så var du knappast vid dina sinnens fulla bruk och om han var betydligt mindre full än du så borde han ha avstått. 


    Fast vad är det som säger att han inte va packad? Han kanske va minst lika packad som TS..... Och jo. Killar kan få upp den ändå. (vissa iaf)
  • Anonym (al)

    Detta är en minneslucka från ungdomens glada dagar.

    Det fanns både videos och foto så det stämmer och jag var tom en aktiv part av det hela.

    Detta är vad jag minns, somnade runt midnatt i en fotölj på en hemmafest, vaknade i en fyllecell.

    Under den natten stal jag en bil med två till på eftersläpp, sladda i en park, tog med en parksoffa (sån stor tung med bord och två bänkar ihop) på taket , upp för en trappa till andra våningen, släpa upp kompressorn och lacka den, inomhus...

    Kom på att bilen måste bort och tog med en tredje person en halvmil ut i skogen, där blev vi osams för någon inte ville gå hem, nockade personen.

    Därefter tar polisens historia vid, dom hämtade mej hemma på morgonen pga parken, och lät mej sova ett par timmar på stationen, drogtester gjordes, endast alkohol.

    Detta är hur en minneslucka på alkohol kan se ut även om den är extrem. Notera att jag verkligen var en aktiv part av det hela, tom den drivande. Har inga psykiska problem och lever ett lugnt Svensson liv idag.

    Att tro att man ligger medvetslös pga minnesluckor kan va rätt skevt, mycket möjligt att TS gjorde det men vad vet vi. Kan lika gärna varit den drivande partnern.

  • Anonym (Herre gud)

    NEJ du har inte blivit våldtagen!

    Och hädanefter så hoppas jag att du håller koll på din dricka så att du inte sätter dig i denna situationen igen. Varannan vatten är en bra tumregel :)

  • Celaena
    Anonym (Okej) skrev 2018-08-07 23:08:41 följande:
    Fast vad är det som säger att han inte va packad? Han kanske va minst lika packad som TS..... Och jo. Killar kan få upp den ändå. (vissa iaf)
    TS sa att han var betydligt mindre full. Och jag har inte pratat någonting om hans förmåga att få upp den?
  • Anonym (Anna)

    Nej, det är ju ingen våldtäkt. När du blir stupfull är det svårt för andra människor att märka det, skriver du. Du vinglar inte och du har bara kopplat från hjärnan.Du beskriver ju att andra oftast inte kan märka hur full du är. Men då kunde han ju inte veta hur stupfull du var. Han märkte det på tårarna efteråt. Glöm detta nu. Sånt händer, det gör inget. Ta det lugnt med alkoholen i fortsättningen bara!

    Testa dig för könssjukdomar och graviditet och har du tur så är absolut ingen skada skedd. 

    Man får bli full och ha sex med folk. Du är ju inte tillsammans med någon. Det är väl tur? Du har ingen anledning att känna dig skamsen. 

  • Anonym (Okej)
    Celaena skrev 2018-08-08 06:50:33 följande:

    TS sa att han var betydligt mindre full. Och jag har inte pratat någonting om hans förmåga att få upp den?


    Konstigt att TS kan märka att han är mindre full, samtidigt som hon själv tydligen är svinpackad med minnesluckor. Går inte riktigt ihop. När jag själv är svinfull så brukar inte jag heller märka hur pass fulla folk runtomkring är..

    Jag skrev om förmågan då det säkert hade varit din frågeställning annars :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Okej) skrev 2018-08-08 09:45:37 följande:
    Konstigt att TS kan märka att han är mindre full, samtidigt som hon själv tydligen är svinpackad med minnesluckor. Går inte riktigt ihop. När jag själv är svinfull så brukar inte jag heller märka hur pass fulla folk runtomkring är..

    Jag skrev om förmågan då det säkert hade varit din frågeställning annars :)
    Innan jag blev tokfull så var jag relativt nykter, och han var full vilket jag helt kommer ihåg. han kanske var lite på gränsen att vara för mycket men inte så som jag senare blev då. För sen gick det ett par timmar på festen och han drack inge mer vilket jag gjorde. Det gick därefter från 0 till 100 för mig. Kan självklart inte veta 100% men i hans fall så fortsatte han ju inte dricka på kvällen då han skulle jobba dagen efter och antagligen nyktra till sig. Det lilla, lilla jag kan minns efter natten med honom är när jag precis börja gråta och han tog ut mig så vi satt på verandan och han prata med mig. Nej anser inte att han var precis lika full som jag, full var han men inte såhär pass. 
  • Anonym (TS)

    Tackar för de förnuftiga svar jag fått av vissa. För att klargöra: Jag själv TYCKER INTE att jag vart våldtagen. MEN efter händelsen var jag ganska uppskakad, förvirrad, äcklad och ledsen över det som hänt. Det fick mig mest att verkligen behöva kolla om jag har rätt att det inte kan kvalificeras som någon typ av våldtäkt då jag aldrig upplevt en känsla som denna efter sex med någon. 

    Jag mår bättre nu och är självklart ett misstag som jag inte kommer upprepa. Jag behöver inte heller fler små "uppläxningar" från vissa om att det är mitt fel för jag drack så mycket. Jag dricker i normala fall väldigt ansvarsfullt och vet hur mycket jag klarar av. Det är just också därför denna situation skrämde mig för jag drack egentligen inte tok mycket den kvällen, jag hade ätit ordentligt precis innan och var klar i huvudet. Sen gick det verkligen från inget till världens black out. Jag förstår fortfarande inte hur det hände för jag kan normalt dricka mycket mycket mer än jag hade den kvällen. 

    Hur som helst: ja kommer ändå vara mer försiktig i framtiden. Tack. 

Svar på tråden Kan det klassificeras som en våldtäkt?