• Äldre 14 Aug 09:50
    16725 visningar
    29 svar
    29
    16725

    Köper ni "inför skolstarts-prylar"?

    Lite knäpp fråga men jag är nyfiken på detta.

    Affärerna så här års svämmar ju över av alla grejor inför skolstarten. Det är mycket på temat pennskrin, block och allt sånt.

    Vilket är jätteroliga grejor som jag i sig gärna handlar.

    Men handlar ni sånt till skolstarten och i så fall varför? För det är ju inget barnen behöver till skolan?

  • Svar på tråden Köper ni "inför skolstarts-prylar"?
  • Äldre 14 Aug 09:52
    #1

    Nä, men dom behöver väl hemma till läxor och annat. Man köper ju även för att leka in skolstarten lite, så det inte bara är allvar.

  • elyse
    Äldre 14 Aug 09:53
    #2

    Pennor, linjaler och block kan väl vara bra när man gör läxor?

    Jag tror inte att alla privata skolor ger ut skolmaterial.

  • Äldre 14 Aug 09:54
    #3

    Mina barn har pennskrin i skolan. De får pennor i skolan men sen gillar de att ha egna pennskrin med fina pennor, linjal etc. 

    Det är väl som med en massa andra saker i livet; inte helt nödvändigt men man vill ändå ha och det är trevligt och roligt att ha. Jag har själv en massa såna halvt onödiga saker som jag ändå¨gillar och vill ha så det gäller verkligen inte bara barnen. 

  • Äldre 14 Aug 10:00
    #4
    elyse skrev 2018-08-14 09:53:04 följande:
    Pennor, linjaler och block kan väl vara bra när man gör läxor?

    Jag tror inte att alla privata skolor ger ut skolmaterial.
    Fast allt som behövs i skolan måste ju skolan ha.

    Ja absolut, jag köper som sagt gärna sådana grejor bara för att det är kul. Men förbrukningen av pennor, linjaler och sudd är ju rätt så långsam (även om mina barn ritar och skriver massor) så det är sällan man behöver mer.
  • Äldre 14 Aug 10:50
    #5

    Nej, vi köper inget sånt om vi inte behöver.

  • Äldre 14 Aug 10:51
    #6

    Nej, det gjorde jag inte.

  • Äldre 14 Aug 10:57
    #7
    Duckan skrev 2018-08-14 10:50:56 följande:

    Nej, vi köper inget sånt om vi inte behöver.


    Nu blir jag helt oerhört imponerad. Ni är ett föredöme för såna som mig som nöjeskonsumerar en hel massa både till mig själv och barnen. 
  • Äldre 14 Aug 11:04
    #8
    elsi skrev 2018-08-14 10:57:02 följande:
    Nu blir jag helt oerhört imponerad. Ni är ett föredöme för såna som mig som nöjeskonsumerar en hel massa både till mig själv och barnen. 
    Haha, nöjeskonsumera är en väldigt bra beskrivning även på mig.
  • Äldre 14 Aug 11:10
    #9

    Vi köper sånt.

    Vill att skolstarten ska peppas och kännas kul på samma sätt som skolavslutningen.

    Så någon form av "skolstart-kit" och evt ryggsäck brukar det bli i samband med att även garderoben kompletterats med höstplagg (en del av kläderna brukar vara lite korta i ärmar och ben efter sommaren).

  • Äldre 14 Aug 11:44
    #10
    Gryntroll skrev 2018-08-14 11:10:21 följande:

    Vi köper sånt.

    Vill att skolstarten ska peppas och kännas kul på samma sätt som skolavslutningen.

    Så någon form av "skolstart-kit" och evt ryggsäck brukar det bli i samband med att även garderoben kompletterats med höstplagg (en del av kläderna brukar vara lite korta i ärmar och ben efter sommaren).


    Håller med! Byxorna brukar vaja på halv stång efter en hela sommar i shorts och kjolar. Och en ny ryggsäck och ett fint pennskrin piggar upp och gör skolstarten lite kul. Det är nästan så jag själv också vill ha ett fint pennskrin med 82 färgpennor och fina suddgummin :) 

    Ny gympapåse brukar vi också köpa. I år vill dottern också ha en ny cykelhjälm för den hon har är numera töntig. Det gick rätt fort från prinsessåldern till jeans- och coolåldern.
Svar på tråden Köper ni "inför skolstarts-prylar"?