• Äldre 20 Aug 10:16
    8097 visningar
    33 svar
    33
    8097

    viktkrav inför IVF

    Hej! 
    Finns där någon mer som kämpar med vikten för att bli godkänd för IVF? 
    Vad har ni fått för krav och hur mycket behöver ni gå ner? 

    Jag har gjort utredning, det enda dem klaga på var  att jag vägde för mycket. Har lyckats gå¨ner från 121-101 innan sommaren. Nu efter semestern har jag gått upp igen till 106 kg. 
    Deras krav på mig är 103 kg behöver gå ner några kilo till och helst några till innan jag är nöjd så jag har lite marginaler. 

  • Svar på tråden viktkrav inför IVF
  • Äldre 20 Aug 22:46
    #1

    Jag jobbar som dietist och får många patienter som behöver gå ner i vikt för att få fortsätta/börja med IVF. Där jag jobbar har de BMI 30 som översta gräns, så hur många kilo det är beror ju på hur lång man är.

  • Äldre 21 Aug 06:13
    #2

    Det är nu länge sedan men jag behövde också gå ner i vikt.
    Kan säga att efter mina IVF graviditeter hade jag gått upp till mer än jag någonsin vägt.
    Efter andra graviditeten hittade jag det som passar mig bäst, LCHF (inte för alla men super bra för mig).
    Så se till att hitta det sätt som passar dig och din livsstil bäst spelar ingen roll om det är lchf, 5:2, viktväktarna, någon app som räknar kalorier och motion eller något helt annat.
    Det ska vara något du ska kunna leva med resten av ditt liv.
    Meningen är inte att du ska gå ner bara för att få IVF utan du ska även ha ork med barnen när de väl kommer.
    Kan säga att efter att ha tappat över 30kg på ett år så har jag mer ork och energi än jag haft innan.
    Barnen blir trötta innan mig nu .
    Så lycka till och se till att livet känns värt att leva även under tiden du går ner i vikt annars kommer du inte att kunna hålla det resten av ditt liv!

  • Äldre 21 Aug 08:41
    #3

    Första gången jag hade kontakt med vården angående ofrivillig barnlöshet så sa dem att jag behövde gå ner 10% av min vikt för att få starta ivf :103 kg. Igår hade jag kontakt med gynmottagningen igen.

    Nu väger jag lite mer pga av semester och liknande.

    Idag säger dem att jag måste gå ner 10% till för att dem har bytt läkare?!

    Så istället för 3 kg behöver jag gå ner över 10 kg till.. ????

    fattar ingenting??!!??!!??!!??!!

  • Äldre 21 Aug 13:22
    #4
    kvinna29årskåne skrev 2018-08-21 08:41:56 följande:

    Första gången jag hade kontakt med vården angående ofrivillig barnlöshet så sa dem att jag behövde gå ner 10% av min vikt för att få starta ivf :103 kg. Igår hade jag kontakt med gynmottagningen igen.

    Nu väger jag lite mer pga av semester och liknande.

    Idag säger dem att jag måste gå ner 10% till för att dem har bytt läkare?!

    Så istället för 3 kg behöver jag gå ner över 10 kg till.. ????

    fattar ingenting??!!??!!??!!??!!


    Vad har du för BMI, och vad vill de att du ska ha?
  • Äldre 21 Aug 13:37
    #5

    innan vi påbörjade vår IVF så fick jag också kravet att gå ner i vikt. deras gräns var BMI 30, vilket verkar vara det allra vanligaste. det är tydligen så att forskning visar att chansen att lyckas är avsevärt mycket högre med ett BMI under 30 än över.
    Och måste säga att processen är ganska jobbig, så en vill verkligen ha så höga chanser som det bara går.

    Jag behövde gå ner 1,5 kg för att bli godkänd. så jag tror att dom är rätt så hårda på gränsen, speciellt om försöken är skattebekostade. om ni bekostar dem själva så vet jag inte om kraven är lägre.

    I och med att jag har PCOS så valde jag LCHF då det också ska vara gynsamt för oss. Gick på ganska kort tid ner 15 kg (3 månader) och resultatet är att vi idag väntar vårt efterlängtade barn efter första IVF försöket.

    Lycka till, håll i och fortsätt att kämpa!


    Nu är det snart vår tur (BF31/12)!
  • Äldre 22 Aug 06:19
    #6
    kvinna29årskåne skrev 2018-08-21 08:41:56 följande:

    Första gången jag hade kontakt med vården angående ofrivillig barnlöshet så sa dem att jag behövde gå ner 10% av min vikt för att få starta ivf :103 kg. Igår hade jag kontakt med gynmottagningen igen.

    Nu väger jag lite mer pga av semester och liknande.

    Idag säger dem att jag måste gå ner 10% till för att dem har bytt läkare?!

    Så istället för 3 kg behöver jag gå ner över 10 kg till.. ????

    fattar ingenting??!!??!!??!!??!!


    Förstår att det känns tungt men tänk på att gå ner i vikt inte endast är bra för att få köra igång med IVF utan det är bra för din hälsa.
    Som jag skrev tidigare så behöver man ha uthållighet att orka med barn också när de väl kommer och det har man inte på samma sätt (åtminstone hade inte jag det även om jag trodde det) om man bär på stor övervikt.
    Försök se det här som en möjlighet att gå ner och må bra istället för ett bakslag.
    Lycka till!
  • Äldre 22 Aug 18:37
    #7

    Gränsen här är bmi 35. Jag hade 30-31 vid ivf och gått ner några kilo sedan dess så ligger på 29-nånting.

    Med tanke på att det är svårare bli gravid och risk för problem, så är det ju rimligt. 103 låter som väldigt högt bmi?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 22 Aug 19:50
    #8
    Bunny on speed skrev 2018-08-22 18:37:07 följande:

    Gränsen här är bmi 35. Jag hade 30-31 vid ivf och gått ner några kilo sedan dess så ligger på 29-nånting.

    Med tanke på att det är svårare bli gravid och risk för problem, så är det ju rimligt. 103 låter som väldigt högt bmi?


    Jag som är 179 cm har ett BMI på 32 om jag väger 103 kg.

    Det var det målet jag fick från början.

    Nu måste jag gå ner totalt över 30 kg för att få påbörja. ( har redan gått ner 20
  • Äldre 23 Aug 09:06
    #9

    pratade med rmc i Malmö igår. Är BMI under 30 som gäller för att få starta IVF och inte något annat som min gynläkare har sagt. 
    Suck. 
    Kunde dem ha sagt från första början. 

  • Äldre 23 Aug 09:12
    #10

    Försök tänka att det blir ju större chans ivfen lyckas och graviditeten går bra.


    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden viktkrav inför IVF