• Äldre 20 Aug 10:16
    8023 visningar
    33 svar
    33
    8023

    viktkrav inför IVF

    Hej! 
    Finns där någon mer som kämpar med vikten för att bli godkänd för IVF? 
    Vad har ni fått för krav och hur mycket behöver ni gå ner? 

    Jag har gjort utredning, det enda dem klaga på var  att jag vägde för mycket. Har lyckats gå¨ner från 121-101 innan sommaren. Nu efter semestern har jag gått upp igen till 106 kg. 
    Deras krav på mig är 103 kg behöver gå ner några kilo till och helst några till innan jag är nöjd så jag har lite marginaler. 

  • Svar på tråden viktkrav inför IVF
  • Äldre 24 Aug 10:08
    #11

    har varit ett par jobbiga dagar med frustration, ilska och hopplöshet och många tankar har farit genom huvudet. 

    Har kommit till insikt att detta är inte bra för mig.

    Därför har jag beslutat mig för att försöka koppla bort allt  som har med barndrömmar, viktkrav inför IVF osv för tillfället.
    Istället ska jag satsa 120 % på viktväktarna och må bra denna hösten. 

  • Äldre 27 Aug 19:55
    #12

    Hej!

    Här har du en till som kämpar måste ner 10-15kg nu på 11 veckor

    Vi är klara för ivf men ?bara? min vikt som hindrar att vår läkare skickar in allt och han e övertygad om att vi kommer få godkänt

    Så jag blir så arg och ledsen på mig själv just nu eller rättare sagt så hatar jag mig själv!

    Men jag ska fan fixa detta!!

    Hur går det för dig?

    Kram

  • Äldre 28 Aug 20:50
    #13

    Fy och behöva ha det kravet att gå ner så mycket på kort tid. Förstår att det inte är lätt och att du klandrar dig själv. ??Men ge inte upp. ????

    Jo jag mår skit över hela situationen. Sjukvården rekommenderade pulverdiet för att jag skulle gå ner snabbt. Blev förbannad och sa att då kommer jag må ännu Sämre än vad jag gör nu.

    Så jag vet inte i nuläget hur jag ska fortsätta orka kämpa.

    Kram .


    Tokigsnart skrev 2018-08-27 19:55:23 följande:

    Hej!

    Här har du en till som kämpar måste ner 10-15kg nu på 11 veckor

    Vi är klara för ivf men ?bara? min vikt som hindrar att vår läkare skickar in allt och han e övertygad om att vi kommer få godkänt

    Så jag blir så arg och ledsen på mig själv just nu eller rättare sagt så hatar jag mig själv!

    Men jag ska fan fixa detta!!

    Hur går det för dig?

    Kram


  • Äldre 29 Aug 09:57
    #14
    kvinna29årskåne skrev 2018-08-28 20:50:25 följande:

    Fy och behöva ha det kravet att gå ner så mycket på kort tid. Förstår att det inte är lätt och att du klandrar dig själv. ??Men ge inte upp. ????

    Jo jag mår skit över hela situationen. Sjukvården rekommenderade pulverdiet för att jag skulle gå ner snabbt. Blev förbannad och sa att då kommer jag må ännu Sämre än vad jag gör nu.

    Så jag vet inte i nuläget hur jag ska fortsätta orka kämpa.

    Kram .


    Tack,ska försöka inte klandra mig själv!

    Skit jobbigt men har sedan i fredags börjat med LCHF och hoppas den ska hjälpa mig..

    Förstår att du mår jätte dåligt, men pulver diet? Du måste skämta? Hur bra mår man då??

    Du och jag ska fan klara det vi med utan pulver dieter

    Hur många kg har du kvar och tappa?

    Kram
  • Äldre 29 Aug 12:35
    #15
    Tokigsnart skrev 2018-08-29 09:57:36 följande:
    Tack,ska försöka inte klandra mig själv!

    Skit jobbigt men har sedan i fredags börjat med LCHF och hoppas den ska hjälpa mig..

    Förstår att du mår jätte dåligt, men pulver diet? Du måste skämta? Hur bra mår man då??

    Du och jag ska fan klara det vi med utan pulver dieter

    Hur många kg har du kvar och tappa?

    Kram
    jag vet inte hur dem tänker. Blev bara arg och ifrågasatte varför hon rekommenderade det. Jag behöver tappa 11 kg.Just nu känns det som en omöjlig uppgift, speciellt eftersom jag mår skit. hur många kilo behöver du tappa? 
    kram 
  • Äldre 29 Aug 13:10
    #16
    kvinna29årskåne skrev 2018-08-29 12:35:23 följande:

    jag vet inte hur dem tänker. Blev bara arg och ifrågasatte varför hon rekommenderade det. Jag behöver tappa 11 kg.Just nu känns det som en omöjlig uppgift, speciellt eftersom jag mår skit. hur många kilo behöver du tappa? 

    kram 


    Vet exakt hur du känner, det känns som ett stress moment nu oxå!!

    Jag behöver tappa 10kg så vi behöver tappa nästan samma!!

    Men vi ska fasiken fixa detta

    Kram
  • Äldre 29 Aug 23:18
    #17

    Hej!

    Under min tidigare IVF och första graviditet gick jag upp 37 kilo. Efter förlossningen gick vikten stadigt nedåt, men i samband med den andra graviditeten (missfall i v. 9) stannade viktminskningen av. Jag tänker både för att det var en massa hormoner i omlopp, men även för att jag helt enkelt var för tagen för att orka med den motion jag vanligtvis utför.

    Innan sommaren var jag på kliniken för önskan om ett syskonförsök, men fick inte p.g.a. vikten.

    Min våg har nu 4 v. i rad visat att jag är precis under BMI 30. Jag har kontaktat kliniken och fått klartecken att börja förbereda kroppen för en FET-återföring. Men nu är jag livrädd! En av biverkningen av tabletterna är viktuppgång, och jag vet ju i vilken rasande takt det gick med hormonbehandlingen förra gången!

    Riskerar jag då att inte få göra återföringen, vilken marginal måste jag egentligen ta höjd för... jag ringde upp kliniken och diskuterade det. Den jag fick prata med då försäkrade mig om att bara jag nådde gränsen vid behandlingsstart skulle det vara lugnt, men tänk om det är någon som inte tycker så som får fatta beslut väl på plats?

    Jag har aldrig tidigare mått dåligt över vikt eller att äta. Men nu. Ångesten sköljer över mig. En helt ny upplevelse. Nio månader av en barnmorska som vid varje tillfälle påpekade att det inte är bra för varken barnet eller mig att jag gick upp så många kilon, och på efterkontrollen var vikten det enda jag upplevde att vi diskuterade... och nu efter att jag har gått ner nästan all den viktökningen är det här det jag har fått med mig? Osäkerhet, vikthets, ätstörning!?!

    Jag är stark. Både fysiskt och mentalt. Jag äter sunt. Min kropp är fantastisk, den orkar sig igenom hormonbehandlingar, att föda ett barn (både i magen, att föda fram och att föda det i tio månader på bröstmjölk), ny graviditet, missfall... detta under tiden som jag lever det vanliga ekorrhjulet.

    Jag blir så sjukt arg över att det ska vara bättre att svälta sig på pulverdieter, än att vara energifylld och stark!

    Önskar er all lycka, håll er sunda och starka, de framtida barnen behöver sådana mammor! Det kommer vara värt allt slit!

    Kram!

  • Äldre 31 Aug 10:20
    #18
    Teresa B skrev 2018-08-29 23:18:43 följande:

    Hej!

    Under min tidigare IVF och första graviditet gick jag upp 37 kilo. Efter förlossningen gick vikten stadigt nedåt, men i samband med den andra graviditeten (missfall i v. 9) stannade viktminskningen av. Jag tänker både för att det var en massa hormoner i omlopp, men även för att jag helt enkelt var för tagen för att orka med den motion jag vanligtvis utför.

    Innan sommaren var jag på kliniken för önskan om ett syskonförsök, men fick inte p.g.a. vikten.

    Min våg har nu 4 v. i rad visat att jag är precis under BMI 30. Jag har kontaktat kliniken och fått klartecken att börja förbereda kroppen för en FET-återföring. Men nu är jag livrädd! En av biverkningen av tabletterna är viktuppgång, och jag vet ju i vilken rasande takt det gick med hormonbehandlingen förra gången!

    Riskerar jag då att inte få göra återföringen, vilken marginal måste jag egentligen ta höjd för... jag ringde upp kliniken och diskuterade det. Den jag fick prata med då försäkrade mig om att bara jag nådde gränsen vid behandlingsstart skulle det vara lugnt, men tänk om det är någon som inte tycker så som får fatta beslut väl på plats?

    Jag har aldrig tidigare mått dåligt över vikt eller att äta. Men nu. Ångesten sköljer över mig. En helt ny upplevelse. Nio månader av en barnmorska som vid varje tillfälle påpekade att det inte är bra för varken barnet eller mig att jag gick upp så många kilon, och på efterkontrollen var vikten det enda jag upplevde att vi diskuterade... och nu efter att jag har gått ner nästan all den viktökningen är det här det jag har fått med mig? Osäkerhet, vikthets, ätstörning!?!

    Jag är stark. Både fysiskt och mentalt. Jag äter sunt. Min kropp är fantastisk, den orkar sig igenom hormonbehandlingar, att föda ett barn (både i magen, att föda fram och att föda det i tio månader på bröstmjölk), ny graviditet, missfall... detta under tiden som jag lever det vanliga ekorrhjulet.

    Jag blir så sjukt arg över att det ska vara bättre att svälta sig på pulverdieter, än att vara energifylld och stark!

    Önskar er all lycka, håll er sunda och starka, de framtida barnen behöver sådana mammor! Det kommer vara värt allt slit!

    Kram!


    Jag känner igen mig i dina tankar angående viktmarginaler. Jag pratade ju med en läkare först som sa att 10% viktnedgång krävs för att få starta IVF. 
    Sen fick jag en annan läkare som sa BMI under 30 är det som gäller. 
    Så jag har tappat förtroendet för vården i dagsläget. Vad säger dem när  jag är under BMI 30: ändrar dem sig då också ...?! 
    Jag förstår inte deras resonemang alls angående pulverdieter. 

    Hoppas att du får hjälp och att dem håller det dem har sagt. Lycka till. 
    Kram 
  • Äldre 31 Aug 11:48
    #19
    kvinna29årskåne skrev 2018-08-31 10:20:25 följande:
    Jag känner igen mig i dina tankar angående viktmarginaler. Jag pratade ju med en läkare först som sa att 10% viktnedgång krävs för att få starta IVF. 
    Sen fick jag en annan läkare som sa BMI under 30 är det som gäller. 
    Så jag har tappat förtroendet för vården i dagsläget. Vad säger dem när  jag är under BMI 30: ändrar dem sig då också ...?! 
    Jag förstår inte deras resonemang alls angående pulverdieter. 

    Hoppas att du får hjälp och att dem håller det dem har sagt. Lycka till. 
    Kram 
    tror du kan känna dig trygg i att det är BMI 30 som gäller, för det är den gräns som nästan alla landsting/regioner har.

    gissningsvis rekommenderades pulver för att det går väldigt fort att minska i vikt med dessa preparat. Men mitt tips som också behövde gå ner i vikt att välja en diet som håller långsiktigt. tyvärr är det ju så att en IVF behandling kan ta väldigt lång tid. så det gäller ju att hålla vikten, och pulver dieter är ju lite kända för att bara funka kortsiktigt.

    såg att det var fler som rekommenderat LCHF, och det skulle vara mitt personliga tips också. bra mat, behöver aldrig vara hungrig, hormonstabiliserande osv.

    skulle också tipsa om att försöka att inte lägga tid på att vara besviken/lägga energi på vården i första hand, utan fokusera på dina mål och motiveras av att möjligheten som en viktminskning kan ge dig. (lätt att säga såklart, svårt att göra)
    Nu är det snart vår tur (BF31/12)!
  • Äldre 31 Aug 21:48
    #20
    kvinna29årskåne skrev 2018-08-31 10:20:25 följande:

    Jag känner igen mig i dina tankar angående viktmarginaler. Jag pratade ju med en läkare först som sa att 10% viktnedgång krävs för att få starta IVF. 

    Sen fick jag en annan läkare som sa BMI under 30 är det som gäller. 

    Så jag har tappat förtroendet för vården i dagsläget. Vad säger dem när  jag är under BMI 30: ändrar dem sig då också ...?! 

    Jag förstår inte deras resonemang alls angående pulverdieter. 

    Hoppas att du får hjälp och att dem håller det dem har sagt. Lycka till. 

    Kram 


    Tack!

    BMI under 30 gäller. Jag ska dit om en vecka, bästa ?viktperioden? direkt efter mens så jag hoppas verkligen att jag inte drar på mig någon vätska som tar mig över gränsen...

    Nu kör vi i mål!
Svar på tråden viktkrav inför IVF